Tips på vilken kubik för bana

AT-72

Medlem
Gick med
12 Jul 2012
Hoj
TL1000R & GSX-1400 & Gixxer1K
Hej,

Ska införskaffa en banhoj och vill ha hjälp med vilken storlek på kubik jag ska välja. Kör idag en GSXR-1000 K7 (gathoj) som jag även använt på 12 bandagar och är hur nöjd som helst med den. Ska nu i april ta licens med smc och bokat ett antal bandagar bl a Gotland ring 7 dagar.

Jag är amatör och tycker det är så himla roligt med bana, helt såld och besatt av det :-)

Alternativen jag har är att köra med min gathoj som den är eller köpa banhoj. Min målsättning är att bli bättre och bättre. Vilken kubik ska jag välja. Jag är 180cm lång och väger 85 kg.

Sen har jag en fråga då jag sett ett intressant objekt. Vad säger ni om R6 2005 års modell?

Föredrar nog helst en japanare ut hållbarhetssynpunkt då jag inte är en som meckar direkt.

Tacksam för era svar!

ja, det är den R6an jag sett. Men skulle gärna vilja veta mer om hur R6 2005 är i form av att köra och kvalitetsmässigt. CBR600RR som Zinik tipsade om är väldigt intressant den med.

-05:an är fin på bana och gata, som vilken äldre sportis som helst, "riktig" gaffel och bromsar från -05 med så den går att få riktigt fin.
Skulle säga att "körkänslan" när man kör den i gatutförande, alltså hur den känns att sitta på med kroppsställning osv. är likvärdig cbr, nya R6:an är mer "race".

Hade inga problem med vår förra, nästan 2000mil och bytte bara däck och olja.

köp hellre en begagnad daytona 675 för de pengarna som finns på blocket.. skönare å bättre, dock inga kraschkåpor... :P

Hade en r6:a från -03 (samma modell till -05) och den var grymt lättkörd/rolig på bana. Går att hitta till vettiga pengar och jäkligt bra hojar rent generellt. Vill man ha tillgång till mer reservdelar osv så är väl smartaste köpen en R6 06-> eller en CBR600RR 07->.

1000cc är överflödig på svenska banor (iallafall tills man kan köra en 600cc till fullo). En 600cc är lättare och smidigare = bättre känsla.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti