Tips på hur jag bygger förgasarturbo

Modifier

Medlem
Gick med
26 Jan 2005
Hoj
Cbr 600 F -1994 omb till f4 i -01
På en Cbr 600 f -1994...vart kan man inhandla delar och vad ska
jag leta efter ?

Alla tips/ideer intressant

/jimmy

Modifier skrev:
2375075 På en Cbr 600 f -1994...vart kan man inhandla delar och vad ska
jag leta efter ?

/jimmy

Coolt, redan tröttnat?

Jag också intresserad.

Reb0

Modifier skrev:
2375075 På en Cbr 600 f -1994...vart kan man inhandla delar och vad ska
jag leta efter ?

/jimmy

jag tycker det vore intressant att veta hur mycket motorn pallar.

Vet du om din motor inte har några stora brister?

andersbrink skrev:
2375249 Inhandla delar? Vilka delar? Säg ett max-tak på prislappen som prylarna får kosta.

Jag har ingen koll på vad det är som behövs ,men säg så här -jag har inte en enda del just nu..:)
ex : Turbokitt till en volvo b21 går loss på ca 6-7000:-
sen så är det ju beggade delar jag letar så inte mer än ett par tusen vill jag lägga eftersom jag inte vet om jag får ihop det:va

/jimmy

RebelZero skrev:
2375085 Coolt, redan tröttnat?

Jag också intresserad.

Reb0

Tja...

Njae inte tröttnat men jag vill ha något att göra i vinter osså,du vet
när depressionen kryper på en.:)

/jimmy

Last edited:
Jag hade en CBR600:a 95:a en gång. Fick höra att motorn från Bladen passade där utan några jättemodifikationer. Kanske vore ett annat alternativ?

Modifier skrev:
2375261 Jag har ingen koll på vad det är som behövs ,men säg så här -jag har inte en enda del just nu..:)
ex : Turbokitt till en volvo b21 går loss på ca 6-7000:-
sen så är det ju beggade delar jag letar så inte mer än ett par tusen vill jag lägga eftersom jag inte vet om jag får ihop det:va

/jimmy
Det blir nog ett par tusen, men det går att komma undan ganska billigt om man gör allt själv. Lämplig turbo ~1500-3000:-, pump=1400, regulator=600, intercooler=svårt att hitta lämplig storlek, men det går att kapa ner och svetsa om. Du behöver kanske inte ic vid låga tryck eller om du kör med E85. Kompsänkning behövs om du inte kör med E85 (jag kan inte E85, men det finns folk här som kan). Är det lös cylinderrad så man kan montera spacer eller allt sitter ihop? Du kan ju tillverka en spacer själv om det inte går att köpa färdig. Min spacer kostade 440 :- hos Mc-Xpress, men de har nog inte till din hoj. Täta förgasarna gör du själv om du har vacuumfuggar. Jag vet iofs inte hur man gör på just dina förgasare, men det finns det säkert andra som vet. Sätt dig in i hur förgasarna fungerar och vad allt är till för så blir det lättare. Rörbitar, material till plenum, slangar mm mm blir nog runt 2000:- till.
Lycka till med ditt bygge :tummenupp

Sorry för OT men har lite frågor som ja vill få svar på:

Jag har läst massa sidor och tittat här i Turbo delen en hel del, men hur mycke jag än läser så fattar fortfarande inte det mest grundläggande saker som tex. hur väljer man storlek på turbon, finns det någon lista på alla delar man behöver,hur dom ska sitta/vara inställda?

Jag har fattat att man behöver en turbo som sitter på ett specialbyggt grenrör, en intercooler är kopplad till en plenium som sitter på förgasaren för att få extra luft.

Är det någon som kan tipsa om en sida som kan hjälpa en nybörjare att komma igång? typ "Turboladdning för idioter"

Eller borde ja skita i allt o spara pengar o be någon annan göra det? :rolleyes:

Jocks skrev:
2376945 Sorry för OT men har lite frågor som ja vill få svar på:

Jag har läst massa sidor och tittat här i Turbo delen en hel del, men hur mycke jag än läser så fattar fortfarande inte det mest grundläggande saker som tex. hur väljer man storlek på turbon, finns det någon lista på alla delar man behöver,hur dom ska sitta/vara inställda?
:rolleyes:

I grova drag kan man säga att ett turboagg som ger 200 hk på en bil även ger 200 hk på en MC också. När man börjar labborera med olika turbinhus osv är man inne på Advance-kursen. En turbo är en förlåtande typ som inte bryr sig sepeciellt om du har en motor på 600cc eller 2,4 liter.

Bestäm dig för vilken effekt du vill ha ut ur motorn.
Försök räkna ut hur högt laddtryck du behöver för att få ut den effekten.
Leta reda på en bil som ger den effekten vid det laddtrycket.
Köp turbo och börja smida.

Jocks skrev:
fattar fortfarande inte det mest grundläggande saker som tex. hur väljer man storlek på turbon

Fel ände att börja i, bestäm hur många hästar du ska ha så blir det enklare. Gamla saab och volvo maxar runt 240/250 hästar. Volvo T-gul, ca 320 hästar och S60R ca 340 hästar. Intercooler och kompsänkning är inget måste om man kör på E85 om man ser till att den effektiva/dynamiska kompressionen håller sig under ca 14.5:1. Det innebär ca 1 Bar laddtryck på en hoj med 10.5:1 i komp.

andersbrink skrev:
2377964Intercooler och kompsänkning är inget måste om man kör på E85 om man ser till att den effektiva/dynamiska kompressionen håller sig under ca 14.5:1. Det innebär ca 1 Bar laddtryck på en hoj med 10.5:1 i komp.

och en 600 med 11.8:1 i komp? 0,5 - 0,7 bar kanske? Vore ju perfekt för ett snik/sleeper bygge...

/R

Mera dumma frågor:

Så om man etanolkonverterar hojen så den går på E85, sätter på en turbo och sedan behöver man vad?

Jocks skrev:
2378731 Mera dumma frågor:

Så om man etanolkonverterar hojen så den går på E85, sätter på en turbo och sedan behöver man vad?

Om din hoj har förgasare: avgaskrökar anpassat för turbon, insugsplenum (luftburk som tål tryck) med uttag (pitotrör) för trycksättning av flottörhus och trycksättning av sopparegulator, soppapump från t.ex. en EFI-bil och 1:1 Malpassi sopparegulator från MC-Express.

Läs detta http://hem.bredband.net/b132378/turbo.pdf så vet du mycket mer om turboladdning så slipper du bli frustrerad och ställer de vanliga frågorna utan att få svar.

Läs gärna Sticky-tråden om turbo här på sporthoj. Lite mer info jag samlat ihop på nätet hittar du hemma hos mig http://andersbrink.se/sv/turbo101/turbo.htm

Last edited:
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...