Tips på bra GPS

Honungsblomman

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2012
Hoj
Honda CBR 600FA
Hello!

Tänkte höra om det är någon som har bra tips på GPS som passar bra på hojen. Helst skulle jag vilja ha en som "snackar" så jag slipper sitta och kolla på displayen ....

Tips någon ?:)

Hej fröken!

Jag flyttar ditt inlägg till mc-relaterade diskussioner istället. Där får du mycket bättre respons. :)

Ha en go kväll!
M

Jag och sambon har Garmin Zumo 660 på våra hojar och dom har funkat bra. Föregångaren Zumo 500 har jag också använt och den var också bra och på några punkter faktiskt bättre än 660 men den är ju inte ett alternativ längre då den inte tillverkas. Vi kör en hållare till 660:an från Touratech.

http://shop.touratech.se/SE/Catalog/gps-hallare/

Dom säljer paket med GPS + hållare också.

http://shop.touratech.se/SE/Catalog/gps-navigatorer/gps_motorcykel/garmin_zumo_660/PKT-GAR-4056-0.html

Finns en lillasyrra till 660:an som heter 220 och den är också bra, har några polare som kör med den, men jag tycker att man ska försöka köpa en GPS som är så pass stor som man har plats och råd med. Det kommer en ny Zumo-modell om någon månad som heter 350LM och den kan nog bli kanon. Något billigare än 660. Kan kanske vara värt att hålla ögonen öppna när den dimper ner. Touratech säljer också vettiga låsbara hållare till TomTom, Magellan och några andra GPS-navigationstillverkare men dom har jag tyvärr ingen personlig erfarenhet av. Garmin är väldigt stora vad det gäller all typ av navigationsutrustning och det tycker jag känns tryckt så jag har valt att hålla mig till Garmin. Mig veterligen så "pladdrar" samtliga av Garmins senare modeller. Åtminstone via bluetooth. Inte helt säker på att alla har inbygggda högtalare dock. Åtminstone inte MC-modellerna.

Personligen vill jag INTE ha köranvisningar i hjälmen från GPS:en när jag kör. Det blir på tok för jobbigt i längden. Jag väljer att enbart titta på displayen och det funkar klockrent för mig. Det blir FÖR mycket pladder i hjälmen för min personliga del. Men det gör man som man vill. Både jag och sambon har satt in Scala Rider G4 bluetooth intercom i våra hjälmar och det funkar I STORT strålande att para ihop både mobiltelefon (iPhone i vårt fall) och Garmin 660-GPS:en med G4 headset:et. Jag körde så i något halvår men jag har slutat med både telefon och gps i hjälmen. Jag vill vara ifred när jag kör och för min del känns det bättre att bara titta på GPS:en. Men det funkar om man bortser från att enheterna kan tappa kopplingen emellan varandra någon gång ibland. Det händer verkligen inte ofta men det kan hända. Vad det gäller bluetooth headset så har Sena SMH-10 fått bra betyg och det kan vara ett vettigt alternativ.

Hur som. Garmin 660 och Scala Rider G4 kör vi med och det har funkat bra i ett par år nu.

MVH//Jan

Last edited:
Garmins MC-GPS:er har dock en nackdel: Pissedyra.

Garmin Nüvi 500 är vattentät, går att få matarkabel till som man kan koppla in på 12V och kan fås styrfästen till. Budgetlösning. Tycks kosta 2000+ i handeln nu eftersom den utgått, men köpte den för dryga tusenlappen för flera år sedan så den borde gå att få begagnad utan större problem och väldigt billigt.

Tack för tipsen!

Nu har jag dessutom bestämt för att köpa ny hoj, så jag kanske ska vänta med att köpa GPS så att jag vet hur mycket plats jag "har över "

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026