Tips och råd: Suzuki rg 125 f

jimbo_p

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2005
Hoj
GSX1000R 03
Hej!
Är ny här på forumet och letar 125:a.

Jag är ganska intresserad av en Suzuki rg 125 f 92:a
Den är körd ca 3000mil. Sitter en effekt krök på den.
(150-160km/h) :confused:
Ska vara servad för 200mil sen (papper finns dock inte!!!!)
Begärt pris 18000kr

Jag har varit och tittat/provkört den. Går bra (körde dock inte över 70km/h). Rykte lite. Ägaren sa att den var inställd på att få in lite extra olja för att smörja bättre.
Antar att det är normalt att "kraften" kommer igång vid ca9000 varv.

Nu till den stora frågan.

Vad ska jag tänka på och titta på om jag ska köpa en rgf?

Hört att avgasporten ofta går sönder. Hur vet jag att den är fräsch på denna mc?
Hur mycket går en avgasport för? 6000kr eller? (18000+6000=24000!)

Jag är grymt sugen på att köpa en rgf, men somsagt så är jag osäker på om dem håller och hur vet jag om det är en fräsch mc när det inte finns några papper på att den är det?
Tacksam för svar från kunniga mcförare.

Tjena!

Kolla så han har bestyckat om den efter han satt på effektkrök. Annars kommer den inte gå så länge till

Serva och serva. De man brukar göra är att byta växellådsolja.
Men om den gått 200mil sen sista bytet så är det dags snart igen.

Genom att sätta så den får mer olja gör bara mer skada än nytta. Så det ska han gå tillbaka med tycker jag.

Ungefär, dom där är kända för att ha ett "kasst" bottendrag.

Ja det är det du ska tänka på, dom är skjut dyra och det händer att dom åker in i cylindern och slår i kolven. Det är inte billigt.
Avgasportar, sen blir det ny kolv, kanske cylinder också. beror på hur mycket tur du har. Så det och uppåt.

Ja, håller ju gör dom. Så om det inte är nå vajsing så kanske den är värd de.

Annars har jag en rs till salu.

Vad ska jag göra??
Kanske kan fråga tidigare ägare om avgasporten är bytt någon gång. (10st)
Han som äger den nu har bara haft den över sommaren och visste inte vad som gjordes när den servades senast. "Kolv cylinder och avgasport bör ju vara bra då" sa han.

Annars, om jag köper den, ska jag då köra på avgasporten tills den rasar eller ska jag byta den på engång? 18000+6000=24000 lite väl dyrt för en rgf 92:a eller?

jimbo_p skrev:
Vad ska jag göra??
Kanske kan fråga tidigare ägare om avgasporten är bytt någon gång. (10st)
Han som äger den nu har bara haft den över sommaren och visste inte vad som gjordes när den servades senast. "Kolv cylinder och avgasport bör ju vara bra då" sa han.

Annars, om jag köper den, ska jag då köra på avgasporten tills den rasar eller ska jag byta den på engång? 18000+6000=24000 lite väl dyrt för en rgf 92:a eller?

Har han inge kvitto så pruta då...
Annars köper du en anna hoj.
Vet inte riktigt hur man kan kolla porten förutom att öppna men rasslar den inte och verkar fräsch i övrigt så tror jag inte det är några problem.

Har för mig at det där med portarna är fabrikationsfel så om dom är bytta 1gång så ska dom hålla sen, vet inteo mdet stämmer...

Han sa att priset var så lågt man kan komma..
Ska försöka ta kontakt med ägaren innan och fråga vad han ev. bytt på den.
Kan man inte få reda på personuppgifter om tidigare ägare på vägverket??

Är faktiskt inte så jätte intresserad av Rs då de är ganska dyra. då är en honda Nsr mer aktuellt. Btw, jag har fått för mig att Rs är ganska liten. Finns det bilder med personer som sitter på så länka gärna. Är själv 180cm.
Den är ju i norrland. jag bor i småland

Last edited:
jimbo_p skrev:
Är faktiskt inte så jätte intresserad av Rs då de är ganska dyra. då är en honda Nsr mer aktuellt. Btw, jag har fått för mig att Rs är ganska liten. Finns det bilder med personer som sitter på så länka gärna. Är själv 180cm.
Den är ju i norrland. jag bor i småland

nja, så stor är den inte.. Jag är 172 tror jag. Jag sitter fint, men den passar för länge också inga problem.

http://www.blocket.se/view/5842417.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0 annars har du denna, den vet jag att den är jävligt fräsch.

går ju att diskutera priset lite kanske..

Jimbo! Jag har en RGF och ett par extra avgasportar om du skulle vara intresserad om du köpar hojen :tummenupp

jimbo_p skrev:
Den blev jag faktiskt lite intresserad av.
Dock är avståndet ett litet problem. Vill ju helst provköra den.
Har du papper och kvitton på saker som du bytt osv??

jepp, det har jag. Men var bor du?

DJM skrev:
de va väl ingenting? tar ju knappt 2 timmar ju.
nja och det är till Stockholm. om du bor i norra så måste man väll åka igenom eller.
Har aldrig suttit på en rs så visst är jag intresserad. Man vill ju testa olika modeller också.
Det får bli nästa helg kanske. ev. om farsan kan åka förbi någon gång men jag vill somsagt provköra den så......

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back