Time - Årets person 2010, rätt val?

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/time-zuckerberg-arets-person_5811557.svd

Mark Zuckerberg blev årets person 2010,
är Facebook viktigare än Wikileaks och övriga på läsartoppen?

Läsarnas röstning:
http://www.time.com/time/specials/packages/article/0,28804,2028734_2029036,00.html
1 Julian Assange 92 382025
2 Recep Tayyip Erdogan 80 233639
3 Lady Gaga 70 146378
4 Jon Stewart and Stephen Colbert 81 78145
5 Glenn Beck 28 91746
6 Barack Obama 58 27478
7 Steve Jobs 61 24810
8 The Chilean Miners 47 29124
9 The Unemployed American 66 19605
10 Mark Zuckerberg 52 18353
11 Liu Xiaobo 68 12962
12 Sarah Palin 28 30787
13 David Cameron 31 22596
14 Hu Jintao 49 12046
15 Robert Gates 41 13142
16 Imam Feisal Abdul Rauf 48 9493
17 Nancy Pelosi 37 12214
18 Craig Venter 56 8073
19 Arne Duncan 27 14301
20 Elizabeth Warren, Mary Schapiro and Sheila Bair 46 7298
21 David and Charles Koch 32 9147
22 LeBron James 21 13580
23 Jonathan Franzen 22 12135
24 Tony Hayward 22 11600
25 Hamid Karzai 28 8755

Äsch, varför vill man ha en våldtäktsman utsedd som årets person :rolleyes:

Jag kan komma på en handfull med människor som skulle göra sig bättre på den platsen, men jag vet inte vad de går efter direkt...
Obama eller Warren Buffet skulle ju göra sig betydligt bättre både på läsarnas och Times lista. Min högst personliga åsikt då så klart, som dock bör återspegla verkligheten :Bugar

Jag kan komma på en handfull med människor som skulle göra sig bättre på den platsen, men jag vet inte vad de går efter direkt...
Obama eller Warren Buffet skulle ju göra sig betydligt bättre både på läsarnas och Times lista. Min högst personliga åsikt då så klart, som dock bör återspegla verkligheten :Bugar

Sarah Palin som 12a, humma

Jag personligen tycker nog att wikileaks är viktigare än mark zuckerberg och jag tror nog att Julian Assange skulle hamnat högst upp om de inte fegat ur. Men facebook är ju jävligt stort, inflytelserikt och viktigt så det är väl inte direkt ett dåligt val.

Varför Amerikas hittills svagaste, mesigaste och mest kraftlösa president skulle vara person of the year förstår jag inte. Han har ju redan fått ett stort pris han inte nära förtjänade.

Last edited:
Varför Amerikas hittills svagaste, mesigaste och mest kraftlösa president skulle vara person of the year förstår jag inte. Han har ju redan fått ett stort pris han inte nära förtjänade.

Ja, det är ju din högst personliga åsikt. Själv så tror jag att Mr Obama kommer lyckas med många saker som ingen annan har lyckats med, men det lär tiden utvisa.
Hittills har han lyckats med ungefär lika mycket som alla nytillträdda presidenter har lyckats med, skillnaden är att han indirekt hade betydligt mer press på sig.

Assange passar inte direkt in på denna listan, vad har han gjort som är så betydande? En liten uppviglare som i slutänden säkerligen gör det för pengarnas skull.

Oavsett våldtäktsanklagelserna tycker jag att Wikileaks grundare Julian Assange borde toppa listan. Han är personen som finns i allas medvetande för närvarande. Times är dock en Amerikansk tidskrift så man kanske inte ska bli förvånad över valet av Facebooks grundare. Det är nog mer politiskt korrekt mot bakgrund av de utspel USA gjort på sistone där man sett till att VISA, MasterCard, Paypall, Amazon etc böjer sig för deras vilja. Vad jag inte riktigt kan förlika mig är att man väljer Facebooks grundare nu. Visserligen har man släppt en film om honom, men det var väl ändå ett par år sedan han toppade folks medvetande när Facebook först slog igenom på allvar?

Obama ingav hopp hos folk när han valdes som president inte bara i USA utan på många andra håll i världen. Det i sig gjorde honom inte förtjänt av Nobels fredspris i mina ögon. Tycker gott man hade kunnat vänta och se resultat av hans ambitioner. I nuläget förtjänar han knappast någon topplacering i Times.

Ja, det är ju din högst personliga åsikt. Själv så tror jag att Mr Obama kommer lyckas med många saker som ingen annan har lyckats med, men det lär tiden utvisa.
Hittills har han lyckats med ungefär lika mycket som alla nytillträdda presidenter har lyckats med, skillnaden är att han indirekt hade betydligt mer press på sig.

Assange passar inte direkt in på denna listan, vad har han gjort som är så betydande? En liten uppviglare som i slutänden säkerligen gör det för pengarnas skull.

