Tillverka egen db-killer

coff3

Tidigare coffe_bergkvist....
Gick med
9 Aug 2007
Hoj
Honda NSR 125 01 SÅLD Trimmad Husaberg 650 R.I.P... GSXR 600 97 inköpt!
Tänkte kolla om man kan tillverka någon enkel db-killer. Skulle vara bra att få ner ljudet på Husan om man ska ut åka på kvällen/natten:näsblod , bara en kort stund tills man kommer ut ur mitt bostadsområde, för att sedan kunna plocka ur den.

Så har någon gjort någon sådan förut? (Sökte lite men jag hittade inget, skicka länk om det finns någon tråd)

Knacka en hålplåt runt ett rör,svetsa fast en mutter på insidan av hålplåten.
Skruva (spänn) sedan fast den i orginal röret med skruven.
Funkar även på besiktningen.

Haha sånt körde jag med på min gamla drac! Den brötade ju görmycket när jag kom på mina 190000 rpm i 120. Tog en solid gummikork, svarvade den så den passade mynningen på dämparen och borrade 5mm hål rätt igenom.

Lät INGENTING, gick som en gammal grolle men den var tyst! Bara att rycka ur när det var lugna puckar =)

Haha sånt körde jag med på min gamla drac! Den brötade ju görmycket när jag kom på mina 190000 rpm i 120. Tog en solid gummikork, svarvade den så den passade mynningen på dämparen och borrade 5mm hål rätt igenom.

Lät INGENTING, gick som en gammal grolle men den var tyst! Bara att rycka ur när det var lugna puckar =)

Ja, varför ska man göra det svårt för sig för! :tummenupp Dock undrar jag om en gummikork håller sig kvar när man går upp lite i kubik :hihi

Bästa sättet att få ner ljudet utan att tappa för mycket pullver är att kona ner till ett litet mått.. Typ ta ett rör som passar utblås exakt och svetsa fast en mutter i botten så du kan sruva fast skiten utifrån genom botten sedan rullar och klipper du till en pappersmall som konar ner (koning väldigt tvär kan även riktas neråt) till önskat utblås.. du bör ha rätt litet hål för att få ner ljudet.. du kan börja med ett hål på endast 38mm. klipp sedan ut en plåt på 0,8-1mm när du är nöjd med mallen och böj till & svetsa fast i röret. Tycker du att den går för dåligt eller tyst så fila upp lite till då:tummenupp

Bästa sättet att få ner ljudet utan att tappa för mycket pullver är att kona ner till ett litet mått.. Typ ta ett rör som passar utblås exakt och svetsa fast en mutter i botten så du kan sruva fast skiten utifrån genom botten sedan rullar och klipper du till en pappersmall som konar ner (koning väldigt tvär kan även riktas neråt) till önskat utblås.. du bör ha rätt litet hål för att få ner ljudet.. du kan börja med ett hål på endast 38mm. klipp sedan ut en plåt på 0,8-1mm när du är nöjd med mallen och böj till & svetsa fast i röret. Tycker du att den går för dåligt eller tyst så fila upp lite till då:tummenupp

Nån bra bild ?

Om man har akrapovic till en 660 och vill sätta in DB-killer, vart köper man det? Är det enkelt att montera? Tror ni att det går igenom besiktningen med den "tystaste" DB-killern.

Om man har akrapovic till en 660 och vill sätta in DB-killer, vart köper man det? Är det enkelt att montera? Tror ni att det går igenom besiktningen med den "tystaste" DB-killern.

Länge sen du skrev, men nu är det dags för mig att besikta min 660 med akrapovic system. Funkade det med db killer?

Gissar att det är dags att fixa skyltbelysning också..

/S

en sån där borde man kunna tillverka själv bara genom att bocka en plåt till u form och gänga för två skruvar i ändarna..?
Min insats flög ur i veckan. kanske man skulle prova det där..

har ett leovince system på min husaberg som ska besiktas snart, kan ju garantera att den inte kommer gå igenom besiktningen med det ljudet (L) men funderar på att bygga en dbkiller även göra den så att den stryper av avgaserna ganska mycket då det är LITE för mkt effekt mot i papprena, kan motorn på något sätt ta skada pga att man bromsar ner avgaserna?

Nyheter
Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Back