Tillverka egen - Kedjebrytare/pressare/nitare

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Tjenna!!!

I helgen var det dags att montera drivpaketet som legat och glänst på skrivbordet under en tid. Av med gamla kedjan och dreven... dit med nya dreven och ungefär hit fram gick allt som en dans.

Var först när nitlåset skulle på plats som tålamodet testades rejält. Låg på mina blodiga armbågar och fibblade med två polygriper. Höll på mellan 30-40min innan det var på plats. :mad:

När jag pressade på låsbrickan började niten i själva U-delen att krypa ut fick pressa och bitvis knacka tillbaka niten. På en av bilderna ser ni hur de två nitarna är längre ut än grann-nitarna.

Mätte mellan brickorna på resterande länkar och konstaterade att jag fått ihop låset ena nit ca 0,3mm mera än de andra. Dock så ledar kedjan fin fint för det... men perfektionist som man är så är jag inte nöjd med detta.

Sedan när jag skulle utföra själva nitningen så tar jag en don och lyckas slå sönder niten på flertalet ställen innan jag slutligen tar en större dorn och stukar skallen "lite".

Nu har jag grunnat på detta i 3 dagar och det börjar bli jobbigt! :huvet Beställde därför alldeles nysses ett nytt lås som nu ska monteras i vinter istället för detta tattarjobbet.

Frågan är nu om någon av er tillverkat ett eget verktyg för dessa typer av jobb??? Isf skulle jag gärna vilja ha lite måttskisser på hur ett sådant kan se ut för en DID-kedja.

Tack på förhand!
//KaliZ

Bifogat

• nit1.jpg
    nit1.jpg
    139.9 KB · Visningar: 185
  • nit2.jpg
    nit2.jpg
    130.2 KB · Visningar: 207
  • nit3.jpg
    nit3.jpg
    135.5 KB · Visningar: 202
Jag har gjort en redig sån av massivt material 60 x 40....

Kan försöka att lägga upp bilder om jag kommer ihåg!!!

Tänk bara på att ta något härdat som ska pressa skallen

Själv löste jag det enklast med en sådan här och 2 muttrar.
Kanske inte det bästa men fungerade fint och billigt. När andan faller på ska det tillverkas något mer seriöst :)

Själv löste jag det enklast med en sådan här och 2 muttrar.
Kanske inte det bästa men fungerade fint och billigt. När andan faller på ska det tillverkas något mer seriöst :)

Hmm... modifiernade du den med att sätta muttrarna istället för svirvelplattan då? Jag provade nämnligen med en lite tving jag också, men eftersom svirveln hela tiden ville snedställa låsblecket så slängde jag denna ganska snart i en omloppsbana runt jorden! :mad:

//KaliZ

http://www.rollersmc.se/view.asp?a=1425
rivet_tool.jpg

Hmm... modifiernade du den med att sätta muttrarna istället för svirvelplattan då? Jag provade nämnligen med en lite tving jag också, men eftersom svirveln hela tiden ville snedställa låsblecket så slängde jag denna ganska snart i en omloppsbana runt jorden! :mad:

//KaliZ

Näe, faktiskt inte. Däremot hade jag samma problem när jag testade med en tving :mad:
Kan berott på att muttrarna passade bättre i den lill, fungerade gjorde det i alla fall.

Man kan givetsvis pressa och banka hur mycket man vill. Risken är då att man pressar ihop länken för mycket, med pajade O/X/W-ringar och skuren länk som följd. Vet det av egen erfarenhet och köpte således ett verktyg. Louis och Rollers verktyg(ser identiska ut) är avpassat för nithöjd på did-kedjor. Se bilden och de tre "hålen". Det mittersta används enbart för isärtagning av gamla Kedjan. De två andra förborrade hålen/groparna gör att man inte kan pressa ihop för mycket. I andra änden har man en liknande platta med spår som tar stopp. Själva nitningsdelen har ett stopp i mitten så man ínte kan dra för hårt dvs tar emot i botten av nitskallen. Andra fabrikat har förbockade ståltrådar som man skall lägga mellan länkplattorna av samma skäl. Det viktigaste är således att man har något "mellanlägg" eller stopp som gör att man inte pressar för långt och nitar. Jag får väl svänga förbi i julhelgerna och nita det åt dig KaliZ om det är Värnamo som gäller(nära E4:an)

