Tidigare riksdagsledamöternas fallskärmar en stor kostnad

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
De tidigare riksdagsledamöternas fallskärmar har kostat 150 miljoner kronor de senaste fyra åren.

Fakta om inkomstgarantin

Inkomstgaranti betalas ut till de riksdagsledamöter (tidigare omfattades även EU-parlamentariker) som lämnar sitt riksdagsuppdrag före 65 års ålder efter minst tre års sammanhängande tid.

Ju äldre man är och ju längre man har suttit i riksdagen, desto högre blir ersättningen.
Också tilläggsarvoden för till exempel vice talmän eller utskottsordföranden omfattas av inkomstgarantin.
Den ledamot som har suttit minst tre år i riksdagen får 80 procent av sin lön under det första året.

Den ledamot som har suttit sex år i riksdagen och har hunnit fylla 50 år får 80 procent av sin lön tills han eller hon fyller 65.

Ledamöter som har andra inkomster får sin inkomstgaranti minskad med samma belopp.

Ni kan läsa hela artikeln nedan där det även finns en lista över ledamöter som tar emot ersättning. Totalt ska det röra sig om 80 stycken.

Källa:

http://di.se/Default.aspx?sr=6&tr=269427&rlt=0&pid=202455__ArticlePageProvider

när jag fyller 44 år blir jag politiker, regerar osv., pension när jag är 51 :rolleyes:

:finnsnogingensomkanbetalasåmycketattjagskulleblipolittiker

Undra om man kan starta ett konsultbolag och låta alla inkomsterna stanna i det och leva på fallskärmen från riksdagen?

Går inte det kan man alltid låta någon annan stå på själva bolaget.

Kanske skulle satsa på en politiks karriär ändå:va

Något är allvarligt fel i systemet helt klart.

Undra om man kan starta ett konsultbolag och låta alla inkomsterna stanna i det och leva på fallskärmen från riksdagen?

Ring t ex Göran Persson. Han har borde kunna bidra med goda tips på hur man gör.

Är pengarna från inkomstgarantin även pensionsgrundande? 80% av 54500 (uppgift från förra året) är en rätt hyfsad lön för att göra ingenting fram till pensionen.

Han är socialdemokrat av samma skäl som de flesta socialdemokratiska makthavare är socialdemokrater. Därför att det gynnar dem själva. På samma sätt som med moderater, för övrigt.

exakt, frågan är då vilka man ska lägga sin röst på? en sak kan jag dock tala om: mona muslim lär INTE få MIN iaf:näsblod

exakt, frågan är då vilka man ska lägga sin röst på? en sak kan jag dock tala om: mona muslim lär INTE få MIN iaf:näsblod

Eftersom politiken idag är en karriärväg som vilken som helst annan, så får du nog lägga ned att rösta om du har detta som ett avgörande kriterium. Finns sannolikt inga politiska makthavare som inte gör det de gör primärt för sin egen skull. Idealismen är nog död inom pilitiken.

Eftersom politiken idag är en karriärväg som vilken som helst annan, så får du nog lägga ned att rösta om du har detta som ett avgörande kriterium. Finns sannolikt inga politiska makthavare som inte gör det de gör primärt för sin egen skull. Idealismen är nog död inom pilitiken.

då röstar jag på min polares enmansparti: jagparteit:D

Last edited:
Seriöst, vem är avundsjuk på politikerna? Fy fan vilket skitjobb..

Jag bara refleterade över hur pass lite tid i riksdagen det krävs för att få beviljad hög lön tills de nått 65 års ålder. Tycker personligen inte att det är motiverat. Många politiker får ju bevisligen jobb även efter att de lämnar politiken av näringslivet. Att ge dem en livslång inkomstgaranti är ju ett underbetyg till den kompetens de besitter. Är det så illa ställt borde de kanske inte gett sig in i politiken från första början.

Jag bara refleterade över hur pass lite tid i riksdagen det krävs för att få beviljad hög lön tills de nått 65 års ålder. Tycker personligen inte att det är motiverat. Många politiker får ju bevisligen jobb även efter att de lämnar politiken av näringslivet. Att ge dem en livslång inkomstgaranti är ju ett underbetyg till den kompetens de besitter. Är det så illa ställt borde de kanske inte gett sig in i politiken från första början.

Vad behövs 349 ledamöter till över huvud taget? Man kan ju bara förfäras över hur lite de behöver "jobba", kan tänka mig att de fikar mer än i Land(s)tinget.

Ring t ex Göran Persson. Han har borde kunna bidra med goda tips på hur man gör.

Persson sa en gång: Jag kan inte vinna den diskussionen, när han försvarade de statliga chefernas löner ..

Men arbetarrörelsen skulle såklart vinna massor om de gick i bräschen för att avprivilegiera samhället. Vi sänker våra löner! Vem följer efter? Cheferna i pravata företagen? my ass.. :D

Vissa piskas till arbete medans andra måste mutas med miljoner morötter!

Persson sa en gång: Jag kan inte vinna den diskussionen, när han försvarade de statliga chefernas löner ..

Men arbetarrörelsen skulle såklart vinna massor om de gick i bräschen för att avprivilegiera samhället. Vi sänker våra löner! Vem följer efter? Cheferna i pravata företagen? my ass.. :D

Vissa piskas till arbete medans andra måste mutas med miljoner morötter!

Och... vad vill du ha sagt egentligen?:va

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...