Tips på touringmaskiner

Newbornkano

Ny medlem
Gick med
18 May 2009
Hoj
GSX 1400 -03
Hejsan.

Ny på området men kör en idag en bandit 1200 från 1996 utan kåpor.
kul hoj men nu har tjejen upptäckt att det är jäkligt skoj att åka med.
Så jag tänkte dra iväg på lite längre resor med tjejen bakpå.

en rak fråga - vilka hojar lämpar sig bra för touring om man nu inte vill ha "gubbhoj" ala guldvinge eller costumhoj.
Hört bra saker om blackbirden. Vill gärna ha en större hoj över 1000 cc, men även skön att köra själv. Bra kvalite är viktigt.

Vore kul med tips från er som åkt länge och testat många hojar.

hare gott i värmen.....

En zx12:a är aldrig fel. Gott om vrid o effekt.

Är du ute efter sitta upprätt-touring, sporttouring, offroad-stuket...?

Vilken prisklass?

Har skjutsat på Blackbird o det funkade utmärkt.

Vill du ha riktigt mycket touring men ändå lite sportigt: FJR1300, kardan körställning etc.

Kan inte så jättemycket om hoja än men om det är en sport-touring du letar efter så kolla efter lite olika yamaha t.ex. thunderace, hört mycket bra och mycket dåligt om dessa men så är det ju om alla hojar.

Blackbird har jag själv en, har dock inte hunnit köra den än då jag håller på med kortet, men många som gillar dessa hojar både som sportmaskin och touringmaskin.
97-99 med förgasare är även rätt billiga men går riktigt bra, dricker enligt uppgifter rätt lite soppa samt är väldigt hållbara enligt dem jag snackat med.

I Bike 7.2010 så testade dem ju även nya Triumph Sprint GT och den fick ju rätt bra betyg.

Dem hade även (i samma tidning) ett begagnat-test med Yamaha FJR1300 och den fick också rätt så bra betyg av dem.

Men skriv lite mer vad det är du är ute efter så kommer det nog dyka upp många bra tips till dig här :)

/Påsen

Last edited:
Triumph Sprint ST är ett alternativ. Har själv inte kört den men passade farsan = går bra om man är lite kortare. Storttourer som räcker till att köra inspirerad körning med enligt honom.

Ligger nog grymt bra i pris han fick sälja din 01 på 1600mil som var som ny för ca 36-37000. Mycket hoj för pengarna med bra försäkring.

Personligen gillar jag inte utseendet annars hade jag nog fasen köpt den själv när han sålde.

Är du ute efter sitta upprätt-touring, sporttouring, offroad-stuket...?

Vilken prisklass?

mer åt sporttouring men vill inte ligga över tanken som på t ex en R1.
vad gäller prisklass så beror det framför allt på hojen.
Vill att tjejen ska kunna sitta rätt bekvämt.

Last edited:
mer åt sporttouring men vill inte ligga över tanken som på t ex en R1.
vad gäller prisklass så beror det framför allt på hojen.
Vill att tjejen ska kunna sitta rätt bekvämt.

Då skulle jag föreslå:
Kawasaki ZX12R
Kawasaki ZZR1100 (äldre, billig)

Honda CBR1100XX Super Blackbird

BMW K1200RT
BMW K1200S (även K1300S, men den kom förra året så det kan bli lite tungt att svinga)
BMW R1150RS (sportigare än R1150RT)
BMW K1200GT fr o m -06 (de tidigare är billigare, men -06:an är lätt värt pengarna i uppbyte enligt min åsikt. Ny motor, nytt allt och jämnare gång, mera effekt och så vidare)

Triumph Sprint ST

Yamaha FJR1300

Suzuki GSF1250S (halvkåpa). Kom i år som GSX1250F, med helkåpa.

Som sagt, det finns många grymt fina modeller (och självklart ännu flera än dessa). Som du ser är några modeller sportigare än de andra, mycket tycke och smak där :)

Har du möjlighet (beroende på prisklass osv) så rekommenderar jag skarpt en modell med ABS, grymt skönt att ha och man behöver inte vara rädd att bromsa på sig.

