Tillverka egna bromsskivor?

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Hejsan!

Tänkte höra om nån vet hur man gör riktigt bra skivor.

Jag vet att man bör använda kolsnålt stål med hög krom- & molybdenhalt, troligen är en värmebeständig plåt (850-1100grader) EN1.4835 ett bra alternativ. Nån som vet annan lämplig legering?

Sedan ska plåten helst vattenskäras och planslipas men hur grovt?

Nått annat trick för att få bra bett/hållfasthet?

Det ska tilläggas att jag ska tillverka nitade skivor med alu-nav.

Last edited:
Nu ska jag inte krossa några drömmar om att bygga ihop sina egna grejjer men är det inte både enklare, billigare och säkrare att direkt köpa av en firma som ISR, AP Racing, BrakeTech, Brembo eller liknande och direkt få en bromsskiva som presterar i toppskiktet på marknaden för mellan 2500 och 5000kr per skiva?

Alla bomsskivor är en kompromiss på något sätt. Vill du ha livslängd ska du ha rostfritt. Vill du ha bra bett ska du ha järn. Andra alternativ involverar olika typer av keramiska / fibermaterial och det är inget du bygger hemma.

Tror det är svårt att hitta ett vanligt produktionsstål hos en järnhandlare som lämpar sig till bromsskivor.

Last edited:
Det sistnämnda håller jag med om, det är nog svårt att hitta den perfekta legeringen hos stålgrossister. Jag ska ge det ett försök, men bara att få tag på en EN 1.4835-plåt verkar jobbit, 20 000 + moms är det billigaste jag sätt hittills. :gnissla

Visste inte att ISR var svenskt och dessutom välkomnar "custom made brake discs", det förändrar en del! :tummenupp

Last edited:
Vill du berätta varför du vill tillverka egna skivor?

Jag har köpt skrivor på ebay av märket Arashi med tull och moms vart det strax under 2000kr för både V+H fram + bakskivan. Köpt ett par sådana och ändra lite om du vill ha nå riktigt unikt.

Och nej det är inga skit skivor, söker du är det även folk här på SH.com som kollat upp materialet i skivorna och de var samma som de flesta andra OEM skivor.

Jag ska tillverka egna 6-klovsok när jag fått tillbaka ritningen över mitt beringer aerotec 6 piston, kopia med egen design alltså.
Tänkte även stoppa i CL pads, hört att de ska va väldigt bra :)

...Så jag tänkte att skivorna kanske också skulle tillverkas :rolleyes:
Men kan jag leja bort jobbet till ISR och ändå få en egendesignad skiva så vore det kanon, då slipper jag tänka på material.

Last edited:
Häftiga att oneoff-tillverka bromsok. Vad kostar det ungefär?

Skivor tror jag är lättare att leja bort till ISR. Acke är bra att ha och göra med och inte så rysligt dyr...

Bromsok är svåra att tillverka själva. Jag har på nära håll sett ett flertal projekt i formula student som försökt och dom har allihop mer eller mindre misslyckats. Visst har det bromsat, men oken har alltid flexat för mycket och därmed gett både dålig bromskraft pga snedställda klossar och dålig känsla pga den svampighet det skapar.

Men samtidigt så tror jag ju att det är hanterbara problem för en någorlunda van fem-konstruktör.

Sen är det ju alltid roligare att försöka själv än att bara öppna plånboken så jag hoppas att du försöker och visar oss dina resultat. Så kanske vi alla kan lära oss lite mer vare sig du lyckas eller ej.

Last edited:
Häftiga att oneoff-tillverka bromsok. Vad kostar det ungefär?

Skivor tror jag är lättare att leja bort till ISR. Acke är bra att ha och göra med och inte så rysligt dyr...

Ska jag vara ärlig så vet jag inte riktigt vad det kostar, men killen jag som mäter upp oket åt mig är CNC-operatör så jag får nog reda på det när han är klar. :näsblod
Uppmätningen får jag gratis då han är minst lika intresserad som jag av att få fram ritningar. När jag väl har fått dom så ska jag rita upp det i CADen och analysera det med diverse belastningstester.

Den där Acke är inte medlem här möjligtvis? :rolleyes:

Two stroke man skrev:
Bromsok är svåra att tillverka själva. Jag har på nära håll sett ett flertal projekt i formula student som försökt och dom har allihop mer eller mindre misslyckats. Visst har det bromsat, men oken har alltid flexat för mycket och därmed gett både dålig bromskraft pga snedställda klossar och dålig känsla pga den svampighet det skapar.

Men samtidigt så tror jag ju att det är hanterbara problem för en någorlunda van fem-konstruktör.

Sen är det ju alltid roligare att försöka själv än att bara öppna plånboken så jag hoppas att du försöker och visar oss dina resultat. Så kanske vi alla kan lära oss lite mer vare sig du lyckas eller ej.

Flex får man nog tyvärr leva med, jag kommer försöka arbeta ner flexet i CADen men det beror ju på vilken aluminiumkvalité som används också, 6082 eller 7075. 7075 är i princip omöjlig att anodisera så troligtvis har Beringer använt 6082 eller 6063. Vad använde ni i era formulaok?

Givetvis återkommer jag med en projekttråd när ritningarna är klara!

Oket i dess helhet:
image012.jpg

Last edited:
Flex får man nog tyvärr leva med, jag kommer försöka arbeta ner flexet i CADen...
...Vad använde ni i era formulaok?

Ja, flex får man naturligtvis räkna med. Det svåra ligger kanske i att veta vad som är acceptabel nivå på flexet. Vet man det så är det ju bara att dimensionera därefter.

Nu kom jag att tänka på en som monterade någon konstig kombination pump och broms på sin skoter(byggd för skotercross) som gav en mycket bra bromsförmåga. Men när han skickade mig ut på provkörning var en av instruktionerna "Nyp inte för hårt i bromsen för då spräcker du oket." :rofl Det funkade i alla fall bra.
Den andra instruktionen var att antingen gasa fullt eller inte alls för om du ligger och halvgasar bränner du remmen.
Men det är ca 20 år sedan och dagens maskiner är nog inte lika känsliga...

Jag har varit utomstående betraktare vid drygt ett drygt tiotal bilbyggen, men aldrig deltagit själv i något formula student så jag vet inte vilka material som använts men någon form av aluminium har det alltid varit.

Jag tror man kanske ska lägga större vikt vid skruvförband, man kanske ska testa att köra med 3xM6 istället för 2xM8. Sen kan man kanske göra en brygga över båda halvorna för att minska flexet.

Visste inte att ISR var svenskt och dessutom välkomnar "custom made brake discs", det förändrar en del! :tummenupp

Acke Rising som driver ISR Brakes är en legend inom mc-världen. Det han inte vet om bromsar finns inte. Han var med och levererade bromsar till fabriksstallen i VM-cirkusen redan på 70-80-talet. Han har även byggt hojar under namnet ISR och tog även fram egna framgafflar och hjul till dom! När jag för ett par år sen skulle handla ny skiva till Buellen åkte jag till honom. Efter lite funderande kom han ut med en ritning som legat i högarna på kontoret ett antal år. Jodå, han hade gjort en likadan några år innan, så måtten fanns där på ritningen.... Kom tillbaka efter en vecka och skivan, med de (då) nya vibrationsdämparna var klar. Perfekt!

Hej
alu 7075 går fint att eloxera, viktigt är att eloxerings firman vet att det är 7075
så är det inga problem
lämnar ofta 7075 för ytbehandling i jobbet

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm