Tinnitus..

Tony_J

Medlem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
z900 -21
Börjar ju bli lite äldre och har länge haft tinnitus, den avtar ibland men 80-90% av tiden så har man ett roligt pipande i huvudet.
Har inte kört på några år men köpte hoj i höstas och inhandlade ett flertal olika hörselskydd innan jag hittade rätt.
Med dessa proppar i formbar silikon så får jag det helt tätt.
Men trots detta så kan jag inte köra länge innan öronsuset(pipet) ökar ordentligt pga vindbruset.
Så nu sitter man här o det känns som man varit på rockkonsert och inte sovit på två dygn.
Någon som känner igen sig och hur tacklar ni detta?

Jag kör utan öronproppar, bara hjälm (en Shoei J.O.) på mig, och när jag kommer upp över 40-50 nånting så börjar 'åskan', dvs vinden slår mot hjälmen. Jag vet att detta inte är bra, det kan orsaka bullerskador, och när jag kommer hem känner jag tystnaden nästan krypa in i öronen på mig.

Just i detta ögonblick hör jag ett högfrekvent pip, det är nog tinitus, men jag låter det pipa eftersom jag vet att det inte piper på riktigt. Tänker, eller lyssnar, jag på det så blir det så klart jobbigt, jag är medveten om pipet. Men jag kanske är van, har åkt vattenskridor i Danmark sedan jag var liten (kattegatt har ofta hårda vindar), dykt mycket och ofta fått vatten i örat, men jag har inte gått på koncerer, inte heller lyssnat på hög musik, dom få koncerer jag tvingats att gå på av Camilla har jag ibland lämnat stadion och satt mig utanför nånstans för att vila öronen. Så tinitus är väl nåt jag vuxit upp med, inget som direkt besvärar mig, jag tänker inte på pipet, som om det vore rinnande fors, eller fågelkvitter, det låter bara när jag tänker på det, men det stör inte.

Jag kör utan öronproppar, bara hjälm (en Shoei J.O.) på mig, och när jag kommer upp över 40-50 nånting så börjar 'åskan', dvs vinden slår mot hjälmen. Jag vet att detta inte är bra, det kan orsaka bullerskador, och när jag kommer hem känner jag tystnaden nästan krypa in i öronen på mig.

Just i detta ögonblick hör jag ett högfrekvent pip, det är nog tinitus, men jag låter det pipa eftersom jag vet att det inte piper på riktigt. Tänker, eller lyssnar, jag på det så blir det så klart jobbigt, jag är medveten om pipet. Men jag kanske är van, har åkt vattenskridor i Danmark sedan jag var liten (kattegatt har ofta hårda vindar), dykt mycket och ofta fått vatten i örat, men jag har inte gått på koncerer, inte heller lyssnat på hög musik, dom få koncerer jag tvingats att gå på av Camilla har jag ibland lämnat stadion och satt mig utanför nånstans för att vila öronen. Så tinitus är väl nåt jag vuxit upp med, inget som direkt besvärar mig, jag tänker inte på pipet, som om det vore rinnande fors, eller fågelkvitter, det låter bara när jag tänker på det, men det stör inte.
Jag har också lärt mig leva med min tinnitus.
Den är så kraftigt att jag hör den överallt om jag tänker på den.
Men efter ett par dagars mc körning är det dubbelt upp och det blir nu svårt att ignorera den.

Prova avslappningsövningar och att varva ner från stress. Jag har lärt mig vad min uppstår utav och drar i handbromsen då.

Ska jag sova och det tjuter i örat sätter jag på lugn musik som spelar nån timme. Det brukar hjälpa som avledning för att slippa oljudet.

Dock har jag fått en annan form av tinnitus också, plötsligt låter det som i en tunna och alla basljud dundrar i örat. Här hjälps ingenting förutom hörselproppar. Folk har väl ändå inget viktigt att säga så jag kan ju gå med en hörselpropp.

Nu när jag blir påmind om det så hör jag pipet igen. Jag tror 'tricket' är att inte låta det ta över, bara liksom låta det vara så hör man det inte. Det piper ju konstant när man tänker på det. ... piiiip... som en pipande kondensator i en bildrörs-TV.

Så nu måste jag ju hitta på nåt så att jag glömmer bort att det piper. Som att sticka ut och köra lite hoj kanske!

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!