Man kan givetsvis pressa och banka hur mycket man vill. Risken är då att man pressar ihop länken för mycket, med pajade O/X/W-ringar och skuren länk som följd. Vet det av egen erfarenhet och köpte således ett verktyg. Louis och Rollers verktyg(ser identiska ut) är avpassat för nithöjd på did-kedjor. Se bilden och de tre "hålen". Det mittersta används enbart för isärtagning av gamla Kedjan. De två andra förborrade hålen/groparna gör att man inte kan pressa ihop för mycket. I andra änden har man en liknande platta med spår som tar stopp. Själva nitningsdelen har ett stopp i mitten så man ínte kan dra för hårt dvs tar emot i botten av nitskallen. Andra fabrikat har förbockade ståltrådar som man skall lägga mellan länkplattorna av samma skäl. Det viktigaste är således att man har något "mellanlägg" eller stopp som gör att man inte pressar för långt och nitar. Jag får väl svänga förbi i julhelgerna och nita det åt dig KaliZ om det är Värnamo som gäller(nära E4:an)

Dom sista gångerna jag bytt har det följt med distanser för det inte ska gå fel. Har jag bara haft tur, det borde väl vara standard?

Bussigt av dig Anders R tyvärr så vinterförvarar jag hojen på östkusten!
Håller på att snickra ihop ett verktyg... vi får se hur det blir. Lägg gärna upp flera bilder på era hemmabyggen så kanske jag får mera inspiration.

Jag fick heller inte med några distanser. Enbart x-ringarna och fett...följde med!

//KaliZ

Nånting sådär ser det ut. Principen får du klura ut själv.

När jag ska bryta kedjan tar jag antingen min andra fjolliga köpta kedjebrytare eller så byter jag ut "plattan" mot en härdad pinne (Reservdel till RK kedjebrytare). Pinnarna kan du köpa från Duells.se dyra som guld bara....

Ska jag nita ut skallen har jag inte heller fixat nånting till än, men det är bara att svarva en konisk grej som man härdar. Den sätter man sen där "plattan" sitter på bilden.

Ett handtag kan ju också vara en fördel.......

Bifogat

• IMG_0252.jpg
    IMG_0252.jpg
    91 KB · Visningar: 312
  • IMG_0253.jpg
    IMG_0253.jpg
    59.1 KB · Visningar: 185
Dom sista gångerna jag bytt har det följt med distanser för det inte ska gå fel. Har jag bara haft tur, det borde väl vara standard?

Det borde följa med distanser till alla nitlås per standard. Dock inte till de DID-kedjor jag köpt. Där förliter de sig tydligen på att man använder rätt verktyg.
Vilket fabrikat på kedjan följde dina med till?

Bussigt av dig Anders R tyvärr så vinterförvarar jag hojen på östkusten!
Jag fick heller inte med några distanser. Enbart x-ringarna och fett...följde med!

//KaliZ

Ska man nu behöva ta E22:an igen med alla fartkameror? Några distanser har jag inte fått med till någon DID-kedja så ..

Last edited:
Det borde följa med distanser till alla nitlås per standard. Dock inte till de DID-kedjor jag köpt. Där förliter de sig tydligen på att man använder rätt verktyg.
Vilket fabrikat på kedjan följde dina med till?

Om jag inte missminner mig så var det DID.... men inte 100 på det

Kommentar till D.I.D:s kedjeverktyg som länkas till ovan:

För montering av (D.I.D:s) kedjelås fungerar det alldeles utmärkt. För kedjebrytning så är "pinnarna" alldeles för "veka" och går av innan kedjan brutits upp. Jag rekommenderar att istället fila ner nitarna på kedjelåset med en vanlig fil och sedan slå ut kedjelåset med 3mm drivdorn.

Tips för er som tänker använda hemmagjorda verktyg för montering av kedjelås:
Pressa endast ihop lite i taget och mät sedan kedjelåslänken med skjutmått och jämför bredden med övriga länkar så att ni inte riskerar att pressa ihop den alldeles för mycket eller för lite.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti