Tips på projekthoj!

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Hoj
no more :(
Hej Fighterboys!

Nu behöver jag fan hjälp...

Nu jävlar börjar jag bli svettig på de här med fighters...
Såå...vill ha tips på hojar o bygga på
Vill se vad man kan få för si o så med pengar och se om det är värt att ens börja skissa lite på det...så inget projket som har dragit igång alltså.

tilläggas bör att jag är extreeeeeeeeeeemt fattig
maxbudgeten blir 20 000:- (kan göra allt arbete själv, även lite glasfiberkunskaper)

Jag är även extreeeeeeeeeeeemt ung(20) så jag vill ha nåt som inte kostar skjortan o försäkra men inte sååå petigt där då det endå bara blir trafik eftersom hojen får kosta max 15k :tomten .

kravet är minst 750cc

Sånt jag prioriterar är att inga delar ska behövas bytas förutom:

krona
styre
bakdel
avgassystem
mätare
lyse
och sönderbörnade däck :yoparty

så t.ex. originalfälgar och bromsar måste vara helt ok grejjer(nu mäter jag inte med nya racejapshojsmått, utan med 80/90talsmått)

Såå ge mig nå bra förslag så kan jag börja härja i 3d studio på hur de kommer bli :banana

Last edited:
Mjo en gammelgsxr vore schysst men tycker de som äger sådana tar otroligt extremt oförskämda priser för dom!

OK denna för 18k som du visade therudeboy, faktist billigaste gammgixxern jag sett...

Men jag har alltså inget emot typ honda cb900 och sådana gamla häckar, frågan är, är det bra hojar, lönt o bygga på? behöver iinte supermycket häst, blir till o dreva o ha sig endå...

klämmer in en liten sån här bara för skojs skull gjorde om tanken lite :P

edit: ja men se där ett tips om gamla gsx! hurdana är de som hojar? vilket är att föredra gamla gsx 750/1100 eller cb900???säg kring åren 81-84, om ni undrar om detta tjat om cb så är det för att jag har övningskört på en cb400 och har fått gott intryck av den, pålitlig driftsäker knarr, med kanske lite väl tunn motor i botten för min del vill ju ha liiiite mer bottenkrunch ;)

Bifogat

• oldschool.jpg
    oldschool.jpg
    30.2 KB · Visningar: 215
Last edited:
Tack för alla tipsen!

men men verkar inte vara någon idé o bygga något...man får ju ingenting vettigt för en 15k verkar det som... :(

näe då kan man likagärna spara lite mer o köpa en cbr 600 för en 20-25...men vore kul o ha en riktig bushoj...

Superbee skrev:
Tack för alla tipsen!

men men verkar inte vara någon idé o bygga något...man får ju ingenting vettigt för en 15k verkar det som... :(

näe då kan man likagärna spara lite mer o köpa en cbr 600 för en 20-25...men vore kul o ha en riktig bushoj...

Oj jag såg bara max 20.000 :tomten Men pruta...! Ring på hojar som är 5000 dyrare sen åker du dit å viftar med 30 rödingar under näsan på försäljaren så kanske han släpper iväg hojen.

Rigge skrev:
Oj jag såg bara max 20.000 :tomten Men pruta...! Ring på hojar som är 5000 dyrare sen åker du dit å viftar med 30 rödingar under näsan på försäljaren så kanske han släpper iväg hojen.

mjo får nog bli så, ta ut de i cash så killen får lite smak för stålarna :tummenupp

Ingen som har några bilder på rediga busbudgetfighters?

typ gpz900r o gsx o dylikt?

Last edited:
Fighter

Hej! Jag och en kompis var i Kolbäck(mellan Örebro och Västerås) och kollade på en GPZ 900 1984/1985:a länkar över annonsen

http://www.blocket.se/view/3946645.htm?caller=vml_s&l=0&c=1&city=0

Denna går det nog att pruta på om han har den kvar, var där i Lördags, bakdäcket var nytt, men ej monterat än, det som var på var ordenligt nedsvarvat, drivpaketet är sopslut, så det kostar väl 1500- 2000 kr kanske, men det är lite luddigt om hojen, grabben påstår att det enbart är insugningsgummina som är väck(kostar 500-1000 kr) men han är en "mekare" han hade en extra uppsättning förgasare med KN filter men det lirar inte ihop, man får inte hojen att gå 100 bra med det enligt kawwamekare med 30 års erafarenhet.

Men han borde ha plocklat ihop det så man kunnat starta den? När allt ändå var isär och sån liten kostnad, maskinen drar runt på startmotor, tändingen lös och kontrollampor och lysen mm verkar fungera, lacken pendlade mellan brunt och lilametallick, rätt bra lackat, någon svag rinning någonstans men inte mycket att orda om, den hade gått 7000 mil något. det kan ju vara något annat fel, för han hade kört med hojen och påstår att det är insugningsgumminas fel att den inte startar, då skulle ju jag i alla fall för en 500-1000 kr fixa det så man kan starta upp, för man vet inget om det är lagerknack i motor, eller växelådan koppling mm hur det är.

