Tillfällig försäkring vid korttidslån av mc

nileback

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2009
Hoj
BMW K1300R 2009
Är det någon av er som har erfarenhet av mc-lån (ca 2 veckor) där föraren inte matchar försäkringsvillkoren, och hur man kan lösa detta?

Exempel
  • Sporthoj med försäkring 40+ hos IF
  • Försäkringsvillkor, ägare/förare med körkort sedan 5+ år
  • Förare 28+ år med 1+ års körkort
  • Försäkringsbolaget ger bara dispens för en dag vid exempelvis service

Kan man teckna en annan försäkrings, hos annat bolag, med bredare villkor som gäller under bara en kort period? :va

Det där borde gå att lösa.
Mej veterligen behöver du inte stå som ägare på en hoj för att kunna teckna en försäkring... Kanske i det långa loppet men inte vid själva tecknandet.
Oftast har du 14 dagar på dej att betala försäkringen (samt ångerrätt på distansavtal) och då kan du ju välja att inte betala samt meddela f-bolaget att du inte vill ha försäkringen och får då betala endast för den tid försäkringen varat.

Det finns såvitt jag vet inget som förbjuder att man har två försäkringar
(man kan bara få ersättning från en men det blir inget problem i
det här fallet eftersom man bara uppfyller villkoren på den ena försäkringen).

Det enklaste borde vara att ägaren av hojen försäkrar den en gång till
med en avställbar försäkring utan extravillkoren.

Är inte helt säker på att det fungerar så ring ett försäkringsbolag och kolla.

Mvh,
Ingvar

Är det verkligen så att försäkringen inte gäller då?
Jag har för mig att dom flesta försäkringsbolag gör så att om fordonet framförs av någon som är yngre än villkoren i försäkringen så får man betala dubbel självrisk i händelse av olycka.

Vad gäller bilförsäkringar har IF det så i alla fall. Min bil är försäkrad med villkoret att ingen under 24 ska köra bilen men om så sker och det händer något så får jag betala dubbel självrisk men försäkringen gäller fortfarande som vanligt.

Jag har för mig att det är samma sak med Bilsport & MC där jag har min motocykel försäkrad.
Kolla upp det med försäkringsbolaget så du inte tecknar en försäkring i onödan.

Är det verkligen så att försäkringen inte gäller då?
Jag har för mig att dom flesta försäkringsbolag gör så att om fordonet framförs av någon som är yngre än villkoren i försäkringen så får man betala dubbel självrisk i händelse av olycka.

Brukar det inte stå att man även riskerar nedsatt men även utebliven ersättning vid ev. olycka?

Men det måste ju vara därför TS vill kolla om det går att skaffa ytterligare en försäkring som uppfyller villkoren för den yngre föraren.
Den kommer givetvis att bli dyr men eftersom det rör sej om en begränsad tid så bör det ju vara okej?

Brukar det inte stå att man även riskerar nedsatt men även utebliven ersättning vid ev. olycka?
Trafikförsäkringen bör gälla. Hur det är med helförsäkring vet jag ej men jag tippar på en höjd självrisk. Detta lär stå i försäkringsvillkoren.

Att teckna en extra försäkring hjälper inte då endast ägaren av ett fordon kan försäkra det. Fordonsförsäkringar skiljer sig från andra försäkringar så som t.ex. olycksfall då man endast kan få ersättning från ett bolag, nämligen hos det bolaget som hade försäkringen av den person som även står som ägare.

Det kan det säkert göra men jag har aldrig sett någon sådan skrivelse i vilkoren på någon försäkring jag har haft. Det enda jag har sett är att självrisken blir dubbel om någon för ung kör fordonet. IF har det inte på sina bilförsäkringar. Trygg hansa, Salus Ansvar, Aktsam och länsförsäkringar hade i alla fall tidigare dubbel självrisk men ingen nedsatt ersättning. Bilsport och MC kör med dubbel självrisk.

Men det ska stå i villkoren om man läser under ålderskrav.
Exempelvis står det i IF:s försäkringsvilkor (Som ju TS har och frågar efter) att om föraren av motorcykeln är under 25 år så höjs självrisken med 1000 kr. Jag kan omöjligen tänka mig att det är värt det att teckna en extra försäkring under 2 veckor för att det kostar 1000 kr extra om man råkar krasha hojen.

Det är bara den person som ÄGER hojen som kan ha en försäkring på den. Tecknar du som inte äger den hojen en försäkring, så är den meningslös.

Lite underligt för när jag skulle försäkra en R1a så fick jag 3000kr i hel/hel premie, jag frågade flera gånger om det verkligen stämde och handläggaren svarade varje gång ja och undrade om jag inte var glad?

När försäkringsbrevet dök upp så var det ett helt annat regnr, typ en TT -83...

Jag blev rätt förbannad och krävde en förklaring.
Handläggaren svarade att det visst gick att försäkra trots att man inte står som ägare, det hade med smidighet runt ägarbyten och sånt att göra.

När jag köpte min XT i höstas ringde jag upp handläggaren och försäkrade från samma dag trots att jag satt hos försäljaren med regbeviset utställt på honom, så visst går det.

Sen är ju frågan hur F-bolaget ställer sej om hojen aldrig var menad att byta ägare och något händer? Fast jag är ganska säker på att jag hörde om detta att tillfälligt försäkra av en försäkringshandläggare.

Men som redan sagts, om det endast innebär ett självriskpåslag av 1000kr om något händer så är det ju knappast värt att engagera sej(?)

När jag köpte min XT i höstas ringde jag upp handläggaren och försäkrade från samma dag trots att jag satt hos försäljaren med regbeviset utställt på honom, så visst går det.

Men i det fallet köpte du ju hojen den dagen, och då behöver du ju naturligtvis en försäkring från samma dag. Handlaren skickar in ägarbytespapper med dagens datum på, och du blir ägare från den dagen. Från den samma dagen behöver du en försäkring....

I OP:s fall ville väl han inte göra något ägarbyte utan endast undrade om det gick att teckna en tillfällig försäkring, fast han inte står som ägare på hojen, vilket inte går.

(och ja jag vet att det är så här då jag jobbar på ett försäkringsbolag)

......
I OP:s fall ville väl han inte göra något ägarbyte utan endast undrade om det gick att teckna en tillfällig försäkring, fast han inte står som ägare på hojen, vilket inte går.

(och ja jag vet att det är så här då jag jobbar på ett försäkringsbolag)
Det är lugnt, jag tror dej :pannkyss

Sorry för att jag går lite OT men eftersom du är i branschen, har du någon smart lösning på hur man försäkrar så att trafikförsäkring gäller vid körning i försäkrad grupp på allmäna bandagar?
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=227627

Om inte, finns det något tilläggsalternativ som går helt utanför fordonsförsäkringar så att man vid ett vållande kan ersätta andra och ev tredjepart? Det får givetvis inte kosta hur mycket som helst :)

Det är lugnt, jag tror dej :pannkyss

Sorry för att jag går lite OT men eftersom du är i branschen, har du någon smart lösning på hur man försäkrar så att trafikförsäkring gäller vid körning i försäkrad grupp på allmäna bandagar?
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=227627

Om inte, finns det något tilläggsalternativ som går helt utanför fordonsförsäkringar så att man vid ett vållande kan ersätta andra och ev tredjepart? Det får givetvis inte kosta hur mycket som helst :)

Jag tror det skiljer på olika bolag vilka villkor som gäller, men jag TROR att man aldrig kan neka ersättning via trafikförsäkringen. Dock så kan man neka tex ersättning på vagnskadan.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti