Tickand hos kawasaki zx9r -98

PortaHO

Ju yoku go o seisu
Gick med
4 Jun 2004
Hoj
kawa 250 -07
Tickande hos kawasaki zx9r -98

Hallåj!

Har en kawa zx9r -98 vilken jag tycker tickar (kanske är helt normalt)
Lämnade in den för service 2300mila, ventilerna var så gott som perfekt justerade redan...
tickandet försvann inte... :gnissla

Något att vara orolig över eller bara att gasa å vara glad? :yoparty

Last edited:
PortaHO skrev:
Hallåj!

Har en kawa zx9r -98 vilken jag tycker tickar (kanske är helt normalt)
Lämnade in den för service 2300mila, ventilerna var så gott som perfekt justerade redan...
tickandet försvann inte... :gnissla

Något att vara orolig över eller bara att gasa å vara glad? :yoparty

Jag har en kawasaki zx10r -04 som rullat ca 300 mil och den har en del lustiga missljud för sig också. Lite skrammel vid 4000 varv (ska tydligen komma från generatorn) samt ibland vid motorbroms samt lite diskreta tick vid tomgång. Har hört mig för och många med samma modell har samma ljud, verkar som det ska vara så (?). Har testat två st av samma modell och båda har haft dessa ljud. Är ju iofs inte samma mc som du har, och vet ju inte om det är normalt för den, men tänkte bara berätta lite om mina missljud :).

Min gamla ZXR tickar oxo lite diskret på tomgång, och jag har fått för mig att det kommer från bensinpumpen, eftersom det tickar mer när jag har dragit igång hojen men glömt öppna soppakranen.

Portaho, om du har bensinkran på din så kan du ju testa det. Starta den med kranen stängd, låt den gå några sekunder och öppna sen kranen. Ändras ljudet?

Lite tickande ska det vara= ventilspel. Om tickandet försvinner helt och den blir knäpptyst, ska man nog börja oroa sig mer= inget ventilspel. Sen får den ju inte låta som ett tröskverk.. :)

Hade oxå en 98:a. Den tickade den med. Inget att bry sig om sa verkstaden. samma på kompisens 99:a. Och den brummar han runt på än idag.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph