Tips på säng.

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Nu har min 10 år gamla säng börjat lämna in och jag behöver investera i en ny. Att ta det beslutet är inte svårt då jag nu sover skitdåligt men nästa steg är desto värre. Det finns ett stort utbud av tillverkare som alla påstår att just deras säng är bäst och underbarast.

~10.000 SEK är prisklassen jag tänkt lägga mig runt med möjlighet att gå några tusenlappar uppåt. Vad ska man ha? Kungsängen, Dux, Ekornes, Hästens eller kanske en IKEA? :va

Har en hästens continental, de tar visserligen väldigt bra betalt för sängarna men har varit sjukt nöjd med min :)

Nu har min 10 år gamla säng börjat lämna in och jag behöver investera i en ny. Att ta det beslutet är inte svårt då jag nu sover skitdåligt men nästa steg är desto värre. Det finns ett stort utbud av tillverkare som alla påstår att just deras säng är bäst och underbarast.

~10.000 SEK är prisklassen jag tänkt lägga mig runt med möjlighet att gå några tusenlappar uppåt. Vad ska man ha? Kungsängen, Dux, Ekornes, Hästens eller kanske en IKEA? :va

IKEA har bra sangar, prova en modell som ar lite dyrare :tummenupp
Tror dom har 25 ar garanti!!

Många sängar tillverkas av ett företag vid namn Hilding Anders och säljs under annat namn (däribland IKEAs sängar). Säljs även under egna namnet Hilding.
För de pengarna du nämner bör du utan problem hitta en säng som passar dig inom de flesta märken. Ta reda på vilken hårdhet du vill ha, typ av bäddmadrass etc.
Gå runt bland försäljningsställena och kolla med dem. Säljarna kan nog guida dig åt rätt håll.

Själv åkte jag runt och testade olika sängar när det var dags för ny, men det är ju svårt att veta hur man kommer sova i dem.
Jävligt fort visade det sig att Ikeas kändes som riktigt billigt skit, vilket det också är har jag fått förklarat för mig av folk som jobbar i branschen.
Känner folk både på Hästens och Kungsängen men inte ens med deras personalrabatter tyckte jag att det var befogat att köpa deras prylar.

Efter mycket om och men fastnade jag för Jysk's lyxigaste serie, Gold nånting blaha. Jysk smäller ju inte speciellt högre än Ikea i folkmun direkt men deras sängar känns ljusår bättre än Ikeas.
Men även här har de ju tydliga överpriser, annars kunde jag aldrig ha köpt min säng för halva priset.
Sover som en kung i den helt enkelt och då en ny säng var ett måste pga ryggskada så blev mina ryggbesvär betydligt mindre kännbara efter bara någon vecka.
Kommer inte ihåg vad jag gav men runt 10k när det var halva priset på en 160-säng.

Jag har tidigare lagt pengar på billigare sängar tills jag fick prova en Hästens.
Har nu haft våran i snart två år och den känns som ny, sover underbart.:)

Mitt råd är köp kvalite men framförallt satsa på en bra madrass med rätt hårdhet och köp inte första bästa, prova prova och åter prova!

Köp Hästens om du vill betala för 80% varumärke och white trash-reklam.

Funderar på att köpa en Kungsängen, mest för att man kan testa och byta hejvilt tills man är nöjd, och sen köra en Tempurmadrass till det. Enda smolket i bägaren är väl att madrassjefveln kostar 7 papp..

Hästens kommer det inte bli då jag, liksom Valmers, anser att det är lite väl mycket focus på varumärket även om sängarna också är bra.

Det finns en variant som alternativ till resår, det är en tjock skummadrass på ribbor. Sedan köper du bäddmadrass med "minnesfunktion", egentligen bara en till skummadrass fast med mycket högre densitet. Exempelvis Pixbo Håvet madrassen på ikea samt bäddmadrassen från zomna.
Finns många varianter på madrasser med minnesfunktion

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10129615
http://www.zomna.se/produkter.html
http://www.ergotemp.se/madrasser?gclid=CMHHxtjJ7JwCFdA93godMzSSjA
http://www.tempur.se/page20611.aspx?THE-COMBI-MATTRESS-15*by-Tempur®*&_p=89&_c=152

Det är det som funkar för min rygg iaf. Just zomna och ergotemp kan jämföras med tempur fast lite billigare. Prova och ligg på madrasserna, tempur och zomna har öppet köp tror jag i 30 dagar samt att du även kan låna en madrass hem för att prova.

Köpte ny säng på ikea för 3 år sedan, köpte den dyraste och den är fan redan svampig och vaknar ofta med ont i ryggen.
Ska köpa en ny nu när vi flyttar till hus och tänker fan kosta på lite mer den här gången!!

Hästens kommer det inte bli då jag, liksom Valmers, anser att det är lite väl mycket focus på varumärket även om sängarna också är bra.

Köpte min hästens för en 7 år sen nu.. Känns fortfarande som när den va ny och det har varit en fantatisk säng. Men på den tiden har priset fördubblats och har lite svårt att motivera dagens pris..

Mina föräldrar har kungsängen och är väldigt nöjda!

Kungsängen grund,ställbar,hårdhet:Medium om man inte är det minsta överviktig, sedan en kiropraktor/läkare/sjukgymnast NIKKEN bäddmadress, stenhård ergonomikudde & specialtäcke till det! Bästa investeringen jag gjort ngnsin! köpte av ngn hälsocouch... Beställde själv fr Japan.:rofl

Bifogat

• nikken.jpg
    nikken.jpg
    28.3 KB · Visningar: 52
Last edited:
Folk är ganska snabba att helgonförklara IKEA-sängar, och en del kommer till och med och viftar med för dem fördelaktiga "konsumenttester" som visar sig vara en ytterst subjektiv spalt från Aftonbladet.
Har en sån kille i bekantskapskretsen. Allt han köper är "det bästa på marknaden". Samma människas externa hårddisk fattar eld på grund av värdelös konstruktion, för att nämna bara ett av fallen. Man ser ett samband.

Jag sover för närvarande på en 140-säng á 12 000 kronor och har gjort i 4-5 år. Det är en DUX-säng av något slag.
Att IKEA-sängar på allvar skulle kunna mäta sig är, och jag är medveten om att detta kommer agitera vissa, ett rent skämt.

Kungsängen grund,ställbar,hårdhet:Medium om man inte är det minsta överviktig, sedan en kiropraktor/läkare/sjukgymnast NIKKEN bäddmadress, stenhård ergonomikudde & specialtäcke till det! Bästa investeringen jag gjort ngnsin! köpte av ngn hälsocouch... Beställde själv fr Japan.:rofl
Skulle ha haft en ny säng själv. Om det settet levereras av en hoper japanskor i skoluniform så tjöper jag direckt. :yoparty

Jag kör med tempur rakt igenom, madrass, bäddmadrass, kudde. Ju tröttare man är i kroppen efter dagens övningar med timmar bakom datorn, hojåkande, dykning med dubbla luftflaskor och stallarbete/ridning m.m. desto skönare är det att gå att lägga sig.

Men det gäller att välja rätt tjocklek osv, min sambo får ont i ryggen på sin madrass så hennes halva måste vi byta mot något annat.

Jag har en av Ikeas lite dyrare resårbottenmadrasser (eller vad de nu heter... De där sängarna som är mjuka till skillnad från de med träbotten som man bara lägegr i en vanlig madrass i är det iallafall) och trivs riktigt bra med den. Mjuk, men inte för mjuk, eller vad man ska säga. Ikea har bra sängar till bra priser, kolla där:)

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back