Tillverka pedalförlängning någon?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
Speed Triple 1050 RS, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Om någon känner sig sugen på att tillverka det här kitet för en 1000-lapp, så är jag villig att betala.
(utan skruvar, brickor och gummibitarna)


boltreglage 2.jpg
 
Skulle kunna göra metallbitarna utan problem, men måste ha ritning och önskat material på prylarna. Bäst är om du hittar någon i närheten med svarv o pelarborr. Men vad är det? Ser lite grovhugget ut för att sitta på en hoj
 
Skulle kunna göra metallbitarna utan problem, men måste ha ritning och önskat material på prylarna. Bäst är om du hittar någon i närheten med svarv o pelarborr. Men vad är det? Ser lite grovhugget ut för att sitta på en hoj

Jag utgick från att skruvarna var M5x15 och M6x20 då är det inte så grovhugget.
 
Jag utgick från att skruvarna var M5x15 och M6x20 då är det inte så grovhugget.
Undrar det - då är stången kanske M4 - ovanligt klent för länkage i fotpinnar???
Framflyttade fotpinnar Yamaha Bolt......
 
Last edited:
Jag kan fixa det där, är det viktigt att det blir jättelikt?
Hålbilden och längden på förlängarna till broms o växelreglage är viktigt (kan jag säga som "åskådare") - prylarna borde väl sitta i bef. hål på ram/motor.
Yamaha orginal - lite mer avancerat (mer avancerat pris också......)
1685391058989.png
1685391628013.png
 
Last edited:
Som sagt..om någon känner sig manad så kvarstår budet :sneaky:
Finishen är inte top prio eftersom stagen knappast syns, men måtten och förlängarna.

Ska se om jag kan lista ut dimensioner på materialet.
 
Kanske går det skala ut måtten från de här?


M10x25
1685425697484.png

M10x20 för stagen o M8x20 för förlängararmen till bromscylindern.
1685425909414.png1685426150028.png
 

Bifogat

  • 1685425747880.png
    1685425747880.png
    77.3 KB · Visningar: 4
  • 1685425840553.png
    1685425840553.png
    154.8 KB · Visningar: 4
Tittade lite på denna och förstår följande om förlängarna du vill ha
1 De "långa" plattorna har samma avstånd mellan de två främre o de två bakre hålen. Fotpinnarna flyttas fram och fästs i hålen, plattorna fästs i de gamla fotpinnshålen
Ser ut som att plattorna är gängade i "främre" hålen så att man slipper muttrar på baksidan - det är överkurs, kräver antingen tjocka plattor eller svetsmuttrar. Viktigast på dessa plattor är att avstånd mellan hål stämmer.
2 Förlängaren på växelsidan är rak på din bild men finns också krökta på andra satser - kan vara att den hamnar nära motorkåpan - går väl alltid att kröka till själv om något tar i. Den borde vara lika lång (+gänga x 2) som fotpinnarna flyttas fram
3 Samma för förlängaren/tryckstången till bromspedalen
4 Vad som skiljer i filmen och dina plattor är att bromsledningen inte byts till en längre - istället lossar man bromscylindern - sätter den på den kortare plattan, monterar den korta plattan i bromscylinderns gamla fäste - så de hålavstånden (röda pilar) är viktiga, likaså att bromscylindern hamnar i linje med tryckstången.
1685430387522.png
Om någon gör jobbet åt dig så kan du hänvisa till denna info - den bör stämma
Jag kan göra det också men gör inget utan ritning (kan göra ritningen utan mått så får du mäta och skriva dit måtten)
Hoppas infon hjälper till att få det rätt
 
Tittade lite på denna och förstår följande om förlängarna du vill ha
1 De "långa" plattorna har samma avstånd mellan de två främre o de två bakre hålen. Fotpinnarna flyttas fram och fästs i hålen, plattorna fästs i de gamla fotpinnshålen
Ser ut som att plattorna är gängade i "främre" hålen så att man slipper muttrar på baksidan - det är överkurs, kräver antingen tjocka plattor eller svetsmuttrar. Viktigast på dessa plattor är att avstånd mellan hål stämmer.
2 Förlängaren på växelsidan är rak på din bild men finns också krökta på andra satser - kan vara att den hamnar nära motorkåpan - går väl alltid att kröka till själv om något tar i. Den borde vara lika lång (+gänga x 2) som fotpinnarna flyttas fram
3 Samma för förlängaren/tryckstången till bromspedalen
4 Vad som skiljer i filmen och dina plattor är att bromsledningen inte byts till en längre - istället lossar man bromscylindern - sätter den på den kortare plattan, monterar den korta plattan i bromscylinderns gamla fäste - så de hålavstånden (röda pilar) är viktiga, likaså att bromscylindern hamnar i linje med tryckstången.
View attachment 484781
Om någon gör jobbet åt dig så kan du hänvisa till denna info - den bör stämma
Jag kan göra det också men gör inget utan ritning (kan göra ritningen utan mått så får du mäta och skriva dit måtten)
Hoppas infon hjälper till att få det rätt
- Tackar för hjälpen, o skulle gärna låta dig ta jobbet. Vet inte om jag kommer åt att mäta på hojen bara, för grejorna sitter inte precis lätt åtkomliga överallt. Ska kika på det.
 
Undrar det - då är stången kanske M4 - ovanligt klent för länkage i fotpinnar???
Framflyttade fotpinnar Yamaha Bolt......

Haha, jösses vad jag hade fel, jag tänkte mig "flytta fotpinnar litegrann för nerläggsvinklar" inte highway-pegs på glidare med halvmeterlånga reglagestänger
 
Haha, jösses vad jag hade fel, jag tänkte mig "flytta fotpinnar litegrann för nerläggsvinklar" inte highway-pegs på glidare med halvmeterlånga reglagestänger
Tänkte så jag med och fick inte till det med hur delarna såg ut.
 
Haha, jösses vad jag hade fel, jag tänkte mig "flytta fotpinnar litegrann för nerläggsvinklar" inte highway-pegs på glidare med halvmeterlånga reglagestänger
Hade den tanken först också, men sådana brukar vara mer detaljarbete på så när du kommenterade var jag tvungen att bildsöka för att fatta vad det var
 
Anledningen till att flytta fram reglagen är för att jag är lite lång för Bolten och får knäna upp på tanken. Sen tänker jag ändå korta av själva fotpinnarna, eftersom de tar i vid nedlägg.
 
- Tackar för hjälpen, o skulle gärna låta dig ta jobbet. Vet inte om jag kommer åt att mäta på hojen bara, för grejorna sitter inte precis lätt åtkomliga överallt. Ska kika på det.
PS - tänk på att vänstersidans plåt skall ta upp kraften från sidostödet - krävs en hyfsat rejäl plåtbit.....
 
Anledningen till att flytta fram reglagen är för att jag är lite lång för Bolten och får knäna upp på tanken. Sen tänker jag ändå korta av själva fotpinnarna, eftersom de tar i vid nedlägg.

Ja det var ingen kritik på ombyggnaden, på en gyekologstol ska man ha fötterna framåt/uppåt, jag skulle nog också ha flyttat fram pinnarna om jag hade en sån
 
Ja det var ingen kritik på ombyggnaden, på en gyekologstol ska man ha fötterna framåt/uppåt, jag skulle nog också ha flyttat fram pinnarna om jag hade en sån
- Ah ja en gynstol har jag aldrig provat, men kändes det inte lite...eh..omanligt? ; )
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top