Till Vilken Nytta?

danneinthehouse

Bawv jyyyyr headzz!
Gick med
20 Jan 2004
Ort
Örebro
Hoj
R1-01/YZ250-00
Ciao! vill ha lite kunnig hjälp av någon som förstår sig på! (naturligtvis) :tummenupp

Har en yamaha r1 -01, ska göra 1000 mila på den och funderar på att smacka på KN filter och köra dynojet :yoparty (?)

Värt pengarna helt enkelt?

tacksam för svar! :Bugar
 
Till ingen nytta alls. Lägg pengarna på en bänkning med injustering så får du mer effekt för slantarna. Dynojet gör inga mirakel.
 
Nr:18 skrev:
Till ingen nytta alls. Lägg pengarna på en bänkning med injustering så får du mer effekt för slantarna. Dynojet gör inga mirakel.

Ursäkta min icke-intelligens :kocko men vad är skillnaden? Du verkar ju kunna detta så låt din munläder spruddla, hehe :Bugar
 
Dynojet är ett kit bestående av nålar, fjädrar och andra munstycken. Det som du får fram med ett dynojetkit kan vilken som helst mc-firma med en bromsbänk åstadkomma med originalmunstycken. Monterar du dynojetkit bör du ändå bänka hojen, så varför montera det öht? Bortkastade slantar är min mening. Fråga dej varför rejsåkare sällan använder dynojet.
 
Nr:18 skrev:
Dynojet är ett kit bestående av nålar, fjädrar och andra munstycken. Det som du får fram med ett dynojetkit kan vilken som helst mc-firma med en bromsbänk åstadkomma med originalmunstycken. Monterar du dynojetkit bör du ändå bänka hojen, så varför montera det öht? Bortkastade slantar är min mening. Fråga dej varför rejsåkare sällan använder dynojet.

Så dynojet är bara massa fancy smancy mumbo-jumbo som man säger i amerikat? :hihi
 
danneinthehouse skrev:
Så dynojet är bara massa fancy smancy mumbo-jumbo som man säger i amerikat? :hihi
Japp! Att det känns annorlunda efter montering är mer att man ändrar motorkaraktären med andra nålar. Har sett exempel på hojar som tappar effekt med dynojet. Ägarna har dock varit grymt impade av klippet i motorn! Bromsbänken ljuger aldrig, men den som sitter på hojen gör det ofta.....
 
Nr:18 skrev:
Japp! Att det känns annorlunda efter montering är mer att man ändrar motorkaraktären med andra nålar. Har sett exempel på hojar som tappar effekt med dynojet. Ägarna har dock varit grymt impade av klippet i motorn! Bromsbänken ljuger aldrig, men den som sitter på hojen gör det ofta.....
Väl talat No:18, fast en del har nog ömma tår efter ditt uttalande :D
 
BMW R90s skrev:
Väl talat No:18, fast en del har nog ömma tår efter ditt uttalande :D
Många tår ska trampas :D

Ärligt talat, effekthysterin på gathojar är helt sjuk. Man köper en hoj med 145 hk på hjulet och det första man gör är att byta avgassystem och plocka ut 5 hk till. Precis som om man inte hade tillräckligt! När ska man använda all den effekten? Inte ens på landets banor har du nytta av den fullt ut. Kolla varvtiderna på std 600 och jämför med NSB! Std 600 kör snabbare på alla banor utom anderstorp med rätt förare vid styret! :yoparty
 
de flesta slänger ju ändå på ett slipon, som inte just ger nån effekt utan bara roligare ljud och utseende.
Effekt tror jag däremot är intressntare på gatan än på banan, iaf för en vanlig dödlig, om inte anat för att skryta med.
 
Påstår inte dynojet att deras nålar är bättre än orginal? Fick för mig de!
 
HanneZ skrev:
Påstår inte dynojet att deras nålar är bättre än orginal? Fick för mig de!
Tror du på allvar att en tillbehörstillverkare har resurser att ta fram unika nålar som är bättre än original för alla hojmodeller? Varje hojtillverkare lägger enorma summor på att prova ut en förgasarsättning som funkar, bara för att se en tillbehörstillverkare byta ut den mot en som ska vara mycket bättre! Vad skulle vara så mycket bättre på en dynojetnål? Nålens form är det som avgör hur registret på hojen blir. När man har optimal form där kan det inte förbättras. Dynojetnålar generellt är lite trubbigare så att du får en spetsigare karaktär på motorn.

Fritt återgett ur suzuki kitparts-handboken:
Byt endast ut nålarna om du har stora svackor i registret. Alla andra problem ska gå att fixa med munstycken och ändringar på clipsen på nålarna.
 
Nr:18 skrev:
Tror du på allvar att en tillbehörstillverkare har resurser att ta fram unika nålar som är bättre än original för alla hojmodeller? Varje hojtillverkare lägger enorma summor på att prova ut en förgasarsättning som funkar, bara för att se en tillbehörstillverkare byta ut den mot en som ska vara mycket bättre! Vad skulle vara så mycket bättre på en dynojetnål? Nålens form är det som avgör hur registret på hojen blir. När man har optimal form där kan det inte förbättras. Dynojetnålar generellt är lite trubbigare så att du får en spetsigare karaktär på motorn.

Fritt återgett ur suzuki kitparts-handboken:
Byt endast ut nålarna om du har stora svackor i registret. Alla andra problem ska gå att fixa med munstycken och ändringar på clipsen på nålarna.


Men...hojtillverkarna måste ju ta hänsyn till en massa andra saker än just bara effekt, eller hur? Jämför med bilar som kan "chippas" till märkbart högre effekt. Tror du tänker fel om du säger att hojtillverkarna har gjort det mest optimala med förgasarinställningar. Och visst, bänkkörning är ju självklart oas
 
självklart gr det att ställa om tändning och finjustera med munstycken, det fattar alla, fabrikanterna tillverkar ju inte hojarna för tex 98 oktan eller liknade utan betydligt lägre.
Men personligen har jag samma uppfattning att orginalmunstycken är gott nog och mycket billigare. Det finns inga magiska nålar man trycker i som ett chip på en turbomatad bilmotor så har man plötsligt 40 hästar mer eller nåt liknade.
Byter man til tex helsystem och vill justera in hojen ordentligt så kör man den i bänk och då kan de lika gärna plocka i orginaltillverkad munstycken.
I övrigt tror jag knappt det ger 1hk ens (med bara dynojet) utan det är troligen förändrad karraktär som kan luras plus att man inte vill känna sig blåst.(jämför att slänga på ett slipon för att få ut mer hk)
 
Chronic skrev:
Men...hojtillverkarna måste ju ta hänsyn till en massa andra saker än just bara effekt, eller hur? Jämför med bilar som kan "chippas" till märkbart högre effekt. Tror du tänker fel om du säger att hojtillverkarna har gjort det mest optimala med förgasarinställningar. Och visst, bänkkörning är ju självklart oas
1. Turbobilar kan chippas till märkbart högre effekt om datorn styr laddtrycket precis som en justering av manuell wastegate ger mer effekt. Men på en ordinär sugmotor är effektökningen marginell. Sugmotor trimmas genom portning, ventilstorlek, kamprofil samt givetvis optimal hopsättning. Sådant kan chipning aldrig påverka. Förutom laddtryck kan endast tänd- och bränslekurva påverkas av chipning och detta är så optimalt gjort att man endast kan förbättra måttligt.
Jag bedömer att samma sak gäller moderna sporthojar också. 150-200 literhästar på en sugmotor är inte fy skam.

2. Det här med bättre nålar i Dynojet:
Jag tror inte ens att Dynojet tillverkar nålar, jag tror (men vet inte säkert) att de köper nålar av förgasartillverkarna och lägger i sina Dynojetsatser. Varför skulle de gå över ån efter vatten?
Man kan alltså köpa nålar med andra profiler precis som man kan köpa munstycken med andra storlekar än standard.

Edit:
Tänk på att försämrat mellanregister med bibehållen toppeffekt kan upplevas som högre toppeffekt (pga mer ketchupeffekt). Det är svårt att bedöma med byxbaken när man är ute och gasar men en väl kalibrerad bromsbänk med normaliserade (efter lufttryck, temp och luftfuktighet) ljuger aldrig.
Och sen håller jag med 18, en fullstor sporthoj ger oerhört mycket effekt redan som den är. Jag klarar definitivt inte av att nyttja en sån hoj fullt ut.
 
Last edited:
Robban_C skrev:
1. Turbobilar kan chippas till märkbart högre effekt om datorn styr laddtrycket precis som en justering av manuell wastegate ger mer effekt. Men på en ordinär sugmotor är effektökningen marginell. Sugmotor trimmas genom portning, ventilstorlek, kamprofil samt givetvis optimal hopsättning. Sådant kan chipning aldrig påverka. Förutom laddtryck kan endast tänd- och bränslekurva påverkas av chipning och detta är så optimalt gjort att man endast kan förbättra måttligt.
Jag bedömer att samma sak gäller moderna sporthojar också. 150-200 literhästar på en sugmotor är inte fy skam.

2. Det här med bättre nålar i Dynojet:
Jag tror inte ens att Dynojet tillverkar nålar, jag tror (men vet inte säkert) att de köper nålar av förgasartillverkarna och lägger i sina Dynojetsatser. Varför skulle de gå över ån efter vatten?
Man kan alltså köpa nålar med andra profiler precis som man kan köpa munstycken med andra storlekar än standard.

Edit:
Tänk på att försämrat mellanregister med bibehållen toppeffekt kan upplevas som högre toppeffekt (pga mer ketchupeffekt). Det är svårt att bedöma med byxbaken när man är ute och gasar men en väl kalibrerad bromsbänk med normaliserade (efter lufttryck, temp och luftfuktighet) ljuger aldrig.
Och sen håller jag med 18, en fullstor sporthoj ger oerhört mycket effekt redan som den är. Jag klarar definitivt inte av att nyttja en sån hoj fullt ut.




Jooo...fast en dynojetkit är ju just ett lättköpt kit, låt gå ihopplockat av delar vars motsvarighet finns att köpa av orginalfabrikat. Men gissningsvis så monterar de flesta detta ihop med slipon + kanske mer grejer UTAN att bänka, och får för en billig peng lite fler hästar och är nöjda med det. Sen att det inte är optimalt är en annan sak, det finns mycket människor som inte gör saker optimalt.

Jag är fullt insatt i hur chippning av bilar går till och vad chippet gör, tog det bara som ett exempel. Att chippa sugmotorer kan i vissa fall ge noll och intet, medans i andra fall kan ge en måttlig men kännbar/mätbar effektökning för en låg summa, ca: 2500 ,-

Att det går att "chippa" en BMW M3 ( sugmotor )är väl ett tydligt exempel på att tillverkarna inte gör det optimalt från början..
 
Att en bil går att chipa och att tillverkaren inte utnyttjar det beror väl på att
man vill sälja olika modeller med varierande styrka på motorn.
Sedan är det också en kostnadsfråga för ägaren, jag kanske inte vill betala skatt och
försäkring för 280 hk när det räcker med 160hk.
 
BMW R90s skrev:
Att en bil går att chipa och att tillverkaren inte utnyttjar det beror väl på att
man vill sälja olika modeller med varierande styrka på motorn.
Sedan är det också en kostnadsfråga för ägaren, jag kanske inte vill betala skatt och
försäkring för 280 hk när det räcker med 160hk.
Detta är ett fakta som jag diskuterat med min kusin på volvo. V70 140hk har exakt samma motor som V70 170hk, men med annat chip. Mekaniskt är det samma detaljnummer på allt. Jag har tom blivit råd av en volvobilförsäljare att köpa en 140 hk istället för 170 hk och sedan köpa svarta lådan på skroten. Detta blir mycket billigare än den starkare motorn.
 
Chronic skrev:
Jooo...fast en dynojetkit är ju just ett lättköpt kit, låt gå ihopplockat av delar vars motsvarighet finns att köpa av orginalfabrikat. Men gissningsvis så monterar de flesta detta ihop med slipon + kanske mer grejer UTAN att bänka, och får för en billig peng lite fler hästar och är nöjda med det. Sen att det inte är optimalt är en annan sak, det finns mycket människor som inte gör saker optimalt.

Jag är fullt insatt i hur chippning av bilar går till och vad chippet gör, tog det bara som ett exempel. Att chippa sugmotorer kan i vissa fall ge noll och intet, medans i andra fall kan ge en måttlig men kännbar/mätbar effektökning för en låg summa, ca: 2500 ,-

Att det går att "chippa" en BMW M3 ( sugmotor )är väl ett tydligt exempel på att tillverkarna inte gör det optimalt från början..

Som sades ovan tändning och liknade kanske inte är perfekt ställt enbart för vår typ av bensin i orginal.
En chippning av en sugmotor är i vilket fall sällan nåt som imponerar, men glöm inte tat bilar kan byta avgassystem de med och sen mappas efter det, så allt går.
Men rak upp o ner ger det väldigt lite (just på m3 så brukar ju tf spärren ryka och det kanske käns skillnad för nån).
att hänga på ett slipon hemma ger noll o ingenting. Inte ens om du justerar in hojen i bänk kommer det ge en kännbar effektökning skulle jag tro.
2-3 hk kanske.

Det blir heltokigt att blanda in turbomotorer eftersom det just är det höjda turbotrycket som ger de här effektökningarna folk sen får vanföreställningar av när nån säger "chippa"
 
Last edited:
Bingo sa tomten!

Nr:18 skrev:
Detta är ett fakta som jag diskuterat med min kusin på volvo. V70 140hk har exakt samma motor som V70 170hk, men med annat chip. Mekaniskt är det samma detaljnummer på allt. Jag har tom blivit råd av en volvobilförsäljare att köpa en 140 hk istället för 170 hk och sedan köpa svarta lådan på skroten. Detta blir mycket billigare än den starkare motorn.
Jag har hört samma grej om volvo, gäller säkert andra bilar med. Det enda som gör bilen tiotusentalskronor dyrare är en förändring i insprutets karaktär (?).. sicka gårdsfarihandlare :D
 
Nr:18 skrev:
Många tår ska trampas :D

Ärligt talat, effekthysterin på gathojar är helt sjuk. Man köper en hoj med 145 hk på hjulet och det första man gör är att byta avgassystem och plocka ut 5 hk till. Precis som om man inte hade tillräckligt! När ska man använda all den effekten? Inte ens på landets banor har du nytta av den fullt ut. Kolla varvtiderna på std 600 och jämför med NSB! Std 600 kör snabbare på alla banor utom anderstorp med rätt förare vid styret! :yoparty


då ska Jag förklara när man använder de extra kusarna! om du åker ut mot tyresö, när du åkt för bi älta och ska svänga av mot tyresö. det är 20-22 grader, kvälssol och du ligger run hundringen i vänstersvängen över vägen du just svängde av, snart ser du hur vägen sträcker ut sig för att senare stiga i en lätt men hyfsat lång uppförsbacke, du ligget runt 120 med erektion och vrider upp plastbiten på bakbannanen och weelar upp för backen.
sen är det bara att gå hem och lägga sig. :tummenupp
 
Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

Back
Top