Tips på vinterhoj.

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Skulle vilja ha en mc att tröska runt på i vinter som kompensation för min korta hojsommar, det ska givetvis vara offorad men den ska gärna ha mindre än 34hk original.
D.v.s. en 250 eller 350, helst 4-takt men 2-takt kan funka det med.
Vad kan ni rekommendera för hoj som ligger bra i pris och är relativt problemfri samt ska gärna ha 21" fram och 18" bak så det funkar med crossdubbade vintedäck.

Mvh Jon

Tvåtakt startar bättre på vintern

Hehe 34hk... då är det en125a 2t som gäller ... de ligger ju runt 30 - 35 hk...

min gammel kawa 250 hade ju över 55hk

medium976 skrev:

...eller en gammal 350 fyrtakt. De ligger väl kring 30 hk? Som DR350 som jb sade. Vet inga effektsiffror i huvudet dock. Yamaha har ju både XT350 och TT350 från sent 80-tal också.

...en tjej på jobbet hade en Honda "Lill-Dominator" NX250 som verkade rätt tuff. Lite mycket plast för vinterkörning kanske, men den var ruskigt lätt och hade elstart. Perfekt ju. Effekten... har för mig att hon sade att den hade 27 hk, inte helt säker. Kan ha varit 23, eller vad som helst :rolleyes:

<reklam>
...eller så köper man EBS KMX125. Fungerar definitivt på vintern, bevisat. Tror till och med att dubbdäck kanske ingår. Har kört den med sommardäck, riktigt lätthanterad liten sak, måste vara guld på vintern. Riktigt simpel att kicka igång också (och inte som min gamla XR600 jag hade förut, som var ett helvete i jämförelse)

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?s=&threadid=17341&highlight=KMX
</reklam>

tks skrev:
<reklam>
...eller så köper man EBS KMX125. Fungerar definitivt på vintern, bevisat. Tror till och med att dubbdäck kanske ingår. Har kört den med sommardäck, riktigt lätthanterad liten sak, måste vara guld på vintern. Riktigt simpel att kicka igång också (och inte som min gamla XR600 jag hade förut, som var ett helvete i jämförelse)

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?s=&threadid=17341&highlight=KMX
</reklam>

precis! :D

Nej men allvarligt. KMXen funkar klockrent för vinterkörning. Det enda är att man får ha lite koll på bestyckningen i förgasaren. Inte bra att köra den bestyckad för +/- 0 när det är -10 ute. Där är ju 4-takt en fördel då dom inte är lika känsliga på den punkten. Dock väger en 4-taktare mer och är där med jobbigare att köra på vintern och dom kan även va ett helvete att starta.

PMa om du är intresserad av KMXen. Du får ett riktigt bra pris om du köper den nu. :)

Ja vill helst slippa regga om den för att kunna köra lagligt och ostrypt.
xt eller dr350, vad får amn ge för en sån i fungerande besiktigat skick, är det rent av nån som vet en till salu?
2-t vill jag helst slippa, går väl bra på sommaren då man slipper ha så mycket kläder på sig så man kan byta regelbundet men på vintern, tröska runt i skoteroverall som luktar.... Novemberkåsan typ.
Näe.
Men en 2-t 125:a som är reggad för ~25kw låter som en bra ide´.

medium976 skrev:

Snarare 35-40... Om man ska åka på väg är nog inte en 125:a så rolig,kanske...

Conrad skrev:
Snarare 35-40... Om man ska åka på väg är nog inte en 125:a så rolig,kanske...

Det vetefan. Jag har kört två vintrar i rad med XT, och jag undrar om jag använder mycket mer än 20 hk... tror det kan vara en fördel med 125:a och snällare register... XT:n spann loss på fyran vid 2500 rpm vissa dagar... det är sällan man kör snabbare än 110 också. Lite instabilt med dubbdäcken, XT:n började wobbla lätt vid 90 för att sedan bli värre. Men då däcken var lite mer plattslitna gick det att gasa mer :rolleyes:

tks skrev:
Det vetefan. Jag har kört två vintrar i rad med XT, och jag undrar om jag använder mycket mer än 20 hk... tror det kan vara en fördel med 125:a och snällare register... XT:n spann loss på fyran vid 2500 rpm vissa dagar... det är sällan man kör snabbare än 110 också. Lite instabilt med dubbdäcken, XT:n började wobbla lätt vid 90 för att sedan bli värre. Men då däcken var lite mer plattslitna gick det att gasa mer :rolleyes:

