Thor larm

GizmoBlade

Medlem
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
Honda CB1000RA -09
hej

installerade ett Thos larm på min hoj, MEN det drar ur strömmen i batteriet. vad göra?

batteriet är nytt.

nån annan som haft problem med detta?

mvh jimmie

hej

installerade ett Thos larm på min hoj, MEN det drar ur strömmen i batteriet. vad göra?

batteriet är nytt.

mvh jimmie

Har samma problem, och polaren också. Har nytt batteri. Ändå tar det Helt slut på 4-5 dagar. Har fått berättat för mig (i efterhand) att de flesta larm av billigare typ gör samma sak..:gnissla

Last edited:
Se det från den ljusa sidan. Hojen blir ju svår att sno sen. Kanske så larmtillverkarna tänkt... :tungan

4-5 dagar de va iallafall hyffsat länge,, min drar ur på 2 dagar, rätt tröttsamt.

KÖP INTE THORS LARM !

Funderar själv på att skaffa larm till hojen, har förstått att man inte ska köpa ett thor.
Vad finns det för märken av lite högre klass? Några rekomendationer?

Jag har ett Spyball liggandes med kablage till Yamaha.
Skaffade det för ett par år sedan och skulle anpassa det till min hoj men det har aldrig blivit av, det blir ditt för 1700:- :)

Jag har erfarenhet av detta, har dessutom ett Thorlarm själv.

Jag tror inte att det är ditt larm som drar ström, i de flesta fall så finns det krypström någonstans i kopplingarna. Det är viktigt att man använder ordentliga grejer, isolerar bra med minst krympslang. Sockerbitar och strömtjuvar drar mycket ström och är rena skiten. Sen ska batteri och anslutningar vara rena, tjuvström kan röra sig mellan polerna på skitiga batterier.

Har haft min hoj larmad i över en månad utan u-laddning, den startade direkt.

Jag har erfarenhet av detta, har dessutom ett Thorlarm själv.

Jag tror inte att det är ditt larm som drar ström, i de flesta fall så finns det krypström någonstans i kopplingarna. Det är viktigt att man använder ordentliga grejer, isolerar bra med minst krympslang. Sockerbitar och strömtjuvar drar mycket ström och är rena skiten. Sen ska batteri och anslutningar vara rena, tjuvström kan röra sig mellan polerna på skitiga batterier.

Har haft min hoj larmad i över en månad utan u-laddning, den startade direkt.

Hur kan en sockerbit dra ström?

Har ett thor larm med, har inte upplevt att det drar kryp stöm i den mån ni beskriver det.:va.

Vad jag menade var att man inte bara ska nypa över en strömtjuv eller koppla in en sockerbit på en kabel i en härva utan att isolera dom, kopplingarna på dom båda är oisolerade och ström kan smita ut därifrån via smuts/vatten/salt. Använder man sockerbitar så ska man isolera dom och dom är svåra att isolera - iaf. med eltejp.

Jag använde klämhylsor och krympslang, då förlorar jag ingen ström.

Hur kan en sockerbit dra ström?

jag använda sånna där muppar man klämmer över 2 kablar, men hade iofs ingen krympslag på dom,

Ja dom kallas strömtjuvar, dom ska man bara använda inomhus vad jag har lärt mig. I en miljö där elsystemet utsätts för salt, vatten, smuts och annat så är det viktigt att isolera ordentligt, helst ska man löda och ha krympslang men klämhylsor och krympslang funkar ju lika bra tror jag.

Jag är dock ingen elektriker, men jag skulle gissa att du förlorar en del ström den vägen, sen kan du ju ha kopplat någonting fel också.

Jag skulle börja den vägen, kolla att det är rent och isolera alla kopplingar. Det ska inte gnistra till när man sätter på kablar på batteripolen om allt är avstängt för då är det något som drar ström, det ska på sin höjd spraka till väldigt lite utan synlig gnista.

jag använda sånna där muppar man klämmer över 2 kablar, men hade iofs ingen krympslag på dom,

Jag har ett Spyball liggandes med kablage till Yamaha.
Skaffade det för ett par år sedan och skulle anpassa det till min hoj men det har aldrig blivit av, det blir ditt för 1700:- :)

Alright! Har ju inge koll på vad sånt där kostar?
Men jag ska kolla runt å får ta mig en funderare!

hej

batteriet är nytt.

mvh jimmie

Jag har haft thor larm på mina två senaste hojar och har aldrig haft några problem med urladdat batteri.:tummenupp

Ja, då var det dags igen! Kom ner i garaget, glad i hågen för att det e´ fint väder. Tar på mig all mundering & sadlar plastraketen. ouiouikrr. Näää Inte Igen! Batteriet var stendött! Så denna gången tog strömmen i batteriet slut på 2 dagar! :mad:
Mitt larm heter "Giordon" men är av samma typ som "Thor". Vilket mög!
Så förbannad jag var när jag fick traska hela vägen tillbaka till lägenheten, slänga av mig all utstyrsel & gå tillbaka till garaget &´ta bilen :huvet
Till saken hör att mitt larm är installerat på mc-firma & att det ändå suger musten ur batteriet.. Tänkte på de föregående inläggen om strömtjuv mm. Känns som firman borde haft koll på det. Nä, ALDRIG mer ett billigt larm för min del. Vilket s*tans strul det e´ hela tiden!

Ja, då var det dags igen! Kom ner i garaget, glad i hågen för att det e´ fint väder. Tar på mig all mundering & sadlar plastraketen. ouiouikrr. Näää Inte Igen! Batteriet var stendött! Så denna gången tog strömmen i batteriet slut på 2 dagar! :mad:
Så förbannad jag var när jag fick traska hela vägen tillbaka till lägenheten, slänga av mig all utstyrsel & gå tillbaka till garaget &´ta bilen :huvet
Till saken hör att mitt larm är installerat på mc-firma & att det ändå suger musten ur batteriet.. Tänkte på de föregående inläggen om strömtjuv mm. Känns som firman borde haft koll på det. Nä, ALDRIG mer ett billigt larm för min del. Vilket s*tans strul det e´ hela tiden!

Har du testat att springa igång hojen?

Jag har också ett Giordon, och det funkar hur bra som helst, har haft det inkopplat sen Januari och jag har inte behövt ladda batteriet än. (Nytt batteri 2006).

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025