Chris Ash
Kapten Gars
Jaha, idag så var det 15 grader varmt i Helsingborg och jag tänkte fira det med att göra i ordning motorcykeln för säsongen. Dvs av med den trötta originalcylindern och den gamla slutkörda kolven och på med kitcylinder och ny kolv. Först var det lite komplikationer med packningsrester som jag glömt att avlägsna så att cylinderfotspackningen inte ville täta ordentligt men det gick snabbt att komma på. Lite slarvig är man alltid när man inte skruvat på ett tag.
Nåväl cylinder och kolv monterades och ny soppa blandades till. Därefter tog jag ut hojen utanför verkstaden och startade den, som vanligt går den igång på 0.1 sekund och allt var frid och fröjd. Varmkör hojen ett par-tre minuter och gottar mig åt det brutala gassvaret och den underbara lukten av förbränd Motul 800V när helt plötsligt ett stort rökmoln kommer från motorn...vattenånga....vad i helv...
Dödar motorn och börjar riva isär den, innan jag kopplar från kylarslangen så klämmer jag lite på den....vatten bara forsar ut ut hålen i toppen, allt tryck på toppen har bara försvunnit! Börjar skruva av toppen och det går jävligt trögt....
När alla skruvar är borta lyfter jag på toppen och det ser helt perfekt ut...
Börjar inspektera den lite närmare och kommer på vad som hänt.....
Cylindern är gängad med helicoil i samband med att den renoverades i somras
dessa helicoilgängor har helt enkelt kollapsat! De har vridits ur yttergängan huller om buller....detta har dessutom hänt på grund av värme...
När det blivit ett par hundra grader varmt så är det troligen så att när helicoilgängan i stål har utvidgats i annan hastighet än det omgivande aluminiumet så har gängan helt enkelt inte pallat med trycket och kollapsat.
Det som är grejen är att jag själv lagat en halvtaskig gänga i min andra cylinder med en helicoil och den har funkat superbt under de träningar och race jag kört. Att detta har funkat beror troligen på att det bara är en gänga som är lagad och inte alla, alternativt att detta hålet varit i rätt storlek när jag drog i gängan, det går att dra i en helicoil i ett hål som är något för stort...
Så till den stora frågan....vad fan gör man åt detta? Hålen är för stora för att gängas ytterligare. Kan man svetsa och sen borra och gänga på nytt?
Nu kommer haverierna, våren är här!

Nåväl cylinder och kolv monterades och ny soppa blandades till. Därefter tog jag ut hojen utanför verkstaden och startade den, som vanligt går den igång på 0.1 sekund och allt var frid och fröjd. Varmkör hojen ett par-tre minuter och gottar mig åt det brutala gassvaret och den underbara lukten av förbränd Motul 800V när helt plötsligt ett stort rökmoln kommer från motorn...vattenånga....vad i helv...
Dödar motorn och börjar riva isär den, innan jag kopplar från kylarslangen så klämmer jag lite på den....vatten bara forsar ut ut hålen i toppen, allt tryck på toppen har bara försvunnit! Börjar skruva av toppen och det går jävligt trögt....
När alla skruvar är borta lyfter jag på toppen och det ser helt perfekt ut...

Börjar inspektera den lite närmare och kommer på vad som hänt.....
Cylindern är gängad med helicoil i samband med att den renoverades i somras
dessa helicoilgängor har helt enkelt kollapsat! De har vridits ur yttergängan huller om buller....detta har dessutom hänt på grund av värme...
När det blivit ett par hundra grader varmt så är det troligen så att när helicoilgängan i stål har utvidgats i annan hastighet än det omgivande aluminiumet så har gängan helt enkelt inte pallat med trycket och kollapsat.
Det som är grejen är att jag själv lagat en halvtaskig gänga i min andra cylinder med en helicoil och den har funkat superbt under de träningar och race jag kört. Att detta har funkat beror troligen på att det bara är en gänga som är lagad och inte alla, alternativt att detta hålet varit i rätt storlek när jag drog i gängan, det går att dra i en helicoil i ett hål som är något för stort...
Så till den stora frågan....vad fan gör man åt detta? Hålen är för stora för att gängas ytterligare. Kan man svetsa och sen borra och gänga på nytt?
Nu kommer haverierna, våren är här!