Tänk på hur mycket väskor ni vill ha/behöver, vissa av dessa hojar har modellanpassade väskor som är riktigt bra, andra kan det vara svårt att hänga på hårda väskor på så att det fortfarande ser snyggt ut (exv ZZR1100 och ZX12R).

fasiken va många bra tips... stort tack.
ska börja kolla runt på blocket och mc-butiker. Blir nog en hel del provkörande.....

är ju just att hitta en hoj som jag kan dra iväg med tjejen på men samtidigt kunna plocka av packväskorna och blåsa på lite på härliga kurviga landsvägar. Har en hel del härliga turer runt där jag bor så det blir en del kvällsturer.

måste bara passa på att fråga

har kollat på en hel del annonser nu men vad fasiken betyder det när man säge att hojen är bänkad och eller dynojettad???

hare bra i värmen..

fasiken va många bra tips... stort tack.
ska börja kolla runt på blocket och mc-butiker. Blir nog en hel del provkörande.....

är ju just att hitta en hoj som jag kan dra iväg med tjejen på men samtidigt kunna plocka av packväskorna och blåsa på lite på härliga kurviga landsvägar. Har en hel del härliga turer runt där jag bor så det blir en del kvällsturer.

måste bara passa på att fråga

har kollat på en hel del annonser nu men vad fasiken betyder det när man säge att hojen är bänkad och eller dynojettad???

hare bra i värmen..

Bänkad/dynojettad betyder ofta att den är inställd i insprut/förgasare till ett öppnare avgassystem. Lite mer vrid/pulver oftast. Samt ett skönare (oftast) ljud.

Har varit inställ på ett mer touringvänligt alternativ länge nu och kom precis hem från en norge-tripp på min DR800 med passagerare och aluminiumväskor med packning och har lärt mig följande:

1. Fasta, vattentäta väskor är underbart!

2. DR:ns 52 kusar är lite lite när man kör med dylik last. (Eller mycket för lite...)

3. Sadeln, för guds skull, sadeln måste vara bekväm. Min röv är illröd och öm! Samt att Airhawk luftdyna small suger.

4. Iom att jag är Ducatist måste jag ha den nya Multistradan!

5. Hade jag inte varit Ducatist hade jag varit sjukt intresserad av Triumph ST, Honda VFR 800, samt massa andra schyssta maskiner!

6. Det regnar som f*n i Norge, ha ett BRA allväderställ, extra handskar och regnställ i packingen för långtur. Alltid! :)

Om du provkör en ny hoj, låt frågan åka med, och kör en bra bit.

Mina ören.

Banditen finns ju med halvkåpa, har sett en del sådana som är ute och tourar. Trivs du med den du har i övrigt kanske en kåpad variant vore något ?

BMW r1100s funkar fint att toura med och är skojsig på kurviga vägar. Lite sportigare än rs-varianten. Bmw:s originalväskor är rymliga och täta.

Annars finns VFR 800 har inte haft någon själv men de jag känner har vart nöjda med sina. Samt en skottsäker motor.

Vad är det för fel att åka långt med en Bandit 1200, även fast den saknar kåpor? :confused: sätt på en universialruta , tex från http://www.samsmotor.se/rutor.htm när du åker långt, plocka bort den när den inte behövs. Förstår inte varför alla är så rädda för lite vinddrag

Annars finns VFR 800 har inte haft någon själv men de jag känner har vart nöjda med sina. Samt en skottsäker motor.

Jag är nöjd med min, bra kvalité o trevlig att köra men trådskaparen ville ha en hoj >1000cc, finns iofs en ny modell med större motor men man måste nog ha allt bra taskig syn för att köpa en sådan och då bör man nog inte köra hoj över huvud taget...

Jag är nöjd med min, bra kvalité o trevlig att köra men trådskaparen ville ha en hoj >1000cc, finns iofs en ny modell med större motor men man måste nog ha allt bra taskig syn för att köpa en sådan och då bör man nog inte köra hoj över huvud taget...

Missade de med >1000cc :fyllisar

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...