Tips inför vintern - Ställa av

bivven

Ligger mot betalning!
Gick med
17 Oct 2004
Hoj
två ben och inga hjul kvar
tjabba!

Nu är det så att jag har min första båge med insprutning, hade lite funderingar ang. avställning inför vintern. Ska man göra samma sak med en hoj med insprutning som med knasare?
Kan ju alltid skriva ner alla punkter som folk bör göra inför vintern med hojen! dessutom om ngn har nå hemlig tips eller nåt....typ fylla cylindrarna med olja o sånt....släpp loss!

/Bivven

En fråga (till). Om man ska byta olja - ska man göra det INNAN vintern (för att inte föroreningar i oljan skall kristallisera sig i oljekanaler) eller ska man göra det EFTER vintern (eftersom oljan drar åt sig vatten under vintern) ??

Pejo skrev:
En fråga (till). Om man ska byta olja - ska man göra det INNAN vintern (för att inte föroreningar i oljan skall kristallisera sig i oljekanaler) eller ska man göra det EFTER vintern (eftersom oljan drar åt sig vatten under vintern) ??

jag tycker du byter vid båda tillfällena :)

Vad säg om att tömma oljan innan vintern o fylla på sen till våren?
:va

Byt innan! Vad jag vet så drar inte olja till sig vatten snarare stöter bort vatten. Det är bromsvätskan som drar drar till sig vatten, men så är det ingen olja heller där av namnet bromsvätska det är lätt att glömma.

Pejo skrev:
Nej.

Alltså antingen eller. Byta på höst eller byta på vår. Så var frågan.

Byt på hösten. Man vill bli av med biprodukter i den gamla oljan. Töm väl när varm. I med låg budget-olja(för portmonäns skull) och starta upp o kör runt oljan. När man tar ut den igen så byter man till bra och fräsh olja igen.

Soppan (om man har sån't kvar i) fyller man med fuel stabilizer för att stoppa bildning av fasta produkter som bensin ger och som sätter sig i insprut/förgasare. Blanda och kör motorn. Fyll cylindrar/väggar med motorolja eller använd lyxprodukter som fogging oil. Dra runt motorn så att man smörjer upp ringar, kolvar o väggar.

Se'n är det ju sju miljoner andra grejor som kanske är mer eller mindre halvvettiga. Gaffelbenen smörjer man ju under säsongen ett antal gånger men nu kan det kanske vara på plats med en extra dusch+gaffelpump för att fukta-in packboxarna.

Fylla i olja genom tändstifthålen då eller?

Hehe...jag har avverkat 10st hojar o jag har aldrig fyllt upp med olja innan vintern....man lär sig alltid nåt nytt!

/BIVVMASTER

Last edited:
bivven skrev:
Fylla i olja genom tändstift hålen då eller?

Hehe...jag har avverkat 10st hojar o jag har aldrig fyllt upp med olja innan vintern....man lär sig alltid nåt nytt!

/BIVVMASTER

Ja, precis. Motorolja funkar fint men med sprayburk med slang är lättare att komma åt runtom.

*/ ?>
Nyheter
IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...