Tickande/glappande bromsbelägg zx9r -99

Klasse

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
zx9r
Hej

Har några funderingar har haft ett lustigt ljud sen jag tog ut hojen i år.
Var hos en polare i går och fick det lokaliserat det verkar vara belläggen på höger sida fram som framkallar detta "tickande" det uppstår endast när jag rullar/kör hojen framåt. Ljudet upphör om man trycker till på plåten som täcker beläggen i bakkant.

Någon som varit med om något liknande? Beläggen börjar bli dåliga kan det vara så att dom är så tunna så när kolven går tillbaka så uppstår ett så stort glapp mellan belägg och skiva så detta ljud uppstår vid nästa bromsning? men då borde det lju glappa även bakåt eller?
Eller är det helt enkelt glapp som uppståt pga nötning av anläggningsytorna (kortsidorna) av beläggen dom är ju ledade kring en pinne på mitten.

Slut på uppsattsen någon som varit med om något liknande

/Klas

Last edited:
Min rekommendation är köp nya belägg. Förr eller snare behöver de bytas.
Ta loss oken från gaffelbenen montera ur de befintliga beläggen. Gör rent ok och kanterna på beläggen med en borste med mässingstråd typ "stålborste". Var försiktig med kolvarna i oken, framförallt gummidelarna runt dem. Borsta upptill och nedtill bara på oken. Se till att det inte kommer fett eller olja på beläggen. Har beläggen mer än 1-2 mm kvar till stålet återmontera, annars byt dem.

Nyheter
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...