Tips för vändningen i högfartsdelen

rob313663

Medlem
Gick med
17 Jul 2013
Hoj
Elcykel
Jag håller på att hjälpa min äkta hälft att träna på manöverbanorna. Lågfartsbanorna grejar hon, men högfartsbanan går lite för långsamt i vändningen, är nere i krypkörningsfart i princip och nyttjar hela rutan och sniker båda "sidokonor" i vändningen. Hon vågar inte komma in i högre fart och luta hojen ner mer för att få en snävare vändning och komma rakare ut och därmed lättare att acca upp till femtio igen.

Jag har haft mitt kort i en månad nu och är ingen expert, jag vill inte pusha henne för för hårt heller så hon lägger min eller hennes hoj på backen. Vad är bäst att träna och få upp farten i vändningen med? En 800-kubikare på ca 200 kg eller en 200-kubikare på ca 130 kg?

Har någon ett alternativ till övning för att få till snävare vändningar i högre fart (ca 7-10 km/h istället för 3-5 km/h)?

/rob

Personligen kan jag tycka att det finns ingen direkt mening att öva på en mindre hoj om hon nu ändå ska ta behörighet för den stora. Mängdträningen var det som gjorde det för mig, framför allt att banka in i skallen vart blicken ska vara. Så fort det satt ordentligt var det inga större problem att ta vändningen i högre fart. Fast på första uppkörningen gick det för fort och jag tappade hojjäveln, iofs :huvet

Öva på att köra cirklar (ganska stora) med fullt styrutslag i typ 20 km/h och använd enbart gasen (och kopplingen/broms) för att hålla balansen. Får man för hög fart så kan man inte bibehålla svängen, för liten fart så "faller" man inåt i svängen och måste gasa mera (eller sparka till med foten i backen).

Det som jag brukar göra ibland när jag är handledare för högfartsbanan är att köra 5-10 meter bakom eleven genom hela banan. Då ser man direkt vart det finns förbättringar att göra. Sedan kan du låta eleven köra bakom dig så märker den själv var du är snabbare och vilken linje du hade just där.

Bra tips att jag ska köra före i banan, hade tänkt träna där jag kör parallellt bredvid i 50 som jag sett lärare göra.

Jag minns en sak som min körlärare sade till mig när det begav sig. Just detta fastnade av någon anledning, och jag det hjälpte mig:

"Hojen klarar mer än dig".

I just detta fallet diskuterade vi hur mycket hojen kan luta innan det släpper, och just kommentaren fick jag på konbanan för att jag var skrajj att lägga hojen. Innebörden att hojjen klarar av att läggas ned mycket mer, långt efter att jag fegat ur.

Mitt tips är att sätta upp 2x koner på en parkering och köra i en åtta runt dessa. När det flyter så flytta ihop dom lite. Och så vidare.

Personligen kan jag tycka att det finns ingen direkt mening att öva på en mindre hoj om hon nu ändå ska ta behörighet för den stora. Mängdträningen var det som gjorde det för mig, framför allt att banka in i skallen vart blicken ska vara. Så fort det satt ordentligt var det inga större problem att ta vändningen i högre fart. Fast på första uppkörningen gick det för fort och jag tappade hojjäveln, iofs :huvet

Mängdtränar gör vi, problemet är inte att hon inte klarar hojen i högre fart (det kanske det är men det vet ingen än), utan att hon inte vågar vända i högre fart. Att träna med den mindre hojen skulle isåfall vara att den är lättare att hålla uppe genom att peta ut ett ben ifall hon lutar för mycket för farten. Alltså för att förstå att lägga ner kan man/måste man göra i sväng med högre fart.

Hon gör framsteg som det är, men det är små små hela tiden. Lektioner är svindyra men det är bensin också om man tränar för många gånger utan större framsteg :D

Ett litet tips är att be henne lyfta blicken, att titta långt bort...vi snackar 50 meter bort...man ser ändå konerna och när man tittar längre bort så blir det ofta stadigare....

Men vad är problemet? Hinner hon inte upp till 50 innan konerna börjar igen? Det går ju typ tokfort om man vrider på lite....men be henne lyfta lite på blicken och titta långt bort så brukar inte farten kännas lika läskig.

Problemet är att hon saktar ner så mycket inför vändningen att man kan kuta fram och känna på :tuttar medan hon gör det. Resten av banan funkar.

M|icke: Yamaha R1, en sån min handledare kraschade med när jag övningskörde med honom. Bra hoj verkar det som :crash

Vrid på huvudet och upp med blicken! När hon går in i vändningen ska blicken redan vara vid sista konan ut ur vändningen! Man ska titta dit man ska, inte dit motorcykelns ram pekar, väldigt lätt nybörjarmisstag. En grej min körlärare gjorde med mig, för att jag skulle komma över den där fegspärren, var att låta mig åka med bakpå hans hoj när han körde högfartsbanan i rejäl fart. Då märkte man att jäääävlar vad det kan gå undan och vad man kan ta vändningen snabbt utan att däcken släpper (eller annat som man oroar sig för). Efter det blev jag modigare, och märkte att det var likadant när jag körde, som någon annan sa "hojen klarar mer än dig".

Tänkte på precis samma sak som nissepelle när jag började läsa tråden. Min körskolelärare gjorde precis samma sak. Sedan var det bara ut och träna. bromsa innan vändningen, ligg med gas i vändningen och i drygt halva vändningen gasa på ordentligt. Ju fortare man kommer upp till 50 desto lättare blir det att bromsa.

Problemet är att hon saktar ner så mycket inför vändningen att man kan kuta fram och känna på :tuttar medan hon gör det. Resten av banan funkar.
Jag hade inte sett några problem i det :D

Men som alla andra säger, hon måste jobba med blicken. Sen är det väldigt nyttigt att köra mycket landsväg, och få en känsla för hojen, hur den svänger, hur man lutar med den osv. Att svänga med lite tempo på ett trångt område, som ju vändningen är, kan vara ganska stressande för den som är lite osäker. Mängdträning, blicken och att hon slappnar av och vågar känna vad som händer.

Vet inte om det är ok numera men att lägga an bakbromsen (inte bromsa så det håller emot) gör under för stabiliteten i vändningen. Det i kombination med ett lätt kopplingsslir om det inte blir för mycket att hålla reda på. (För att eliminera knyck och ryck.) Blicken på rätt ställe är förstås viktigast och där kanske hon får kämpa emot vad som spontant känns bra. Det kvittar hur det känns, blicken måste upp och riktas dit man ämnar sig!

Det där med att köra 8 är bra, så hon blir bekväm med manövern. Öva med mindre hoj om hon är bekvämare med den, sedan är det en baggis med den större. Det mesta sitter ju i hjärnan och den kan man lura så att det går att utföra stordåd.

Gå en knixkurs med henne :tummenupp

Sjukt bra träning och guld värt när man övningskör, kommer garanterat lossna för henne då.

Mängdtränar gör vi, problemet är inte att hon inte klarar hojen i högre fart (det kanske det är men det vet ingen än), utan att hon inte vågar vända i högre fart. Att träna med den mindre hojen skulle isåfall vara att den är lättare att hålla uppe genom att peta ut ett ben ifall hon lutar för mycket för farten. Alltså för att förstå att lägga ner kan man/måste man göra i sväng med högre fart.

Fötterna skall vara på pinnarna hela tiden.
Om hon känner att hojen vill ramla så kör hon för sakta. Lättaste åtgärden är att gasa lite mer.
Att vända 180 grader är svårt för vem som helst om man inte har nån gas.

Som tidigare talare sagt så är det viktigaste vart man har blicken. Be henne att vrida huvudet fullt åt höger eller vänster beroende på vilket håll hon väljer så kommer hon garanterat runt med en mycket högre fart dessutom. Hon ska alltså titta på utgången.

Vändningen går mycket bättre nu. Mindre så för den unga grabb som hon delade dubbellektion med häromdan. Han blev satt på att köra i snäva cirklar, han lyckades lägga hojen ner och fastna med benet under, hon såg det och fullföljde helt kallt sin vända i högfarten, läraren var ju redan på väg att undsätta den andra eleven :tummenupp

Vrid på huvudet och upp med blicken! När hon går in i vändningen ska blicken redan vara vid sista konan ut ur vändningen! Man ska titta dit man ska, inte dit motorcykelns ram pekar, väldigt lätt nybörjarmisstag. En grej min körlärare gjorde med mig, för att jag skulle komma över den där fegspärren, var att låta mig åka med bakpå hans hoj när han körde högfartsbanan i rejäl fart. Då märkte man att jäääävlar vad det kan gå undan och vad man kan ta vändningen snabbt utan att däcken släpper (eller annat som man oroar sig för). Efter det blev jag modigare, och märkte att det var likadant när jag körde, som någon annan sa "hojen klarar mer än dig".

Samma gjorde min handledare, fick åka en runda och det var en rejäl ögonöppnare. Perfekt för att radera nybörjarnojor för däcksläpp, välta eller vad det nu är.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!