Tips på vad man ska köpa till Yamaha R1 -05

Thorin

Ny medlem
Gick med
8 Oct 2012
Hoj
2005 Yamaha R1
YamahaR1_fix.jpg
Hej.

Jag har nyligen köpt mig en Yamaha R1 -05 och och söker lite tips råd på vad man ska köpa och göra under vitern så den är klart till våren.

Hojen har gått. 1950mil och servad enligt boken regelbundet fram till 1300mil där efter privat.
Vad ber jag göra mer än byta olja+filter och luftfilter?

Detta sitter på hojen:
yoshimura tri oval slip avgasystem.
ställbara korta broms/kopplingsgrepp.
rizoma bromsvätskebehållare fram o bak.
Mörktonad Led bak/bromsljus med inbyggda blinkers.
powercommander III

Vad finns det mera för godis som man ska köpa?

Jag vill köpa ett par depå stöd bak och fram. Kollat runt lite och det finns ju en uppsjö av olika medeller och märken. Vilka funkar bra till en R1, vill ju inte att den ska rammla ner.
Länka gärna sidor där man kan köpa bra grejer.

Söker:
Depåstöd.
kraschpukar.
svingpukar med Bobbins.
Snyggare kedjeskydd.

Även kabeln till powercommedern fick inte med den. finns den och köpa löst eller är det en vanlig universal usb kabel?

Tack på förhand. Andreas

Istället för "bling" skulle jag lägga pengarna på:

Fjädringinställning (om du inte kan göra det själv).
Ställbara fotpinnar
Tankgrepp
Stålomspunna slangar, iaf fram.

Last edited:
Depåstöd. Ingen anledning till att köpa något annat än biltema enligt mig. köp klykorna om du är nervös, jag har använt det som det är sedan 2009 utan problem till vinterförvaring mm.
kraschpuckar. RG
svingpuckar med Bobbins. RG
Snyggare kedjeskydd. Nej

Styrändsvikter RG, puckar till gaffel RG.

Lätt röktonat dubblebubbleglas Puig

Har kraschtestat dem och de fungerar riktigt bra.. :)

Last edited:
Jag tänkte mer på vad som är bra att köpa till. Saker som gör nytta i första hand och sen något bling.

Bågen skall servas vid 2000 mil. Och då skall även stiften bytas.
Stålomspunnet fram är en investering du ej kommer ångra.
Biltemas bakre depåstöd funkar kanon därimot vet jag folk som har haft problem med det främre som sätts i styrkronan.
Dock har jag själv inte testat det främre.

Som depåstöd kan jag inte rekomendera biltema, lite vinglig konstruktion (går att förbättra själv) och jag trivs inte med att göra annat än smörja kedjan när hojen står på det stödet, skall jag meka vill jag att grejerna står stadigt, riktigt stadigt. Ett vanligt depåstöd begränsar dessutom vad du kan skruva i på hojen.

Det absolut bästa "depå" stödet i mitt tycke är ABBA Superbikestand, den står verkligen 100% säkert, du kan med hjälpa av en liten domkraft under motorn plocka ned hojen i beståndsdelar, ända ned till ramen. Det finns ett litet extra kit att köpa till för en ca hundring så kan du plocka lös svingen också. :tummenupp

Med takt att du byter cykel köper du bara ett passande adapterkit (eller tillverkar själv), detta stöd fungerar även på enkel-sving-hojar om du någon gång skaffar en sådan.

Dom skickar direkt till dig från UK, betalning med Paypal, snabbt och enkelt.

Kika på den här länken: http://www.abbastands.co.uk/product_details.asp?id=1

För att förbättra körkänslan och nöjet med hojen:
1, Tillbakaflyttade fotpinnar.
2, Dreva ner en kugg fram eller upp 3 bak.
3, Mappa i bromsbänk om det inte reda än gjort.
5, Att ställa in fjädringen bra ser jag som en självklarhet och inget som är med på listan över vad man ska köpa, men jag nämner det ändå.
6, Stålomspunnet fram. Original skivor och belägg är riktigt bra så det behöver du inte lägga pengar på i normalfallet.
Därefter styla med signelkuts.

Som depåstöd kan jag inte rekomendera biltema, lite vinglig konstruktion (går att förbättra själv) och jag trivs inte med att göra annat än smörja kedjan när hojen står på det stödet, skall jag meka vill jag att grejerna står stadigt, riktigt stadigt. Ett vanligt depåstöd begränsar dessutom vad du kan skruva i på hojen.

Det absolut bästa "depå" stödet i mitt tycke är ABBA Superbikestand, den står verkligen 100% säkert, du kan med hjälpa av en liten domkraft under motorn plocka ned hojen i beståndsdelar, ända ned till ramen. Det finns ett litet extra kit att köpa till för en ca hundring så kan du plocka lös svingen också. :tummenupp

Med takt att du byter cykel köper du bara ett passande adapterkit (eller tillverkar själv), detta stöd fungerar även på enkel-sving-hojar om du någon gång skaffar en sådan.

Dom skickar direkt till dig från UK, betalning med Paypal, snabbt och enkelt.

Kika på den här länken: http://www.abbastands.co.uk/product_details.asp?id=1

Kan hålla med, Abbastand Superbike package rockar. Smidigt som fan vid alla arbeten och rengöring.:yoparty

Kollat in Abbastand Superbike package och det lutar åt att det blir ett sådant. Ser riktigt smidigt ut.

Jag hade nog köpt mig ett medlemskap i smc mest för att kunna gå deras kurser med smc väst "om du nu inte redan är rossi" det har gett mig och min R1 05a väldigt mycket för pengarna.. Sen dom du känner dig på bushumör kan du anmäla dig till Goffens Wheelie skola till våren hehe =)

Jag är då ingen Rossi och jag vill lära mig köra bana. Jag är intrsserad av gå kursser.

glömde double bubble-kåpglas. Har själv ett Puig som ser coolt ut, men framförallt ser till att man inte får fartvinden rakt i bröstet om man kör lite motorväg någon gång. Med original kåpglas fick jag så mycket tryck i bröstet och luft under hjälmen att det inte var kul.

1. Byt olja, olje- och luftfilter samt stift
2. Justera in hojen i bänk
3. Ställ hänget.
4. Fräscha däck.
5. DB-ruta.
6. Bandagar.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra