Tillfälligt ägarbyte, försäkring (bilköp)?

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
GSR 750 -12
Tjipp

Ska (ev) köpa en bil i helgen.
Grejen är den att bilköpet kommer isf genomföras ca 40 mil från mig.
Min syster kommer att betala med mina pengar, och ägarbytet kommer därmed att skrivas på henne.
Men, så fort det är gjort så ska vi göra ett nytt ägarbyte, från min syster till mig.

Frågan är, hur löser man det smidigast med försäkring på bilen? Kan jag försäkra den från och med att förra ägaren säljer den, eller måste min syster försäkra den i ett par dagar också :va

Tips och råd tack :Bugar

Varför bara inte göra en deal med försäljaren att systern får med sig regbeviset med enbart underskriften av tidigare ägare? Och ett kvitto på att bilen är betald från ett visst datum.

Ring försäkringsbolaget och säg du ska kanske köpa bil och vill ha en försäkring, skulle det inte bli nått köp så har du tror det var 14dagars ångersrätt.

Köpte en billig bil i fredags och fick den krockad i söndags. :huvet

skoteridioten skrev:
2067370 Tjipp

Min syster kommer att betala med mina pengar, och ägarbytet kommer därmed att skrivas på henne.
Men, så fort det är gjort så ska vi göra ett nytt ägarbyte, från min syster till mig.

Frågan är, hur löser man det smidigast med försäkring på bilen? Kan jag försäkra den från och med att förra ägaren säljer den, eller måste min syster försäkra den i ett par dagar också :va

Tips och råd tack :Bugar

Tja!

Lättaste sättet är ju att hon skriver på med din namnteckning, om säljaren går med på det... och du försäkrar den direkt på dig.

Annars så måste hon försäkra den på sig först. ANnars kan hon åka på en fin liten räkning :)

skoteridioten skrev:
2067370 Tjipp

enklast är att skicka in ägarbytet utan underskrift..
å sen faxa in ett papper med underskrift till dom, där du skriver att du glömde skriva under ägarbytet så har dom en underskrift att arkivera :)

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back