Tips om GSXR 1100 tack

fluppen

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha YZF R1
Så....polaren funderar på att gå och köpa sig en GSXR 1100, vad ska killen tänka på gällande vilken årsmodell som e mest prisvärd han siktar inte in sig på urmodellen iaf (innan 91 va ?).

Nåt särskilt att tänka på förutom det vanliga med hojar ?

Hur e den att sitta på och körställning, killen e stor :crash

Så upp med tips och info tack :hej

Mvh..............

Vafandå... de e ju ba å köpa vilken som helst gsxr1100 från 1988-1998. De nyare vattenkylda är lite tyngre men har i gengäld lite mer pulver och är ännu enklare att trimma än luft/olje.

De är jobbiga för en storväxt person. Fotpinnarna är inte speciellt lågt monterade - fast det går ju å ändra på.

Själv skulle jag ha gjort precis samma sak nu idag som för fyra år sedan - köpt en Suzuki Bandit GSF1200S istället för en ryggknäckare.

Hojen är över huvud taget grymt pålitlig, motor som tål att frestas och de 5-växlade lådorna ger sig inte i första taget. Orginalavgassystemet är tungt som stryk och allmänt tråkigt på alla sätt och vis, så han ska se till att det finns 4-1. I och för sig är hela cykeln väldigt tung, men det uppvägs lite av att de ofta är riktiga effektmonster... iaf i min mening.

Vad jag har hört så kan 80-talarna dras med riktigt besvärande elfel, men det är mest ryktesvägen. Går att få tag på en fin 90-talare för runt 40 papp... vad jag gav för min -94 (2700 mil, helsystem, borrning, bra skick = mkt prisvärt).

jag kör en 750 men jag antar att min och 1100'an är liknande i chassi.

knävinkeln är fruktansvärd tycker jag. känns som att man försöker pressa upp hälarna mellan stjärtskinkorna ungefär. jag har höjt min sadel för att jag ska kunna sitta någorlunda bekvämt.

Jag har kört min i 13 år nu, köpte den ny -90, helrenoverade i vintras efter 11.000 hårdgasade mil :tummenupp
Hojen är ett sänke men motorn är suverän, jag sitter bra men är endast 1.71 centikort.
Har aldrigt haft elfel på den, en slitvarg helt enkelt, akilleshälen är 2:ans drev.

Har alltid tänkt mig gsxr 1100 som en stor hoj, men när jag funderar på det så är körställningen fortfarande anpassad för en ganska kort person.

Jag är 172 lång och tycker den är perfekt att köra. Möjligen lite väl framåtlutad körställning för min smak men då har jag ju kortare armar än din polare.

Är inne på min andra gixxer nu, först en 88:a och nu en 86:a och kan bara säga att det är underbara slitvargar. Dock är de lite klumpiga på knixiga banor och den är alldeles för bred på vänster sida (kåpskrap...) Nyare gixxrar är ju alldeles för fula med det där akvariet i fram :( . Mitt råd är att satsa på en modell i början på -90 då de har 17" hjul och det är lättare att få tag i däck.

//B

Okej !! tackar och bugar för svaren och tipsen, ska genast vidarbefodra till polaren.

Han funderade på FZR 1000 runt 90 årsm också...vad ska han välja tycker ni ??

fluppen skrev:
Okej !! tackar och bugar för svaren och tipsen, ska genast vidarbefodra till polaren.

Gixxern har bättre motor men Yamman har det bättre chassiet.

Anledningen till att fotpinnarna är så högt upp är att när den kom så va den faktiskt det värsta som fanns på marknaden (Även om jag med mina 1.90 sitter riktigt bra på gixxern). Som att jämnföra med dagens GSX-R1000.

Valet mellan FZR och GSXR. Jag skulle helt klart välja GSXRen. Mer slitstark, inga egentliga fel, finns mer delar begagnat och skulle man tröttna på effekten så är dom guddomliga att trimma. :tummenupp

fluppen skrev:

Själv är jag Gixxer-fanatisk så valet faller självklart på GSX:en. Har en polare med en 91:ans FZR och när jag kör den längtar jag väldigt snart till min hoj. Ljusår emellan! Är själv 100+ och 1.84 och sitter otroligt bra på hojen. Har haft frugan på pallen och gjort långa mc-semtestrar problemfritt så den tål att skjutsa med oxå.

fluppen skrev:

Självklart ska grabben ha en FZR.. :D

Jag är 190 lång o i början så var det lite jobbigt med sittställningen..fotpinnarna är förhållandevis rätt högt upp och man sitter ju mera i hojen än på den, men man vänjer sig snabbt. Prestanda är inget att klaga på varken när det gäller FZR eller GZX-R..det är ju fortfarande motorer med 145 resp 150 hk...tveksam till om prestanda skulle vara det man väljer på.

Tycker personligen att FZR1000 -91 och framåt är bra mycket snyggare än gixxrarna.. :p

Bifogat

• test 001.jpg
    test 001.jpg
    69.9 KB · Visningar: 68
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden