Tips om en bra luft/luft värmepump mottages tacksamt

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Hej bullen!

Jo, min far är ute efter en stabil och bra luftvärmepump (luft/luft) till att värma en industrilokal på ca 50 kvm.
Det kommer hållas en relativt låg temperatur, ca 15 grader i lokalen så nån megaeffekt torde inte behövas.

Kinagrejer undvikes helst mest med tanke på service-delen om något mot allt förmodan skulle paja osv.

Det är betonggolv och stenullsisolerade väggar.

Vilken pump är mest prisvärd? Den behöver inte kosta som en mindre bil..

Mvh Jonathan

Hade du frågat om luft/luft pump till bostad hade jag satsat på ett känt märke och ca 20.000:- För det du ska ha den till räcker vilken pump som helst för 5-6000:- Pajar den köper du ju bara en ny.

Panasonics produkter verkar vara bra?

Jovisst, men helst vill jag att någon säger "En Panasonic har jag haft i XX år nu och den är kanonbra!". :)

Hade du frågat om luft/luft pump till bostad hade jag satsat på ett känt märke och ca 20.000:- För det du ska ha den till räcker vilken pump som helst för 5-6000:- Pajar den köper du ju bara en ny.

Jo, men grejen är den att orken inte finns att "bara åka och köpa en ny" när den förmodade billiga pumpen pajar.
Det är för besvärligt och tar för mycket tid helt enkelt.

Så hellre att man lägger på 10k och får ett erkänt märke som är bevisat bra.
Men du har en poäng, absolut!

Hade det varit jag själv som hade köpt den så kanske jag hade testat en kinapump och hållit tummarna.

Last edited:
För att få en pump med bra verkningsgrad (COP) så funkar Tex.
Panasonics NE9GKE eller den nyare NE9JKE som är den nyaste

NE9GKE borde man kunna hitta för runt 10-12000:- på någon hemsida, tretti.se tex.

Jobbar nästan dagligen med Panasonics Luft/luft pumpar och de anser jag vara de bästa och mest prisvärda pumparna

ovan nämda har även underhållsvärme 8 eller 10 grader.

Andra pumpar som är bra är tex.

# Sanyo´s pumpar, (finns på elgiganten, utedelen har dock en tendens till att leva om mer än ändra)
# Thoshiba RAS modeller (måste omprogrameras för att starta efter ett strömavbrott, har even underhållsvärme)
# Electrolux ESD (Oxy3) (Samma som IVT och är en Sharp från grunden, alla 3 märken är alltså samma)

Värmepumpar man ska akta sig från är "IKEA" pumpar som man kan montera själv med snabbkopplingar.
Rusta och jula pumpar för 3-4000:- de håller knappast länge, och har inte samma verkningsgrad som dom lite dyrare.

De flesta anger sina kompressorstorlekar som 9 eller 12 (finns även mindre ovanliga som tex, 7, 15 och 18)
men "9:or" är fullt tillräckligt i den lilla lokal som du skriver.

Edit: ska man inte ha en "kinapump" så kan de bli svårt, de flesta byggs i Malysia :tungan
Edit2: LG pumpar ska man också passa sig för, dom har jag dålig erfarenhet av. om de fortfarande går att få tag på

Last edited:
Jag har en Panasonic hemma.

Den har värmt huset sen 2005 och ger värme i minus 30 grader och har aldrig krånglat!

Kjööööp

/ Jens

En sak som jag upptäckte är att min ikea/panasonic pump
drar 115watt i standby läge vilket ger en förbrukning på mer 2kWh per dygn
utan att den gör nån nytta ?????
Det finns ju en fritidshus pump som arbetar med en innevärme på 4-8 grader

En sak som jag upptäckte är att min ikea/panasonic pump
drar 115watt i standby läge vilket ger en förbrukning på mer 2kWh per dygn
utan att den gör nån nytta ?????
Det finns ju en fritidshus pump som arbetar med en innevärme på 4-8 grader

Vad är det för modellbeteckning på panasonicen? har den värmekabel? hur är den monterad isf? hur vet du att den drar 115w?

Det finns bara pumpar som går ner till 8 grader, och skulle de finnas nån specialpump som går lägre bör man inte gå lägre än 8 grader för att slippa frysskador om de blir kallt ute.

Och som en tidigare skribent skrev så ger den värme i -30 grader, men efter -20 är "vinsten" så liten och slitaget så högt att man inte bör köra den om de blir kallare än så..

Satte en mätare i vägg uttaget och på en vecka så hade den dragit 9,5 kWh

Det är en panasonic som man kunde köpa via IKEA
ok den funkar ju som en klocka men ,,, sladden åker ur när den inte används

Den sitter i ett fritidshus som står tomt så gott som hela vintern och lite till
den används ungefär samma tid som hojen :-)

Jag såg nu att lägsta temperatur var 8 grader --- mitt fel

För att få en pump med bra verkningsgrad (COP) så funkar Tex.
Panasonics NE9GKE eller den nyare NE9JKE som är den nyaste

NE9GKE borde man kunna hitta för runt 10-12000:- på någon hemsida, tretti.se tex.

Jobbar nästan dagligen med Panasonics Luft/luft pumpar och de anser jag vara de bästa och mest prisvärda pumparna

ovan nämda har även underhållsvärme 8 eller 10 grader.

Andra pumpar som är bra är tex.

# Sanyo´s pumpar, (finns på elgiganten, utedelen har dock en tendens till att leva om mer än ändra)
# Thoshiba RAS modeller (måste omprogrameras för att starta efter ett strömavbrott, har even underhållsvärme)
# Electrolux ESD (Oxy3) (Samma som IVT och är en Sharp från grunden, alla 3 märken är alltså samma)

Värmepumpar man ska akta sig från är "IKEA" pumpar som man kan montera själv med snabbkopplingar.
Rusta och jula pumpar för 3-4000:- de håller knappast länge, och har inte samma verkningsgrad som dom lite dyrare.

De flesta anger sina kompressorstorlekar som 9 eller 12 (finns även mindre ovanliga som tex, 7, 15 och 18)
men "9:or" är fullt tillräckligt i den lilla lokal som du skriver.

Edit: ska man inte ha en "kinapump" så kan de bli svårt, de flesta byggs i Malysia :tungan
Edit2: LG pumpar ska man också passa sig för, dom har jag dålig erfarenhet av. om de fortfarande går att få tag på

Precis vad jag var ute efter, tack för svaret! :tummenupp

Är Panasonic NE9GKE/NE9JKE typen som ej stänger av sig utan går ned i varv vid uppnådd temp?
Har hört att de som stänger av sig och sedan slår på sig får en avsevärd mindre livslängd just av alla start-stopp. Stämmer?

Jaja, kinagrejer är väl mera ett uttryck för schiiitgrejer i min värld. Sen om de är gjorda i Sverige, Taiwan, Korea eller Finland spelar ingen roll. :tungan

Tjenare.........

Du verkar ha koll på saker o ting så tänkte fråga dig något..

Har i huset i Grekland en pump, där anges effekten i BTU vet du vad det är för något egentligen ??? har angetts i denna enhet i åratal.
Den jag har är en sk 24:a
Är detta nått som går hand i hand med m2/boyta eller e jag ute o cyklar ?

Nu har staten/grekiska lanserat en kampanj att alla som byter/återvinner/byter upp sig till energi klass A får ett bidrag på utt till 500 euro, i omed detta så dyker det nu upp tillverkare med apparater som är sk INVERTER vet du vad eet är för något ??

Har mig aldrig sett detta här i Sverige.....

Precis vad jag var ute efter, tack för svaret! :tummenupp

Är Panasonic NE9GKE/NE9JKE typen som ej stänger av sig utan går ned i varv vid uppnådd temp?
Har hört att de som stänger av sig och sedan slår på sig får en avsevärd mindre livslängd just av alla start-stopp. Stämmer?

Jaja, kinagrejer är väl mera ett uttryck för schiiitgrejer i min värld. Sen om de är gjorda i Sverige, Taiwan, Korea eller Finland spelar ingen roll. :tungan

Precis den är "steglös" och stänger ej av sig helt om det inte blir varmare än inställd temperatur (tex om man eldar i kakelugn, kamin eller liknande)
då kommer utedelen att stängas av men innedelen kommer cirkulera luften med låg hastighet (knappt märkbar)

Sk. ON-OFF pumpar brukar ha lägre livslängd pga. att kompressorn sitter på utsidan och startas och stoppas (med full fart) även när det är kallt, dessa kompresorer är desto vanligare på bergvärmepumpar där man inte har kallt klimat runt kompressorn även om de är kallt ute.

Jag förstod va du menade med kinagrejer :rolleyes:

Tjenare.........

Du verkar ha koll på saker o ting så tänkte fråga dig något..

Har i huset i Grekland en pump, där anges effekten i BTU vet du vad det är för något egentligen ??? har angetts i denna enhet i åratal.
Den jag har är en sk 24:a
Är detta nått som går hand i hand med m2/boyta eller e jag ute o cyklar ?

Nu har staten/grekiska lanserat en kampanj att alla som byter/återvinner/byter upp sig till energi klass A får ett bidrag på utt till 500 euro, i omed detta så dyker det nu upp tillverkare med apparater som är sk INVERTER vet du vad eet är för något ??

Har mig aldrig sett detta här i Sverige.....

BTU har jag ingen aning om vad de är. troligtvis är de en standard såsom COP är i sverige.
Med COP menas att man mäter effektiviteten vid en utetemp på +7grader (som ska vara ett genomsnitt över året och hela sverige)
BTU är säkert en förkortning för den svenska motsvarigheten.

Att "24:an" ska stå för en boyta är troligen osannoligt då de är väldigt lite, pratar man kyleffekt så kanske. men då är det fortfarande en liten pump ifall den "bara" kyler 24kvm.

Med INVERTER menas att kompressorn är steglös och kan på så vis varvas ner för att få en lägre men mer effektiv temperatur in till innedelen.

Detta kan lätt misstolkas som att kompressorn är av scroll eller superscroll typ men det har bara att gör med hur kompressorn är uppbyggd.

--------------------------------------------------------------------

Här finns mkt bra priser
http://www.priskonkurrenten.se/se/grp/panasonic.php

Last edited:
Tackar för ditt svar....

Att 24:an e liten stämmer inte för att 24:or e dom största anläggningarna man kan få för hembruk då.
Mej veteligen e det bara fujitsu som har 24:or med inverter funktionen i enegi klass A.

Tydligen så är det inte alla som hängt med.

Det där med BTU har jag frågat en del säljare på mediamarkt , men ärligt talat kunde jag inte få fram något vettigt, så jag ska nog leta vidare.

Om jag minns rätt så ska en ska 12:a räcka till 50 m2 o då 24:an till det dubbla. Formeln för detta ska jag nog kunna hitta........

Inverter......hmmm mer effektiv temp till innerdelen, kan tänka mig varför folk bokstavligen kastatsig över om nu i sommras allt utsålt o svårt med leveranser o förbokningar.

Jag misstänker att dagens kompressorer på bilar har en liknande funktion eftersom den gamla hederliga magnetkopplingen har ersatts med en elektiskt ventil som hindrar/stryper/reglerar kylmedieflödet.

Inte som på det gamla goda av o på fumktionen där man hörde arbetsljudet från kopplinge. Nackdelen nuförtiden är att kompressorn roterar oavsett om man har climan i eco/off läge.
Har lite erfarenhet själv från bilbranchen (vw) då vi har lite problem med tjeckientilverkade kompressorer som havererar stup i ett.......om man säger det lite .........:rolleyes:
Ops nu spårade jag ut lite .sorry............lite teknik skada o nyfiken som man e så.............................sorry

Jipp
Nu vet jag vad BTU är för nått........................tänka vad fantastikt internet är......
British Thermal Unit

1BTU är ca 1 055,1 joule
1BTU7h = 0,293 watt

Det e hur mycket enregi det krävs att höja tempen på 1 pund vatten 1 grad Farenheit...
:huvet britters sätt att definera saker o ting.

COP = coefficien of performerance

Det är alltså hur mycket värme man får ut per tillförd kWh el
Därav talen 4 osv

Last edited:
"24:or" är nog ganska ovanliga i svenska hem då de borde ligga på runt 10kw i värmeeffekt.
men när du säger att en 12:a skulle räcka till 50kvm så har du fel (om du inte menar kyla)
En 12:a värmer upp till c:a 180kvm beroende på vad det är för kompressor. (och vad man har för utetemp)
däremot så kyler den inte mer än 40-50kvm.

och sitter den i ett hus i grekland så har man kanske större nytta av kyla än värme, så då kan jag förstå att den är mkt större.
Hur det funkar på bilar har jag ingen susning om, men de verkar du ha bättre koll på.

Jipp
Nu vet jag vad BTU är för nått

Ja där ser man... internet är bra skit :)

Last edited:
"24:or" är nog ganska ovanliga i svenska hem då de borde ligga på runt 10kw i värmeeffekt.
men när du säger att en 12:a skulle räcka till 50kvm så har du fel (om du inte menar kyla)
En 12:a värmer upp till c:a 180kvm beroende på vad det är för kompressor. (och vad man har för utetemp)
däremot så kyler den inte mer än 40-50kvm.

och sitter den i ett hus i grekland så har man kanske större nytta av kyla än värme, så då kan jag förstå att den är mkt större.
Hur det funkar på bilar har jag ingen susning om, men de verkar du ha bättre koll på.

Ja där ser man... internet är bra skit :)

Hahah jo du har så rätt så......där e det primära kyla, till värme är det ännu inte så vanligt att dom används..ännu får se hur det blir med inverterenheterna hur det kommer att gå, allt driv ju fram av kostnadseffektiviteten............

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back