tickande ventiler

Rundberg

Yo mamma!!!
Gick med
14 Mar 2004
Hoj
GSXR 1000-K6
tickande ventiler 954

Idag när ja körde en runda med hojen för första gången, kunde ja vid lite gas pådrag höra att ventilerna tickar ytterst ytterst lite det lät inte illa men hörs ändå lite!
det är en 954 -03 250 mil...
vet inte om detta är vanligt på 954an ?kan inte komma ihåg att det lät så på min gsxr1000 -01a
tycker ändå att det är konstigt med tanke på milen...

nån som kan ge mig något tips eller liknande ??

Last edited:
Rundberg skrev:
2145548 Idag när ja körde en runda med hojen för första gången, kunde ja vid lite gas pådrag höra att ventilerna tickar ytterst ytterst lite det lät inte illa men hörs ändå lite!
det är en 954 -03 250 mil...
vet inte om detta är vanligt på 954an ?kan inte komma ihåg att det lät så på min gsxr1000 -01a
tycker ändå att det är konstigt med tanke på milen...

nån som kan ge mig något tips eller liknande ??

Haft cbr 600 93:a å 900 98:a. Båda skramlade lite vid pådrag från låga varv. Nån menade på att kopplingskorgen låter på hondorna. bladen hade gått 2200mil... Säker på att det är ventilljud? låter konstigt på dom milen men vad vet jag... :confused:

ja tro de kan inte tänka mig annat ,vid tomgång hörs typ inget, men som sagt det låter så himla lite men tycker att de borde inte höras alls, ja blev väldigt fundersam iallafall man vill ju inte att de ska vara något fel...

Det heter inte ventilspel för inte,tickar dom inte lite så är det något fel dvs du har inget spel.

Sen hade väl 954 någon vajer eller dylikt som kunnde ligga och slå i motor regionen har jag för mig.

oki så jag behöver inte lämna in den eller för undersökning med andra ord...

Last edited:
Tickande veltiler

250 mil är ingenting men du kanske skall ta o byta oljan när den har stått still hela vintern. o kolla olje nivån

fan samma problem för mig! hör ett tickande ljud hela tiden när ja kör.. eller hör det väldigt tydligt när ja ligger under 7000 rpm för sen överöstar avgassljudet. men tickandet följer varvtalet, tickar snabbare ju mer varv osv! hojen har bara gått 500 mil, så man undrar ju ifall det ska låta så?? någon?

Som det står ovan är det nog inga problem..
Defenetivt inte efter en så kort mil..
ventil service är inte förän 2400mil och de gör oftast inget åt ventilerna då utan det är inte förän ca 5000mil som man behöver ställa in ordentligt
Honda motorerna är mkt driftsäkra.
Det som skramlar lite är/kan vara kopplingskorgen, kedjespännaren ich som sagt tidigare den vajer som går ner som skramlar lite.
Var jätte orolig för min med som jag tyckte att den plötsligt lät illa.
Lämnade in den och de bytte kedje spännare och olja.
Jag fick tillbaka den och jag tyckte att den fortfarande lät men de sa att de hittade inget konstigt och inte att den lät speciellt illa heller.

//Johnny

Har samma ljud på min 929, har sökt som faen på nätet, bytt kamkedjespännare, kollat lösa grejor etc...etc... lik förbannat låter det! Har till och med kört den i bänk och försökt lokalisera exakt var det kommer ifrån utan resultat. Den ska nog faen låta så. Problemet är att när man börjar lägga märke till ljudet så är det svårt att få det ur skallen. Köp ett väsnas-som-faen-slipon eller bättre proppar att ha i örona! :hihi

Värt att tänka på i detta fallet är att kåpor förstärker och transporterar ljud väldigt effektivt.

I med öronproppar,sluta oroa sig och serva ordentligt,sen är det bara att gasa och vara glad.

ja orolig är klart man blir precis köpt den så, men tack för alla svar å tips !!!!

The blade skrev:
2146189 låter den så hela tiden eller bara när den e kall??
min hoj låter så hela tiden! as jobbigt, kan inte sluta tänka på det.. funderar på va de kan vara! åkte förbi superbike i götet o lät dom lyssna på den, o dom sa de va avgaser som läckte :va
men kan det låta som ett tickande ljud? o de låter ju som om de kommer från längst ned på motorn..

Om det är kamkedjesträckaren så ska det väl rassla mest när man håller varv å sen släpper gasen hastigt??? eller är jag ute å cyklar :confused:

idag hade ja satt på orginal slipon för bes imån ,lät inte alls lika mkt typ inget, nu e ja ju riktigt fundersam? :va
ska se imån igen när ja bytt slipon igen vad de e frågan om....

Rundberg skrev:
2148538 idag hade ja satt på orginal slipon för bes imån ,lät inte alls lika mkt typ inget, nu e ja ju riktigt fundersam? :va
ska se imån igen när ja bytt slipon igen vad de e frågan om....
komiskt att ja har precis samma problem! mitt började låta när ja satte på mitt slipon! fattar inte va de kan vara!

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back