Men man kan säkert göra något bra av det i alla fall, kompisen tänkte nästan skamma honom och erbjuda 6000 kronor, kanske svårt, men för runt 8000-10 000 kr så kan det ändå kanske bli en bra affär(närmare 8 än 10 borde det vara) Har han den kvar lär den vara riktigt svårsåld pga omständigheterna då det hade ringt flera st och några före oss hade också kollat men lämnat den.

Undrar du något mer kan du ringa mig innan du ringer killen

0221-284 73 Tomas

sporTlovEr skrev:
Hej! osv osv...

Fan va schysst!

mjo lite skeptiskt blir man om killen inte ens vill starta rovan...Just de där gpz900 motorerna ska väl vara känsliga vid ventilerna? har hört det ryktesvägen iallafall så kan ju vara något sådant, känns liiite väl köpa grisen i säcken...hmm ska konsultera far min o höra om vi får loss tid o åka o kika på den iallafall...var ju en bit bort...

Superbee skrev:
Fan va schysst!

mjo lite skeptiskt blir man om killen inte ens vill starta rovan...Just de där gpz900 motorerna ska väl vara känsliga vid ventilerna? har hört det ryktesvägen iallafall så kan ju vara något sådant, känns liiite väl köpa grisen i säcken...hmm ska konsultera far min o höra om vi får loss tid o åka o kika på den iallafall...var ju en bit bort...

Kan bli dyrt om det är något vajsing med 16ventils toppen, isåfall kan man kanske forska på en utbytesmotor de borde finnas på skroten billigt(?) eller i annonser, krockade mm.

Han drog runt den, så den matade runt o lät normalt, friskt nytt batteri var, i förmodligen så har han verkligen försökt fått igång om den lagt av men gett upp, eftersom han prova med andra förgasare, MEN det kan vara skitgrejor som att blöda och göra rent förgasarna, han beskrev så här:

-den går iväg bra, bluddrar o tvekar vid lägre varvtal och drar iväg som ett jehu på toppen.

Så hade jag på min Kawasaki(kle 500), felet var ett sprucket tändstift och rengöring av förgasarna sen gick den bra genom hela varvregistret igen.

sporTlovEr skrev:
....av förgasarna sen gick den bra genom hela varvregistret igen.

konstigt...hmm aja som sagt ska höra med farsan...har nyss gjort klart en krockad båge så får se om han vill ha ett lik som denna gpz faktist ger intryck av o vara i garaget haha ;)

men åter till topic nu mer tips och gärna lite sköna bilder på old school stuket

ingen har nämt gsx1100 e dom kan bli rolig om man trimmar lite :tummenupp
hade en sån som 1 hoj...
lackade om sänkte hojen satt på clippon styre 4-1system + att den va uppborrad..den gick för bara 14 papp så den som söker den finner :)

ozeo skrev:
ingen har nämt gsx1100 e dom kan bli rolig om man trimmar lite :tummenupp
hade en sån som 1 hoj...
lackade om sänkte hojen satt på clippon styre 4-1system + att den va uppborrad..den gick för bara 14 papp så den som söker den finner :)

hmmm

någon som känner till
vikten/effekten på:

Honda CB900 1979-1983
Kawa GPZ900R 1981-1984
Sukka Gsx 750/1100 1980-1984
sukka gsxr 750/1100 1985-1989

eller någon annan billig hoj ni tycker kan bli en kul bushoj är väl främst 80-87or som jag har råd med verkar det som tyvärr, men man får göra det bästa av situationen ...
?

Superbee skrev:
hmmm

någon som känner till
vikten/effekten på:

Honda CB900 1979-1983
Kawa GPZ900R 1981-1984
Sukka Gsx 750/1100 1980-1984
sukka gsxr 750/1100 1985-1989

eller någon annan billig hoj ni tycker kan bli en kul bushoj är väl främst 80-87or som jag har råd med verkar det som tyvärr, men man får göra det bästa av situationen ...
?

tja..vet inge säkert men har bara hört att cb900 e grymt trött...dom andra e nog hyfsade val....

men gammla gsxr bli grymt snygg som fighter tycker jag + att den går bra. :)

ozeo skrev:
tja..vet inge säkert men har bara hört att cb900 e grymt trött...dom andra e nog hyfsade val....

men gammla gsxr bli grymt snygg som fighter tycker jag + att den går bra. :)

fattar inte hur den kan vara så jävla trött alltså ska väl endå vara runt 80-90 kusar i den? kanske är lite väl högt utväxlad? för som sagt kvalitetsintrycket av hondas 80-talare känns lite bättre än övriga märken bara...

har en FZR 1000 87:a 4000mil för rätt pengar om du är sugen! PM:a vid intresse

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...