Vad har Obama lyckats med? Att vara svart eller? För det är det enda han lyckats med förutom en hälsovårdsreform i USA som garanterat inte kommer hålla och dessutom inte påverkar resten av världen. Hur gick stängningen av Guantanamo? Hur gick det med att dra tillbaks trupper? Hur gick det med nånting han lovade? Senast i veckan förlängde han väl Bushs skattesänkningar för de 2% rikaste i USA. Jag tror inte det finns en enda människa på omröstningslistan som förtjänar det mindre än Obama.

Vad Assange gjort för att passa in på listan? Tja, han har med wikileaks avslöjat väldigt mycket korruption, orättvisor, krigsbrott och gjort världens regeringar mer genomskinliga. Det riktig journalistik ska gå ut på. Men bland det viktigaste han gjort är att visa oss hur regeringarna reagerar när de själva blir granskade. Med panik och genom inskränkande av mänskliga rättigheter,tryckfrihet och yttrandefrihet. Och dessutom visar det hur skrämmande stort inflytande USAs regering har över andra länder och företag.

Och nej, det här är inte min högst personliga åsikt. Det här är den åsikten man bör ha. På riktigt. "En liten uppviglare som i slutändan säkerligen bara gör det för pengarna", bra sagt från någon som uppenbart är väldigt insatt.

Times är dock en Amerikansk tidskrift så man kanske inte ska bli förvånad över valet av Facebooks grundare.

Men dom har väl varit rätt bra på det där förut i alla fall. Stalin var väl man of the year två gånger och Hitler en gång. Så de har i alla fall förr varit rätt duktiga på att välja de viktigaste människorna.

Dessutom var ju jag Person of the year 2006 så de måste ju ha bra smak.

Last edited:
Men dom har väl varit rätt bra på det där förut i alla fall. Stalin var väl man of the year två gånger och Hitler en gång. Så de har i alla fall förr varit rätt duktiga på att välja de viktigaste människorna.

Dessutom var ju jag Person of the year 2006 så de måste ju ha bra smak.

Jag har stor respekt för tidningen. Ofta väldigt välskrivna artiklar om det som sker i vår omvärld. Händer att jag köper lösnummer ibland, alla senast det nummer som behandlade Assange & Wikileaks förra veckan. Vi har ingen svensk bra motsvarighet med journalister som håller lika hög kompetens som Times. Det kan man lugnt konstatera.

Jag tror alltid att jag ska vinna denna eminenta utmärkelse.
Men jag gör det aldrig.
Ur led är tiden, dessutom mänskligheten.

Man kanske inte ska dra för stor växlar över den här typen av utmärkelser. Diskussionerna är ju likadana när det gäller t ex Oscars, Nobel priserna eller för den delen årets bil. Var det verkligen rätt val ställer sig många säkerligen som har lite insikt eller åtminstone intressen i de olika intresseområdena.

Jag har stor respekt för tidningen. Ofta väldigt välskrivna artiklar om det som sker i vår omvärld. Händer att jag köper lösnummer ibland, alla senast det nummer som behandlade Assange & Wikileaks förra veckan. Vi har ingen svensk bra motsvarighet med journalister som håller lika hög kompetens som Times. Det kan man lugnt konstatera.

Haller helt med. Kopte det numret med, och tycker det ar uppenbart att de diggar Julian. Men imo ar nog fejjan > wikileaks anda. Wikileaks skulle inte blivit vad det ar utan facebok.

Haller helt med. Kopte det numret med, och tycker det ar uppenbart att de diggar Julian. Men imo ar nog fejjan > wikileaks anda. Wikileaks skulle inte blivit vad det ar utan facebok.

Facebook är ett globalt fenomen som fått ett enormt genomslag. En genial idé som man lanserat på ett smart sätt. Ett instrument att hjälpa folk att kunna hålla kontakt med varandra över stora avstånd som dessutom kräver att användarna är aktiva. Personligen är jag inget större fan av det av olika anledningar. Om Facebooks grundare skulle varit årets person borde det varit för ett par år sedan inte i år. 2010 är Julian Assange och Wikileaks mitt val. I mina ögon har inte Wikileaks något att tacka Facebook för. Det hade spridits lika väl genom internets olika förmedlings kanaler.

Hur många ringer via Spray idag - ett fenomen för ett par år sedan som skulle revolutionera telefonnäten i världen? Vad säger att inte Facebook kommer att hamna i skuggan någon gång i framtiden när det inte längre är på modet?

Även om jag förstås tycker att Obama är en befrielse jmf med Bush dy
så är det nog lite olyckligt att fredspriset handhas av en av de lydigaste Natomedlemmarna.

En liten uppviglare som i slutänden säkerligen gör det för pengarnas skull.

...ännu en passande kommentar från captain pessimist...byt tillbaka till gamla nicket, du var lite gladare då...eller gör oss en tjänst och ändra ditt namn till george costanza...

:rofl Jag hade blivit förvånad om det utlägget hade kommit från Markus, men jag blir det inte när det kommer från dig :tummenupp

"Riktig journalistik" jo jag tackar :D

Ja supertypisk vänstersmörja, exakt vad man kan vänta från mig. Vad anser du att journalisternas arbete ska gå ut på om inte att granska makthavare?

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026