Tips på bra Borrar?

Harrgen

HejHej
Gick med
10 Oct 2007
Hoj
99 Yamaha R6. 01 Yamaha R6. 02 KTM 640. 02 Yamha YZF 426. 01 Honda CR250R. 03 KTM 660 SMC
Halloj!

Farsan önskar sig Trä och metallborrar i julklapp.
Vilka märken är att rekommendera?
Vissa borrar klarar ju knappt att borra i en planka medans andra aldrig verkar bli slöa/sämre.

Vet ni något bra set med både metall och träborrar så får ni gärna länka?

God jul!

Irwin gör bra platta träborr å Dormer funkar fint på metallsidan... De e iaf va ja använder i jobbet me gott resultat... Pris har ja däremot ingen koll på alls...

på trä vet jag inte men jag kör med biltemas "dyraste" borrar
och så länge man gör rätt håller dom länge. gäller nog dom "största" märkena med.
gör man fel pajar man den dyraste borren ganska fort oså.

Lär honom att slipa borren också.

Jag misstänker att hans pappa tillhör generationen som fick lära sig det i skolan.
Det fick jag IAF, men det är klart, gör man det aldrig faller kunskaperna i glömska.

Jag vill inte påstå att jag är superduktig, men jag gör en värdelös borr användbar på frihand på smärgeln, medans min omgivning kastar borrarna istället.

Jag köpte Dormer borr till mig själv i julklapp förra året, XL-bygg hade specialerbjudande, typ 600 spänn för 1-13 mm, halvmilimeters steg. Tror dom brukar ha erbjudande på dem borren allt som oftast.

Undrar också var köper man träborr i motsvarande storlek?
Har Irwins platta borr.

Att köpa sånahär grejer på tradera kan ofta vara en hit.

CoTech eller hur det nu stavas. Billiga borr jämfört med riktigt dyra grejer, men fan så bra för priset! Man brukar säga att man får vad man betalar för, och det stämmer i 99% av fallen, men när det gäller CoTech's borrar så får man fan så mycket högre kvalitet än man betalar för.
Jag har borrat bromsskivor till hojen och annat med dem, (5 mm RF exempelvis) och då användes spottloskor som kyl/skärvätska, alternativt ingen vätska alls (fast det är ju inte att rekommendera). :hihi

Edit: Det är dessa jag tänker på, snabbstålsborrar upp till 10 mm:

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=164702223

Last edited:
Rätt varvtal kan göra underverk när man borrar, då behöver man inte slipa lika ofta ;)

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman