Tips på Firmanamn

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
KTM RC8R
Dags att starta eget och registrera sig hos bolagsverket, men jag kommer inte på något bra namn.

Ska främst syssla med bilrekond, men även lite service och reparationer
kommer att förekomma. Och så småningom ev import av hojar samt försäljning av mc-delar.

Har funderat på namn som typ Rekond & service, men tycker att det låter lite halvtrist.

Så kom gärna med förslag! :)

Iom att det handlar om snabba prylar så vet vi alla att det endast finns ett sorts namn som funkar, även så vill du antagligen att det ska låta ungt företaget så då rekomenderar jag dessa.

Speed Shop
Performace Shop

Du skulle ju kunna skriva ihop dem, anledningen till att jag inte gjorde det är att alla skulle tro att jag skrev fel :huvet.

Geiger skrev:
Dags att starta eget och registrera sig hos bolagsverket, men jag kommer inte på något bra namn.

kommer att förekomma. Och så småningom ev import av hojar samt försäljning av mc-delar.

Har funderat på namn som typ Rekond & service, men tycker att det låter lite halvtrist.

Du ska helst hitta på ett namn som har med allt att göra, då "får" du göra moms avdrag på "allt".

tex, heter min firma "uffes trafikutbildning" då ser det lite konstigt ut tex om jag vill lyfta momsen på en svets, med detta namn kan jag bara lyfta momsen inom min kategori. Ett bra namn att registrera som firmanamn är tex "Pedagogen i Sala" Detta namn kan lyfta momsen på mkt. Om du köper lite data prylar till dig, och revisorn/skattemyndigheterna undrar, då säger du att du har haft utbildning= pedagogik i data. Samma sak gäller tex om du vill ha en svets till dig själv

Men ett registrerat firmanamn behöver inte heta så i lokalen du håller till i. Där kan du ha en skylt där det står "rekond & service"

Uffe S

R1 Uffe skrev:
Du ska helst hitta på ett namn som har med allt att göra, då "får" du göra moms avdrag på "allt".

tex, heter min firma "uffes trafikutbildning" då ser det lite konstigt ut tex om jag vill lyfta momsen på en svets, med detta namn kan jag bara lyfta momsen inom min kategori. Ett bra namn att registrera som firmanamn är tex "Pedagogen i Sala" Detta namn kan lyfta momsen på mkt. Om du köper lite data prylar till dig, och revisorn/skattemyndigheterna undrar, då säger du att du har haft utbildning= pedagogik i data. Samma sak gäller tex om du vill ha en svets till dig själv

Men ett registrerat firmanamn behöver inte heta så i lokalen du håller till i. Där kan du ha en skylt där det står "rekond & service"

Uffe S

Just ja... smart, tack!

The-PatriX skrev:
Iom att det handlar om snabba prylar så vet vi alla att det endast finns ett sorts namn som funkar, även så vill du antagligen att det ska låta ungt företaget så då rekomenderar jag dessa.

Speed Shop
Performace Shop

Du skulle ju kunna skriva ihop dem, anledningen till att jag inte gjorde det är att alla skulle tro att jag skrev fel :huvet.

Låter bra, fast det är ju inte direkt nån shop jag har från början. Komma förmodligen att bli inhyrd hos en rekondkedja till att börja med.

R1 Uffe skrev:
tex, heter min firma "uffes trafikutbildning" då ser det lite konstigt ut tex om jag vill lyfta momsen på en svets, med detta namn kan jag bara lyfta momsen inom min kategori.
Mja... Det kan ju hända att du utbildar på BE. Då kanske du behöver en svets för att du har en släpvagn som går sönder hela tiden och det är billigare att köpa en svets och laga den själv än en massa höga verkstadskostnader. :)

Trafikskolor kan lyfta momsen på det mesta. Bilar, motorcyklar, datorer, verktyg, mc-kläder, dasspapper etc. Enda undantagen är väl nästan atlantångare och månraketer. :tummenupp

Skulle det däremot vara "Uffes' Knyppelstuga" det gällde så skulle det vara en helt annan femma. :rolleyes:

R1 Uffe skrev:

Det är väl inte firmanamnet som styr vad du kan dra av för, utan beskrivningen på vad företaget sysslar med som du lämnade in vid starten av firman.

Det är ju klockrent:
Performance Center.
Lämnar ju det mesta öppet, du kan till och med börja med massage utan att byta namn.

Klart det inte är namnet som avgör vad du får dra av.
Varken Volvo eller Ericsson skulle kunna dra av speciellt mycket.
Det som avgör är beskrivningen av firman.
Och din motivering när skatteverket undrar.

Bladerunner skrev:
Det är ju klockrent:
Performance Center.
Lämnar ju det mesta öppet, du kan till och med börja med massage utan att byta namn.

Schneiders Performance Center finns ju redan.

Vad firmanamnet är har väl inte med avdrag att göra? Det är väl den verksamhetsbeskrivning man ska regga hos prv som spelar roll?

Markus skrev:
Vad firmanamnet är har väl inte med avdrag att göra? Det är väl den verksamhetsbeskrivning man ska regga hos prv som spelar roll?
Jepp. Exakt. Tänkte inte på det. :3freak

Däremot så är det ju fritt att göra ändringar i verksamhetsbeskrivningen om man vill. :)

Tex Performance shop är säkerligen redan reggat på bolagsverket, man måste nog vara lite mer kreativ än så.

Och bolagsnamnet avgör inte vad man får dra moms på. Det är din verksamhetsbeskrivning samt avdragsmotivering som gäller.

Geiger skrev:

Btw lycka till :tummenupp
Har ett par hopknåpade tips,
sno mer än gärna om du hittar något som kan användas : )
-->
"Service Excell"
"Rapid auto rekond"
"pro rekond & service"
"smart service"

Nyheter
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...