tidsräknare för tex service

• Thread starter Thread starter DwD
  • Start date Start date

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
Tjena!.

Skulle behöva ha en tidräknare(timmar) som går igång när den får ström och sedan slutar tickar när strömen försvinner(men inte tappar tiden), typ till service intervall.
nån som har några tipps?. vill inte koppla in farmors gamla väckarklocka :lol

DwD skrev:
Tjena!.

Skulle behöva ha en tidräknare(timmar) som går igång när den får ström och sedan slutar tickar när strömen försvinner(men inte tappar tiden), typ till service intervall.

Har sett något sånt här tidigare på forumet. Det var någon manick som funkar så som du beskriver och vad jag förstod så kopplade man in den genom att linda en sladd runt tändkabeln. Sök lite så ska du nog hitta den.

DwD skrev:
Tjena!.

det finns små elektriska timräknare som börjar ticka när den kortsluts.. köp en sån och koppla på ett relä som går vi (baklampan??) nåt som får spänning när hojjen är igång :tummenupp

De flesta cykledatorer har väl s. k. odometer som räknar totaltid?
Sätter iofs igång när hjulet börjar snurra, men det ger ju en ganska exakt indikation.

DwD skrev:
Tjena!.

Kolla på www.karlstrommotor.se eller www.ride.se Dom säljer timräknare från EMX.Kostar 695:- tror jag.

Busaberg skrev:
Kolla på www.karlstrommotor.se eller www.ride.se Dom säljer timräknare från EMX.Kostar 695:- tror jag.

SD-8061031.jpg

Håll ordning på oljebyten och andra serviceintervall med drifttidsräknare! Inget krångel bara timvisning av drifttid. Internt batteri som räcker upp till 15 år. Epoxyingjuten för att vara vatten- och dammtät. Klarar temperaturer från –40 till +71°C. Enkel att montera - patenterad entrådsanslutning som viras runt tändkabeln. Mått: 54x38x14mm (LxBxH), vikt 28 gram 495:-

På karlströmsmotor.. Har själv beställt en sådan.

Fixx skrev:
SD-8061031.jpg

Håll ordning på oljebyten och andra serviceintervall med drifttidsräknare! Inget krångel bara timvisning av drifttid. Internt batteri som räcker upp till 15 år. Epoxyingjuten för att vara vatten- och dammtät. Klarar temperaturer från –40 till +71°C. Enkel att montera - patenterad entrådsanslutning som viras runt tändkabeln. Mått: 54x38x14mm (LxBxH), vikt 28 gram 495:-

På karlströmsmotor.. Har själv beställt en sådan.
fan va smart!. tror ni det går att koppla "entrådsanslutning" runt en vanlig strömkabel istället för tändkabel.

DwD skrev:
fan va smart!. tror ni det går att koppla "entrådsanslutning" runt en vanlig strömkabel istället för tändkabel.

Nej.Känner förmodligen av högspänningspulserna från tändningen när motorn är igång.

DwD skrev:
Tjena!.

Köp en KTM i stället, dom har inbyggda tidräknare! När det rasslar alt brakar till, DÅ vet du att den ska in på service :D
Tsss.....Honda...har inte ens tidräknare :hoppskrat

Rammstein skrev:
Köp en KTM i stället, dom har inbyggda tidräknare! När det rasslar alt brakar till, DÅ vet du att den ska in på service :D
Tsss.....Honda...har inte ens tidräknare :hoppskrat
köpa KTM/Husa är ju samma sak som att köpa korv, dvs dom har bästföredatum! :7peta :lol

Nu skall jag krypa till korset, jag skall inte ha den till honda, dom funkar ju, no need, :D

det är till farsans sågverk så han ser exakt hur länge han har sågat ,dvs hur många timmar han skall ta betalt för :lol . tack för hjälpen grabbar, visste att ni hade bra tipps. :tummenupp :tummenupp :tummenupp

DwD skrev:
köpa KTM/Husa är ju samma sak som att köpa korv, dvs dom har bästföredatum! :7peta :lol
Stämmer :D Som att köpa korv på rea med lågt datum...enda skillnaden är att man betalar fullpris för KTM-korven. :huvet

DwD skrev:
Tjena!.

Köp en från claes ohlsson
Limma magneten på nåt som roterar och sen mottagaren
bredvid. Kostar bara en hundring och går hur länge som helst
Ni får exakta tider från tillslag till frånslag, du resetar den
när ni får en ny kund. Borde funka bra
Du kan då få fram hur hårt ni kört också
alltså skillnad mellan max och min fart = belastning :hihi

Schvidja skrev:

Vad ska man köpa hos Claes Ohlsson? Har dom timräknare? Fattade inte riktigt vad du menade.

Schvidja skrev:

menar du cyckeldator eller?,, fan det var ju iof ingen dum ide alls! :tummenupp

Hej

Jag har en Honda original timräknare som kostade 1000:- på schneiders i U-Väsby, kom på att jag inte behöver den eftersom jag har timräkning i speedometern (HM 450 motard) Vill du köpa för halva pengen så PM:a mig
Nämnas kan att den aldrig är använd eller monterad, kvitto finnes, köptes i dec 2004 tror jag. Extremt bra kvalitet skall det vara på den enl experterna.

mvh

mr *

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey