Thunderace kylarfläkt

staryard

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
yamaha thunderace -97
köpte en thunderace igår! men märkte idag att när jag körde längre sträckor på lågavarv gick motorn "onödigt" varm...när jag kom hem lät jag den gå på tomgång och den blev bara varmare å varmare när den började närma sig 100 stängde jag av motorn.Då hade inte kylarfläktarna startat.... Vid vilken temp. skall kylar fläktarna starta?

Hej

Dom startar inte förrän ca 100 grader, så de var nog precis på väg att starta när du stängde av motorcykeln. Om du vill vara på säkra sidan kan du prova om fläktarna funkar genom att ta isär kontaktstycket och koppla på 12Volt, kolla även säkringen. Kontaktstycket sitter på vänster sida om tanken, jag tror du kommer åt det genom hålet i sidokåpan om du är lite fingerfärdig.

Hej

Dom startar inte förrän ca 100 grader, så de var nog precis på väg att starta när du stängde av motorcykeln. Om du vill vara på säkra sidan kan du prova om fläktarna funkar genom att ta isär kontaktstycket och koppla på 12Volt, kolla även säkringen. Kontaktstycket sitter på vänster sida om tanken, jag tror du kommer åt det genom hålet i sidokåpan om du är lite fingerfärdig.[/QUote

pust.. Tack för ditt svar blev skit skraj å tänkte vad är det man har köpt. var säker på att den hade gått varm 100 gånger....

Man tror kanske att motorn ska koka vid 100C då vatten kokar men övertryck i motorn och glykolblandningen höjder koktempen till 120 C enligt Wikipedia, iaf för bilar. http://sv.wikipedia.org/wiki/Etandiol#Kylning
Jag undrar dock hur mycket det varierar mellan olika motorkonstruktioner... någon?

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back