Tips ang ombygge av instrumentbräda. Design & mekanik

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Satt och bollade lite med tankarna igår och det kom upp för mig att jag kunde bygga om min fula originalinstrumentering.
Dom "kraven" jag har är att varvräknaren ska vara analog och så vill jag ju förståss ha lampor som indikerar olja, helljus och blinkers.
Tänkte att man kunde andvända en cyckeldator och bygga in lite diskret som digital hastighetsmätare.
Gjorde upp ett förslag utifrån en snabb tanke.
Kom gärna med förslag..
Ni får jättegärna lägga upp bilder på era instrumen!! för inspiration.

Bifogat

• instrument.jpg
    instrument.jpg
    50.9 KB · Visningar: 129
  • förslag2.jpg
    förslag2.jpg
    83.4 KB · Visningar: 157
philsson skrev:
Satt och bollade lite med tankarna igår och det kom upp för mig att jag kunde bygga om min fula originalinstrumentering.

var medlem på 08scooter för nått år sedan, några hade gjort i photoshop och paintshop pro och allt vad fan det heter egna pappers-tavlor som dom satte in istället för orginal-tavlorna, då kan du ju ha varv räknare som går till 17k istället för 11-12 eller vad fan du har nu... posör faktor utav helvete + att du ökar dina chanser att få fitta med ca 76.1% vid korvkiosken enligt mina uträkningar.

alltså du skriver ut en egen mätartavla som är i samma stolek som din som du har nu, siffror och allt på sammaställe så att hastighetsmätaren och varvräknaren stämmer.

spectre skrev:
alltså du skriver ut en egen mätartavla som är i samma stolek som din som du har nu, siffror och allt på sammaställe så att hastighetsmätaren och varvräknaren stämmer.
Det är ett grymt bra förslag :tummenupp
Frågan är hur jag monterar det sen.. måste man ta bort visarnålarna tillfälligt?. hört att man kan sabba mätaren om man gör de.

Ett nytt förslag jag kom upp med.. kom gärna med kommentarer.
Det andra förslaget är nog väldigt svårt att genomföra. Man får då lägga låset i jämn höjd med tändningslåset och den digitala mätaren kanske inte ryms i varvräknaren. Det är sånt jag får se när jag plockar isär den sen.

Bifogat

• förslag4.jpg
    förslag4.jpg
    59.1 KB · Visningar: 71
  • förslag5.jpg
    förslag5.jpg
    57.4 KB · Visningar: 77
Limstift skrev:
Swedie! Vi behöver en "fjortistråd"-smiley omgående! :arsele :tungan
De e nu man känner som mest att man vill bli klar med det så man kan lära dig en läxa. Gäller bara för mig att de inte skiter sig :tummenupp

spectre skrev:
säger han som hänger på sporthoj och inte har en riktig hoj...

...och det är ju precis det som avgör om man är fjortis eller inte..

Nä men ta det inte så allvarligt nu gossar! bara skojsar på er :tungan

Nyheter
Buell 1190 Super Cruiser rullar av linan

Screenshot När Buell för...

Nytt världsrekord:”highchair wheelie” i 204 km/h

Den brittiske stuntföraren ...

Stora Motorcykelkatalogen 2026

Nu har vi öppnat förbeställ...

Nya Panigale V4 R: Ducatis nya högfartsvapen

Nya Panigale V4 R har senas...

Vilken otrolig comeback!

Spanjoren Marc Marquez full...