Tips på MC-släp

gurkburk

Medlem
Gick med
23 Jun 2010
Hoj
MT-09 2024, KLX 250
Tjena!
Sitter och funderar på att skaffa släp för MC och har ett par olika funderingar. Dels är jag i valet och kvalet mellan att skaffa ett dedikerat MC-släp (plus ett skåpsläp för andra behov) som jag ska använda till lite olika syften. Det kan vara att dra iväg hojar längre transportsträckor så som bandagar, enduro och kanske till och med ner i Europa för att slippa långa transportsträckor men även köra till service under vinterhalvåret samt om man spontanköpt något nytt. Om jag går på denna variant vill jag nog ha ett EU-släp för att slippa besiktningar. Till saken hör att jag håller på att flytta från staden ut på vischan så det är ett nytt behov. Nåt sånt här kanske https://www.wttrailer.se/produkt/mc...oP7Es5jj4rohY0blkYbM2pVi7V5p-mUA8nNBU5BKI_mXo

Den andra tanken är att detta inte kommer ske så himla ofta så det på sätt och vis kan vara bättre och mer ekonomiskt både i pengar och plats räknat att köpa ett släp med skåp och helt enkelt använda ramp när det ska köras hojar. I ett skåp går ju dock inte två hojar in om man inte ska ha ett gigantiskt och det vill jag inte, bland annat för jag kör elbil och det drar elektroner utav bara helvete. Hur hade ni resonerat? Har ni tips på produkter?

Finns inga reggade släp utan besiktningstvång, däremot slipper man strulet med kärvande bromsar med ett obromsat 80kmh-släp.

Själv kör jag med ett sådant och Pit-Bull fäste monterat - funkar bra men rymmer inte två större hojar. Har dessutom byggt en ramp/bakgavel så att man kan rulla upp o ner utan risk att hamna utanför kanterna.

Hade jag haft oändligt med utrymme under tak hade jag haft både vanlig släpkärra och ett tillräckligt brett mc-släp för två hojar, men nu fick detta bli bästa kompromiss.

Tänk på att många mc.släp med två positioner inte rymmer två, lite bredare gathojar - mät först om du letar efter något sådant

Jag har gått vägen från vanligt platt släp med framhjulsstöd mot framstammen och lös ramp till ett Neptun MC-släp för 2 hojar och därifrån till ett Thule kåpsläp.
Kåpsläpet är den lite lägre modellen för att gå lättare efter bilen och lastvikten är OK för 2 hojar och tillbehören för bandagar.
Där går två sporthojar in om man har stöden förskjutna lite p g a styrena och så ett par dunkar, ett tält, verktyg, backar med prylar.
Jag har satt en påsmarkislist på sidan så jag kan klara mig utan depåtältet om jag vill.
Bredare skulle vara bättre men då blir det också tyngre.

Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP