swedishwiking
Ny medlem
Hej grabbarna!
Gubben har köpt tillbaka samma cykel jag hade för 15 år sedan. Hojen hade då gått ca 5000 mil och hade en del mekaniskt oljud i form av tickande maskin men gick i övrigt mkt bra. Minns att jag lyfte på ventilkåpan och konstaterade att kammarna hade nån form av materialsläpp på nockarna, såg ut som små prickar. Jag fick då ventilerna ställda men ljudet förändrades aldrig.
Den har nu passerat 10000 mil och låter och går i princip som jag kommer ihåg den.
Fortsatta åtgärder kommer att vara beroende på vad jag hittar i övrigt och på min ekonomiska situation men jag har redan nu några frågor till kunniga medlemmar:
-Är materialsläpp på kamaxlarna ett känt problem?
-Hur kollar jag om tickandet istället beror på dåligt spänd kamkedja?
-Har någon erfarenhet av kostnad för en topprenovering?
-Vet nån om zzr1100-motorn skulle passa bolt-on?
-Övriga tips/erfarenheter om modellen mottages tacksamt!
Mvh, Mattias
Gubben har köpt tillbaka samma cykel jag hade för 15 år sedan. Hojen hade då gått ca 5000 mil och hade en del mekaniskt oljud i form av tickande maskin men gick i övrigt mkt bra. Minns att jag lyfte på ventilkåpan och konstaterade att kammarna hade nån form av materialsläpp på nockarna, såg ut som små prickar. Jag fick då ventilerna ställda men ljudet förändrades aldrig.
Den har nu passerat 10000 mil och låter och går i princip som jag kommer ihåg den.
Fortsatta åtgärder kommer att vara beroende på vad jag hittar i övrigt och på min ekonomiska situation men jag har redan nu några frågor till kunniga medlemmar:
-Är materialsläpp på kamaxlarna ett känt problem?
-Hur kollar jag om tickandet istället beror på dåligt spänd kamkedja?
-Har någon erfarenhet av kostnad för en topprenovering?
-Vet nån om zzr1100-motorn skulle passa bolt-on?
-Övriga tips/erfarenheter om modellen mottages tacksamt!
Mvh, Mattias