Tillstånd för A med begränsning?

• Thread starter Thread starter H4
  • Start date Start date

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Halloj!

Det är så att jag har tillstånd för att övningsköra A1 och B. Det här tillståndet har jag haft sen ett år tillbaka.

Jag har inte tagit A1 körkortet utan jag vill börja övningsköra A med begränsning. Hur går jag till väga? Är det bara att höra av sig och byta eller måste man ha intyg från optikern igen? Det var trots allt bara ett år sedan jag undersökte synen.

Last edited:
Du behöver inte göra ett skit ;)

A1, A, A begr. och B är en "klass"

har du körkortstillstånd för B så får du köra A och A1,
har du körkortstillstånd för A1 så får du köra A och B

osv.

som bevis för mina påståenden:
jag har tillstånd för A1 och B
skulle ansöka om A, då sa dom på länsstyrelsen att det var samma "klass"

plus att jag har gjort teorin för A och jag har uppkörning bokad om 9 dagar för A.

så.. det är fritt fram ;)

Du behöver inte göra ett skit ;)

A1, A, A begr. och B är en "klass"

har du körkortstillstånd för B så får du köra A och A1,
har du körkortstillstånd för A1 så får du köra A och B

osv.

som bevis för mina påståenden:
jag har tillstånd för A1 och B
skulle ansöka om A, då sa dom på länsstyrelsen att det var samma "klass"

plus att jag har gjort teorin för A och jag har uppkörning bokad om 9 dagar för A.

så.. det är fritt fram ;)

Nån som vet ifall det är så fortfarande?
har tagit mitt B körkort för 2 år sen. Ska nu ta A med begränsning och har körkortstillstånd för både B och A1. Får jag övningsköra A med begränsning?

På körkortstillståndet står det "A1B"

Skicka gärna pm med svar! Ny på sidan så vet inte riktigt hur allt fungerar än med "prenumeration" av tråd..

Det här har inte med saken att göra egentligen, men Jävlar vilket trådlyft! :D

jag har haft B kort sen 2,5år tillbaka.. jag ansökte om A körkorts tillstånd direkt när jag sökte till B alla A är samma kategori. Jag ska ta mitt A (OBEG) nu i vår, fyller 21 i vår så.. Fick kopia på tillståndet bara mailade dem så skickade dom den, för 1 månad sen ungefär, hade inte kvar den gamla. Så som jag upfattat det så är ALLA A samma tillstånd, för sökte ju det när jag var 18.
IMG_0562.jpg

Jag var 17 år enl beslutsdatumet.

Last edited:
jag har haft B kort sen 2,5år tillbaka.. jag ansökte om A körkorts tillstånd direkt när jag sökte till B alla A är samma kategori. Jag ska ta mitt A (OBEG) nu i vår, fyller 21 i vår så.. Fick kopia på tillståndet bara mailade dem så skickade dom den, för 1 månad sen ungefär, hade inte kvar den gamla. Så som jag upfattat det så är ALLA A samma tillstånd, för sökte ju det när jag var 18.
View attachment 351956

Jag var 17 år enl beslutsdatumet.

På mitt körkortstillstånd, som är utfärdat maj 2008 så står det bara " A1B" men antar att jag får ta körkort för ALLT inom körkortsgrupp ett. som står på ditt körkortstillstånd också i texten under rutan.
Fattar jag det rätt så gäller mitt körkortstillstånd för A också.

Nu för tiden beror det på vad man kryssade när man sökte körkortstillståndet. Antingen kan man söka för en grupp eller för enskilda behörigheter. Sökte man för grupp 1 så har man körkortstillstånd för AM, A1, A, B, BE och traktorkort. Till A så räknas även A med begränsningen 25kW. Att söka körkortstillstånd för hela gruppen kostar inte mer än att söka för bara en behörighet.

Har man inte kryssat att man söker för hela gruppen utan bara t.ex. för behörigheterna A1 och B så har man inte körkortstillstånd för de andra behörigheterna i gruppen, utan bara för just A1 och B. Vill man ha fler behörigheter så måste man söka för de igen och betala en till ansökningsavgift.

http://www.korkortsportalen.se/e-tjanster/Information-om-ansokan-om-korkortstillstand-for-grupp-/

Ja, jag vet. Det är totalt idiotiskt. Men så är det nu.

Nu för tiden beror det på vad man kryssade när man sökte körkortstillståndet. Antingen kan man söka för en grupp eller för enskilda behörigheter. Sökte man för grupp 1 så har man körkortstillstånd för AM, A1, A, B, BE och traktorkort. Till A så räknas även A med begränsningen 25kW. Att söka körkortstillstånd för hela gruppen kostar inte mer än att söka för bara en behörighet.

Har man inte kryssat att man söker för hela gruppen utan bara t.ex. för behörigheterna A1 och B så har man inte körkortstillstånd för de andra behörigheterna i gruppen, utan bara för just A1 och B. Vill man ha fler behörigheter så måste man söka för de igen och betala en till ansökningsavgift.

http://www.korkortsportalen.se/e-tjanster/Information-om-ansokan-om-korkortstillstand-for-grupp-/

Ja, jag vet. Det är totalt idiotiskt. Men så är det nu.

Det stämmer med lite modifikation vad jag har fattat för.
Om du läster på den postade bilden så står det exakt såhär "Om du har beviljats körkortstillstånd före den 1 April 2009, får du övningsköra samt boka prov för samtliga behörigheter inom ovan angivna körkorsgrupp samt de behörigheter som ingår i lägre grupper(se baksidan)"

A ingår i körkortsgrupp 1, dvs samma körkortsgrupp som B körkort. Och på mitt körkortstillstånd står det "A1B" och det är körkortsgrupp 1, dvs att jag får övningsköra och boka prov inom den körkortsgruppen.
Det är så jag har fattat det iallafall.. får ringa och fråga för säkerhetsskull imorgon lite snabbt.
Återkommer med vad som verkligen gäller, vad som är rätt :)

Mvh

ringde idag och dom sa att jag fick ta A körkort med mitt körkortstillstånd.
Tack för svaren och synpunkterna ni kommit med!
Se på vägarna!

ringde idag och dom sa att jag fick ta A körkort med mitt körkortstillstånd.
Tack för svaren och synpunkterna ni kommit med!
Se på vägarna!
Ja, jag var lite osäker på från vilket datum det började gälla (och slarvade med att läsa kk-tilst. ovan). Förut fick man automatiskt för hela gruppen när man sökte för en behörighet. Så har man ett gammalt som fortfarande är giltigt så är det lugnt. Men söker man ett nytt så gäller det jag sa.

För alla som funderar på att söka ett körkortstillstånd och hittar den här tråden genom en sökmotor gäller alltså: sök körkortstillstånd för hela gruppen direkt*, ni vet kanske inte idag vad ni kan tänkas vara intresserade av att ta för behörighet imorgon. Och det kostar inte mer att söka för en grupp än för en enskild behörighet. :tummenupp

*) Om ni inte på något vis är hindrade (fysiskt, medicinskt, psykiskt eller liknande) från att få ett vanligt körkortstillstånd för någon av behörigheterna i den gruppen.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti