Bra tips i länkarna. Jag satte på originalsystemet första säsongerna, men såg att många inte gjorde det. Tillslut skaffade jag Db killers. Skönt att slippa byta fram och tillbaka vid bankörningar och besiktning. Med Db killers kan det dock vara gränsfall att klara de allt hårdare bullerkraven på banorna. Arrangören kan be dig att inte varva ur motorn på rakan. På kursdagar behöver man inte utnyttja den fullt ut så det är sällan några problem. Vill man vara på säkra sidan är det original som gäller.
Besiktningen är ingen större sak. Arrangören vill bara försäkra sig om att motorcykeln inte är osäker för dig eller dina kamrater ute på banan. De letar främst efter saker som:
Oljeläckage från motor och stötdämare
Glapp i t ex svingen eller hjullager
Drivpaketets kondition och att kedjan är spänd korrekt
Bromsbeläggens och skivornas kondition
Tillräckligt däckmönster samt lufttryck
De struntar fullständigt ifall dina kåpor ser ut som fan så länge de sitter fast.
Dessutom vill de försäkra sig om att du som förare har korrekt utrustning. Ryggskydd har inte varit något krav märkligt nog, men de brukar ställa frågan.
Om du kör på Knutstorp med SMC behöver du inte ta med dig vatten. Det står dunkar utställda vid alla tält samt lite frukt, och en skål med godis och chips. Vid banan finns även en cafeteria som man kan köpa tilltugg om man är sugen på t ex choklad eller läsk. Lunch ingår.
Är det strålande sol på morgonen kan man nog lämna regnstället hemma. Det är dock inget fel att gardera sig. Vädret behöver inte vara likadant vid söderåsen som inne i stan. Jag har blivit dygnsur ett antal gånger ute på banan och det är aldrig roligt. Vid ett tillfälle kunde jag hälla vatten ur stövlarna innan jag ens kommit ut till banan. Inne på depåområdet liknade det mer en sjö än något annat. Den gången hade jag regnställ, men det hjälpte inte.
Egentligen tror jag att det hade varit rätt vettigt att ha ett par mjukisbrallor och ett par gympadojor som man kan dra på sig mellan passen. Det är inte särskilt bekvämt att gå runt med ett helställ en hel dag. Särskilt när solen står på. På tal den är det inte fel att ha med sig ett par solglasögon, solskyddskräm, keps eller hatt. Att dricka mycket är A & O. Framåt kvällen kommer man att känna sig rätt mörbultad i kroppen. Vätskebrist kan ändå göra sig påmind fast man hällt i sig hela dagen. Man gör av med fruktansvärt mycket vätska.
Tyvärr följer jag inte mina egna tips särskilt väl. Kepsen, solskyddet, mjukisbrallor eller gympadojor har jag aldrig haft med mig själv. Däremot har jag önskat att jag hade det många gånger.
De riktigt seriösa har med sig en vilstol. Det är samma människor som sätter motorcykeln på släpkärra och fyller bagageutrymmet med verktyg. Ofta kan man låna av dem om man måste göra några justeringar sista minuten.
I huvudtaget är deltagaran riktigt hjälpsamma och trevliga mot varandra. Det är säkert en stor anledning varför folk återkommer år efter år. Är rätt övertygad om att detta inte är din sista kursdag med SMC.