Känner igen det där. Vägmarkeringar är en speciell upplevelse i 110 - 120 med nya vinterdäck. :eek:

2t är uteslutet om det är offroad som gäller om du nu inte vill åka på en 125a offroad. En cross 125 kan du inte åka på gatan med helt enkelt.
Beror lite på var du ska åka med, ska du nöta mycket asfalt så kan jag lova dig att endurodubbning kommer bli svårt, trots allt saltas ju vägarna så det blir torrt om vintrarna.
Men ska du åka såvägar så fukar det fint.
Utan dubb är det inte ens möjligt att åka på is o snövägar om du har lite kraft i moroten.
köp en TT350 den är billig och går bra.
Håller med er ovan att en 125a är lättast att framföra på vintern, jag åkte tom dubblöst vissa vintrar på min gammla DT125, men min xr600 går inte ens att framföra, spelar ingen roll vilken växel det är i den går loss direkt från låga varv.

Silwer skrev:
2t är uteslutet om det är offroad som gäller om du nu inte vill åka på en 125a offroad. En cross 125 kan du inte åka på gatan med helt enkelt.
Beror lite på var du ska åka med, ska du nöta mycket asfalt så kan jag lova dig att endurodubbning kommer bli svårt, trots allt saltas ju vägarna så det blir torrt om vintrarna.
Men ska du åka såvägar så fukar det fint.
Utan dubb är det inte ens möjligt att åka på is o snövägar om du har lite kraft i moroten.
köp en TT350 den är billig och går bra.
Håller med er ovan att en 125a är lättast att framföra på vintern, jag åkte tom dubblöst vissa vintrar på min gammla DT125, men min xr600 går inte ens att framföra, spelar ingen roll vilken växel det är i den går loss direkt från låga varv.

Alla budhojar körs på ChengChins vinterdäck med bildubb i. Funkar perfekt! ChengChin däcken blir inte hårda när det är kallt ute.

Förresten, en sådan här var det hon på jobbet hade:

http://www2.blocket.se/view/1394623.htm?l=0&c=1
http://www2.blocket.se/view/1385654.htm?l=0&c=1

Frågan är hur mycket plast som tar i om hojen går i backen. Minns inte riktigt hur den ser ut, men om plasten ligger rätt slimmat mot mitten av hojen och den inte tar i ens om man tappar hojen med fullt styrutslag (vilket är risken att man gör ett antal gånger på en vinter) kan den nog vara ett ganska bra alternativ som vinterhoj. Man vill ju inte ha en hoj som kostar plast för 5000 kr varje gång den går i backen. Elstart (det kan vara riktigt otrevligt att kicka igång en hoj som inte vill då det är -20 och man har trippla underställ), luftkyld, simpel konstruktion brukar innebära mindre problem. Så är det ju en Honda, borde borga för god kvalitet. Låg trimningsgrad = lättkörd och hållbar. Hojen är lätt! Det anser jag vara viktigt.

Hittade även en XT350, men ingen TT350...
http://www2.blocket.se/view/1327612.htm?l=0&c=1

Edit:
Så DR350 också. Fanns ett gäng E-reg, men antar att de går bort. En av dem säljs som DR350SE, undrar om E:et innebär elstart...
http://www2.blocket.se/view/1397285.htm?l=0&c=1
http://www2.blocket.se/view/1343572.htm?l=0&c=1

Last edited:
sEiKo skrev:
Ja vill helst slippa regga om den för att kunna köra lagligt och ostrypt.
xt eller dr350, vad får amn ge för en sån i fungerande besiktigat skick, är det rent av nån som vet en till salu?
2-t vill jag helst slippa, går väl bra på sommaren då man slipper ha så mycket kläder på sig så man kan byta regelbundet men på vintern, tröska runt i skoteroverall som luktar.... Novemberkåsan typ.
Näe.
Men en 2-t 125:a som är reggad för ~25kw låter som en bra ide´.
Min DT är reggad som 16Kw, KÖP! Allt nytt i motorn! Man kan iof få den att spinna på 5:an om man vill på vintern om man kör odubbat :) Men på 6:an blir det knepigare...

Last edited:
jag har kört tt350 -86 i 2 vintrar och den gick bra och startade alltid, körde på odubbade crossdäck.

petter skrev:
jag har kört tt350 -86 i 2 vintrar och den gick bra och startade alltid, körde på odubbade crossdäck.

I GBG går det bra att köra på regndäck hela
vintern, i Avesta och annorstädes har vi snö
och is också.

*/ ?>
Nyheter
Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back