Tips på utrustning, allt från topp till tå!

Hertzman

Mycket avikande....
Gick med
20 Nov 2005
Hoj
Yamaha r6 -03
Har precis köpt hoj och ska nu köpa den mindre roliga biten dvs skydd. Vill gärna komma så billigt undan som möjligt, några tips på prisvärda grejer?

Köp kvalitet.
Men för att spara in pengar kan du köpa begagnat skinnställ, ryggskydd, handskar samt stövlar.
Hjälm ska du dock köpa ny.

ALLTID ny hjälm! Arai kostar men de smakar också!
Fuska inte med skydden utan köp komplett set med ryggskydd, skinnställ, handskar, stövlar och hjälm.
RST skinnställ är prisvärda och funktionen är bra, har provat fem gånger. www.rst.nu
www.louis.de finns det bra saker för vettiga priser.

Gustav O skrev:
ALLTID ny hjälm! Arai kostar men de smakar också!
Fuska inte med skydden utan köp komplett set med ryggskydd, skinnställ, handskar, stövlar och hjälm.
RST skinnställ är prisvärda och funktionen är bra, har provat fem gånger. www.rst.nu
www.louis.de finns det bra saker för vettiga priser.

Absolut, alla skydd ska inhandlas. Manfår spara lite cash först bara.....har ju några mån på mig. Jag har kollat på en massa hjälmar o det skiljer ju skitmycket i pris, nybörjare som man e förstår man inte riktigt varför,e det bara grafiken som gör att vissa kostar mer eller? :confused:

Hertzman skrev:
Absolut, alla skydd ska inhandlas. Manfår spara lite cash först bara.....har ju några mån på mig. Jag har kollat på en massa hjälmar o det skiljer ju skitmycket i pris, nybörjare som man e förstår man inte riktigt varför,e det bara grafiken som gör att vissa kostar mer eller? :confused:
Det varierar i kvalité också men visst är en del dyrare pga grafiken.
Gå till en stor handlare och prova en massa olika märken eftersom de är lite olika invändingt och passar ditt huvud olika bra. Olika märken brukar ha samma form inuti. Ta sedan den bästa av det märke som passar bäst. Leta sedan efter den hjälmen på nätet om du inte kan få bra paketpris i affären. Bike i Trollhättan brukar köra en stor Rea på våren som brukar vara uppskattad men det är ju en bit att resa.

Kolla runt hos handlarna.
Många tömmer lagren för att få loss kapital och plats för nästa års grejor.
Tex Alpinestars har bytat line-up på skinnställ. De utgående modellerna borde man kunna få till reapris.

En hjälm med solid färg brukar normalt sett vara 1000kr billigare än en likadan fast med "häftig" grafik. Personligen tycker jag det är idioti att betala 1000kr för lite extra kludd på hjälmen. En bra hjälm brukar ha ett ordinariepris på ca 3000kr och uppåt. Självklart finns det säkert undantag.
Några exempel på hjälmfabrikat att testa: Shoei, Arai, X-lite, Soumy, dyrare AGV.

Last edited:
Jag köpte mitt skinnställ, handskar och stövlar begagnat.
Skinnstället och stövlarna var använda i tre månader och var som nya :yoparty
Handskarna köpte jag av en kille som använt dem till att köra bil med.... :va

Slänger väl upp den berömda bilden igen..... :hihi

Bifogat

• imag0185.jpg
    imag0185.jpg
    42.9 KB · Visningar: 88
Hertzman skrev:
Håller med!! Ny hjälm!! Men andra saker som skinnställ, handskar, stövlar och dyl tror jag inte blir sämre föratt dom har varit med några mil på en hoj. Däremot kan det ju vara så att en hjälm kan ha fått sig en smäll utan att det syns.....

Har räknat med att iaf fall få lägga närmare 10 000, men då e det hos yamahacenter här i hbg, skulle ju vara skönt att komma ner något,man betalar ju ändå ca 1 miljon/mån i försäkring :mad:

Elgasen skrev:
För ett helt kit med bra grejer tycker jag det låter som ett bra pris.
Jupp, man får räkna med kanske minst 5000kr skinnställ, 2000kr hjälm, 2000kr stövlar och 1000kr handskar. Plus ryggskydd. Gärna mera om man inte hittar grejjerna på rea.

Läs dessa trådar för att få en liten uppfattning om vad folk har valt för utrustning och va de vill köpa. http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=101544&page=1&pp=20
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=102564&page=1&pp=20

Last edited:
tycker 10k låter ruskigt billigt! gav 15k för mitt på rea...

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman