Tips på locktite till svänghjul.

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
DT
Var gängpaj på gängan till svänghulet på kx500:an. Slipade ner och gängade till 10 x 1,25 istället för 12 x 1,25 som det var från början. Problemet är att jag nu inte kommer kunna dra lika hårt som det är tänkt. Vill därför säkra svänghjulet med lite loctite på konan så det inte vill röra på sig. Det jag har hemma är loctite gänglåsning blå och grön (mellan och stark). Har även loctite för cylindrisk fastsättning. Vilken tycker ni man ska välja. Vill att det ska sitta... samtidigt som det senare ska gå att få bort.

På axeln kommer det inte att göra ett skit! Locktite ska man ha på gäng-förband.

Loctite är ett varumärke som saluför såväl gänglåsning som silicon och gud vet allt, gänglåsning ska man mycket riktigt ha på gängan men eftersom det i det här fallet inte skapar ett högre tryck mot konan så är det tveksamt om det ger önskad effekt.
Cylindrisk fastsättning är nog det jag skulle satsa på om jag var orolig, men ärligt talat så tror jag knappast att du behöver bry dig, en M10 räcker gott för att nypa konan så att den sitter.

Ta bort kilen och slipa in svänghjulet med ventilslippasta mot vevaxelkonan.
När ytan är helt inslipad, gör ordenligt rent. Montera kil och svänghjul. Men en lite handledssnärt vid monteringen av svänghjulet så sitter hjulet så hårt att det inte går att ta bort för hand.
Dra åt. Klart!
Kommer inte att lossna.

Mats

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...