Tips på olja för provstart!? (panik)

Fotrally

Olika
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Honda CBR1000RR -08, SP Copperhead MX125 -07
Ska provstarta en R1:a motor i helgen (om det går som jag vill).
Så jag undrar om ni har något tips på vad och vart man kan köpa billig olja för provstart av den. (ej biltema pga långt avstånd dit!)

oljan som är i den motorn har varit i den ett tag så jag tänkte det kanske är bästa att byta ut innan man starta upp åbäket! :)

Så hjälp mig nu lite fort!

peter R1 skrev:
De flesta mackarna har ju mc-oljor, shell och statoil te x

Dom är inte billiga! :)

Jag behöver bara någon olja för att kolla så den motorn låter kry... så den kommer ej att köras utanför garaget!

Iofs kom på en sak nu! :)... kan juh ta olja från den andra motorn eftersom den är ny!! :lol

Fotrally skrev:
Dom är inte billiga! :)

Jag behöver bara någon olja för att kolla så den motorn låter kry... så den kommer ej att köras utanför garaget!

Iofs kom på en sak nu! :)... kan juh ta olja från den andra motorn eftersom den är ny!! :lol

om du bara ska provstarta och köra med den så att du får olja mellan lamellerna så kan du använda i stort sett vilken bilolja som helst.

Färnbo skrev:
om du bara ska provstarta och köra med den så att du får olja mellan lamellerna så kan du använda i stort sett vilken bilolja som helst.

Bilolja...går det bra?
Jag kommer då även kolla så att motorn vill dra på alla växlar...

Kan man tex köpa en billig mineralolja? verkar den motorn riktig kommer jag nog slänga i shell hel. 5/50 sen när det är dax för vår.. fungerar detta lr?(alltså kombinationen av oljor)

Fotrally skrev:
Bilolja...går det bra?
Jag kommer då även kolla så att motorn vill dra på alla växlar...

Kan man tex köpa en billig mineralolja? verkar den motorn riktig kommer jag nog slänga i shell hel. 5/50 sen när det är dax för vår.. fungerar detta lr?(alltså kombinationen av oljor)

he he, ja oljor, nu kommer det säkert tusen olika åsikter.

Jag har nyss kört in de nya kolvarna i turbohojen, körde in dem enligt den "hårda" metoden i bromsbänk, med bortkopplad WG dvs nästan noll laddtryck.

Använde statoils mineral 15/40 olja till detta, funkar alldeles utmärkt.

Fick inga problem med kopplingen, men jag använde inte kopplingen mer än nödvändigt, du skall väl inte ut och åka verkar inte vara väder till det.

om du bara skall checka växlarna med hojen uppallad behöver du ju inte ens dra in kopplingen.

Färnbo skrev:
he he, ja oljor, nu kommer det säkert tusen olika åsikter.

Jag har nyss kört in de nya kolvarna i turbohojen, körde in dem enligt den "hårda" metoden i bromsbänk, med bortkopplad WG dvs nästan noll laddtryck.

Använde statoils mineral 15/40 olja till detta, funkar alldeles utmärkt.

Fick inga problem med kopplingen, men jag använde inte kopplingen mer än nödvändigt, du skall väl inte ut och åka verkar inte vara väder till det.

om du bara skall checka växlarna med hojen uppallad behöver du ju inte ens dra in kopplingen.

Hehe...kanske dumt att frågon om oljor då det förmodligen kommer 5st andra åsikter snart! :3freak

usch...jag gillar inte att växla utan koppling! :)

tänkte dock inte ha den upppallad utan bara lägga i växlar och se om drar...tänkte kolla bara så att alla växlar finns hemma och hoppas på motorn fungera bra när det blir dax för våren! :)

Kolla om du hittar nån firma som har Golden Spectro hojolja, den är billig och bra! Kör med den i min hoj och den funkar fint!

Anders R skrev:
Ingen bilolja! De kan innehålla friktionsmodifierare som förstör kopplingslamellerna. I stort vilken Mcolja som helst tex Biltema har billiga.

Kan verkligen en olja förstöra lamellerna på 10-15min i en stillastående motor?

Hur som helst tar jag nog oljan från den andra motor efter som den är i princip ny och närmaste biltema är alldeles för långt bort.

Köp den billigaste SG-specade (dvs inte SJ) bil/mc-ojan du kan hitta. Förmodligen kostar den 25 kronor litern på Rusta eller Överskottslagret.

andersbrink skrev:
Köp den billigaste SG-specade (dvs inte SJ) bil/mc-ojan du kan hitta. Förmodligen kostar den 25 kronor litern på Rusta eller Överskottslagret.

Okej, men hittar jag ingen sådan så blir det att tömma ut olja från andra motorn! ;)

SJ-oljorna innhåller den sk. friktionsmodifierare? (dvs den jag INTE ska ha)

Jag undrar varför du öht ska byta bara för en uppstart och varmkörning :va ??
Oljan dör ju inte av att den stått ett tag, och SÅ dålig kan den inte vara att det skulle ha någon betydelse.

pw skrev:
Oljan dör ju inte av att den stått ett tag, och SÅ dålig kan den inte vara att det skulle ha någon betydelse.

Jag tankte precis samma sak, om det ar en ett eller två år gammal olja havarerar nog inte hojen...jag iaf hade nog provat starta...

pw skrev:

Därför det läkte ut ganska mycket när jag fraktade den i bagaget så jag tror det inte var så mkt kvar i den...och för att motorn inte har stått i rumstemperatur denna vinter. Den är ganska gammal oljan iaf minst 1½ som motorn varit ur bruk. (tror jag iaf) :)

klart man skulle juh kunna prova, dock måste jag kolla hur olja ser ut och fylla på..

Men tack ni alla för nu har jag nått att gå efter. :Bugar

Under helgen så vet jag iaf om motorn startar! Skriver här då :)

Aj aj när jag hör att inte vanlig motorolja funkar till mc... :confused:
köpte Shell Helix Plus 10W-40 till min i år. Enligt manualen ska det vara 10W-40.
Frågan e då funkar den eller vet någon att den inte funkar?
Har som sagt en Chopper honda med CB500T -75 motorn.

Mares skrev:
Aj aj när jag hör att inte vanlig motorolja funkar till mc... :confused:
köpte Shell Helix Plus 10W-40 till min i år. Enligt manualen ska det vara 10W-40.
Frågan e då funkar den eller vet någon att den inte funkar?
Har som sagt en Chopper honda med CB500T -75 motorn.

Funkar säkert, min styvfar däremot var snål och hällde i dieselmotorolja i sin CB. Den nöp rätt friskt :D

Det tog förresten två år innan han erkände den manövern :lol

bara köpa ny, för dyra pengar. Vrför köpa olja två gånger :va , en billig sen en bra (dyr) olja... :confused:

Fotrally skrev:
Ska provstarta en R1:a motor i helgen (om det går som jag vill).
Så jag undrar om ni har något tips på vad och vart man kan köpa billig olja för provstart av den. (ej biltema pga långt avstånd dit!)

oljan som är i den motorn har varit i den ett tag så jag tänkte det kanske är bästa att byta ut innan man starta upp åbäket! :)

Så hjälp mig nu lite fort!
Odal/granngården har en olja som heter otto den brukar jag renköra motorn med då o då 100kr för 4 liter funkar finemang!

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman