CAS
Tough People Never Die
Tjena!
Fick för ett tag sedan problem med min mc, en Yamaha YZF-R6 årsm. 2000.
Symptomen:
*Blinkande hastighetsmätare
*Fram och bakljus slutade att fungera
*Blinkers orkade knappt blinka
*Tändningen blev ojämn
Situationen:
Jag var ute och körde helt vanligt, då plötsligt ovanstående symptom började visa sig. Jag stannade till och undrade vad som stod på. När jag försökte starta mcn igen var batteriet heldött, startmotorn orkade inte runt och så fort jag startade framljuset slocknade hela instrumentbrädan. Testade att stänga av framljuset och springa igång den, inga problem! Startade direkt.
Gick bra fram till att jag provade att starta framljuset en gång till, då började den bröla och tändningen vart ojämn. Nåväl, fort hem och börja felsökning!
In på internet och leta efter information om liknande problem. Jag tror jag hittade minst 10 st trådar på SH med information. Dock vart inga helt säkra på vad det kunde vara (svårt att veta när man inte har kollat på grejerna). Hursom, fick fram att det kunde bero på några olika faktorer.
Alla med olika procent om hur troligt att det var just den faktorn.
*Kass batteri
*Kass generator
*Kass laddningsregulator
*Kass stator
*Jordfel
m.m
Lösningen:
Jag valde att kolla batteriet först. Mätte upp allt efter konstens regler, men det verkade inte som det var något knas. Förutom att med motorn igång laddade den inte så mycket som den borde. Fel på generatorn tänkte jag.
Men valde att gå vidare till laddningsregulatorn efter många tips och tankar.
Och visst, såg att minuskabeln var bränd i kontakten som sitter i laddreggen.
Shit, nu är hela skiten trasig var min första tanke då jag hade läst om havererade reggar på nätet. Efter en fika och lite värme valde jag att byta ut hela kontakten och prova igen. Jag vägrade tro att hela regulatorn var bränd! (mer pengar än vad en kontakt kostar).
Voilá! Hojen fungerar felfritt och går som en klocka, inga symptom på knasiga elfel, inget urladdat batteri, startade direkt!
Så hela poängen med min tråd är att uppmärksamma er på min erfarenhet. Och byta kontakten och prova innan ni kastar iväg regulatorn och inhandlar en ny! Förhoppningsvis kan någon få hjälp av detta!
Här några bilder på min brända kontakt!
Fick för ett tag sedan problem med min mc, en Yamaha YZF-R6 årsm. 2000.
Symptomen:
*Blinkande hastighetsmätare
*Fram och bakljus slutade att fungera
*Blinkers orkade knappt blinka
*Tändningen blev ojämn
Situationen:
Jag var ute och körde helt vanligt, då plötsligt ovanstående symptom började visa sig. Jag stannade till och undrade vad som stod på. När jag försökte starta mcn igen var batteriet heldött, startmotorn orkade inte runt och så fort jag startade framljuset slocknade hela instrumentbrädan. Testade att stänga av framljuset och springa igång den, inga problem! Startade direkt.
Gick bra fram till att jag provade att starta framljuset en gång till, då började den bröla och tändningen vart ojämn. Nåväl, fort hem och börja felsökning!
In på internet och leta efter information om liknande problem. Jag tror jag hittade minst 10 st trådar på SH med information. Dock vart inga helt säkra på vad det kunde vara (svårt att veta när man inte har kollat på grejerna). Hursom, fick fram att det kunde bero på några olika faktorer.
Alla med olika procent om hur troligt att det var just den faktorn.
*Kass batteri
*Kass generator
*Kass laddningsregulator
*Kass stator
*Jordfel
m.m
Lösningen:
Jag valde att kolla batteriet först. Mätte upp allt efter konstens regler, men det verkade inte som det var något knas. Förutom att med motorn igång laddade den inte så mycket som den borde. Fel på generatorn tänkte jag.
Men valde att gå vidare till laddningsregulatorn efter många tips och tankar.
Och visst, såg att minuskabeln var bränd i kontakten som sitter i laddreggen.
Shit, nu är hela skiten trasig var min första tanke då jag hade läst om havererade reggar på nätet. Efter en fika och lite värme valde jag att byta ut hela kontakten och prova igen. Jag vägrade tro att hela regulatorn var bränd! (mer pengar än vad en kontakt kostar).
Voilá! Hojen fungerar felfritt och går som en klocka, inga symptom på knasiga elfel, inget urladdat batteri, startade direkt!
Så hela poängen med min tråd är att uppmärksamma er på min erfarenhet. Och byta kontakten och prova innan ni kastar iväg regulatorn och inhandlar en ny! Förhoppningsvis kan någon få hjälp av detta!
Här några bilder på min brända kontakt!
Bifogat
Last edited: