TIPS! Elfel - Laddningsregulator

  • Thread starter Thread starter CAS
  • Start date Start date

CAS

Tough People Never Die
Gick med
10 May 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
R1
Tjena!

Fick för ett tag sedan problem med min mc, en Yamaha YZF-R6 årsm. 2000.

Symptomen:

*Blinkande hastighetsmätare
*Fram och bakljus slutade att fungera
*Blinkers orkade knappt blinka
*Tändningen blev ojämn


Situationen:

Jag var ute och körde helt vanligt, då plötsligt ovanstående symptom började visa sig. Jag stannade till och undrade vad som stod på. När jag försökte starta mcn igen var batteriet heldött, startmotorn orkade inte runt och så fort jag startade framljuset slocknade hela instrumentbrädan. Testade att stänga av framljuset och springa igång den, inga problem! Startade direkt.
Gick bra fram till att jag provade att starta framljuset en gång till, då började den bröla och tändningen vart ojämn. Nåväl, fort hem och börja felsökning!

In på internet och leta efter information om liknande problem. Jag tror jag hittade minst 10 st trådar på SH med information. Dock vart inga helt säkra på vad det kunde vara (svårt att veta när man inte har kollat på grejerna). Hursom, fick fram att det kunde bero på några olika faktorer.
Alla med olika procent om hur troligt att det var just den faktorn.

*Kass batteri
*Kass generator
*Kass laddningsregulator
*Kass stator
*Jordfel

m.m

Lösningen:

Jag valde att kolla batteriet först. Mätte upp allt efter konstens regler, men det verkade inte som det var något knas. Förutom att med motorn igång laddade den inte så mycket som den borde. Fel på generatorn tänkte jag.
Men valde att gå vidare till laddningsregulatorn efter många tips och tankar.
Och visst, såg att minuskabeln var bränd i kontakten som sitter i laddreggen.
Shit, nu är hela skiten trasig var min första tanke då jag hade läst om havererade reggar på nätet. Efter en fika och lite värme valde jag att byta ut hela kontakten och prova igen. Jag vägrade tro att hela regulatorn var bränd! (mer pengar än vad en kontakt kostar).

Voilá! Hojen fungerar felfritt och går som en klocka, inga symptom på knasiga elfel, inget urladdat batteri, startade direkt!

Så hela poängen med min tråd är att uppmärksamma er på min erfarenhet. Och byta kontakten och prova innan ni kastar iväg regulatorn och inhandlar en ny! Förhoppningsvis kan någon få hjälp av detta!


Här några bilder på min brända kontakt!
 

Bifogat

  • bild1.jpg
    bild1.jpg
    233.8 KB · Visningar: 214
  • bild2.jpg
    bild2.jpg
    201.7 KB · Visningar: 208
Last edited:
Hallå!


Jag har ett litet problem med min CBR600rr -03...

Mitt problem är att, eller jag beskriver hur det gått till sedan jag tog ut den i år.

Plockade ut hojen från sin vinterförvaring. satte i batteriet och startade... inga problem än så länge...

körde hem den... ca 3mil... nästan hemma så dog den vid ett rödlyse (vilket jag tror berodde på att tomgången stod lite lågt...)

kom hem strax efter och stängde av hojen... när jag sedan försökte starta var batteriet helt dött... jag fick putta in den i mitt nyförskaffade garage...

dagen efter så skulle jag mäta batteriet. men innan jag hade tagit ner multimetern så provade jag att starta och den startade utan problem...

mätte senare upp batteriet och det visade ca 12,5v med avstängd hoj och ca 13,1 med hojen på...

körde vidare men kom inte långt innan jag inte kunde starta igen...

Med starthjälp fick jag igång hojen (och så länge den är igång så är det inga problem)...


Efter detta hände så köpte jag ett nytt batteri (det gamla tyckte jag inte verkade vara så bra efter jag tagit upp och laddat det... )


Nu hände det igen att motorcykeln dog fast med det nya batteriet...

Fast efter en tid i garaget så visar det en laddning på 12,72v avstängd och mellan 13,16-13,7 igång...


kan detta ha att göra med laddnigsregulatorn eller vad kan det vara??

Jag misstänker att det kan vara glappkontakt någonstans eller nåt...

Jag önskar felsökningsförslag av bättre vetande tack!
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top