The evil curse of the Yamaha TZ125

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Jaha, idag så var det 15 grader varmt i Helsingborg och jag tänkte fira det med att göra i ordning motorcykeln för säsongen. Dvs av med den trötta originalcylindern och den gamla slutkörda kolven och på med kitcylinder och ny kolv. Först var det lite komplikationer med packningsrester som jag glömt att avlägsna så att cylinderfotspackningen inte ville täta ordentligt men det gick snabbt att komma på. Lite slarvig är man alltid när man inte skruvat på ett tag.

Nåväl cylinder och kolv monterades och ny soppa blandades till. Därefter tog jag ut hojen utanför verkstaden och startade den, som vanligt går den igång på 0.1 sekund och allt var frid och fröjd. Varmkör hojen ett par-tre minuter och gottar mig åt det brutala gassvaret och den underbara lukten av förbränd Motul 800V när helt plötsligt ett stort rökmoln kommer från motorn...vattenånga....vad i helv...

Dödar motorn och börjar riva isär den, innan jag kopplar från kylarslangen så klämmer jag lite på den....vatten bara forsar ut ut hålen i toppen, allt tryck på toppen har bara försvunnit! Börjar skruva av toppen och det går jävligt trögt....

När alla skruvar är borta lyfter jag på toppen och det ser helt perfekt ut... :va

Börjar inspektera den lite närmare och kommer på vad som hänt.....
Cylindern är gängad med helicoil i samband med att den renoverades i somras
dessa helicoilgängor har helt enkelt kollapsat! De har vridits ur yttergängan huller om buller....detta har dessutom hänt på grund av värme...

När det blivit ett par hundra grader varmt så är det troligen så att när helicoilgängan i stål har utvidgats i annan hastighet än det omgivande aluminiumet så har gängan helt enkelt inte pallat med trycket och kollapsat.

Det som är grejen är att jag själv lagat en halvtaskig gänga i min andra cylinder med en helicoil och den har funkat superbt under de träningar och race jag kört. Att detta har funkat beror troligen på att det bara är en gänga som är lagad och inte alla, alternativt att detta hålet varit i rätt storlek när jag drog i gängan, det går att dra i en helicoil i ett hål som är något för stort...

Så till den stora frågan....vad fan gör man åt detta? Hålen är för stora för att gängas ytterligare. Kan man svetsa och sen borra och gänga på nytt?

Nu kommer haverierna, våren är här! :banana :fyllisar

JAg hade, helt seriös, satt mig en kväll framför datorn och frågat varenda räserförare som finns på nätet om förslag. Blande dessa bör det finns folk som varit med så länge att de har hanterat sönderskruvad skit* och vet hur det bäst åtgärdas.
Rekommenderar de insatsgänga så ta reda på vilken sort också.

Jag tycker det låter mycket märkligt och tror stenhårt på att helicoilen inte har monterats på rätt sätt. Även bulten som skruvas ner i gängan bör ha en mycket kritisk granskning och troligtvis bytas ut.

*sönderskruvad skit är inget personligt mot dig, ett påhopp på Yamaha som märke eller en pungspark på den lättskruvade räserskaran. En skruv som skruvas ur och i x antal gånger slits.

Håller med Chrille, prova att helicoila igen, det brukar funka trots tempskillnaden (obs ingen tvåtakts ironi).

Chrille skrev:
JAg hade, helt seriös, satt mig en kväll framför datorn och frågat varenda räserförare som finns på nätet om förslag. Blande dessa bör det finns folk som varit med så länge att de har hanterat sönderskruvad skit* och vet hur det bäst åtgärdas.
Rekommenderar de insatsgänga så ta reda på vilken sort också.

Jag tycker det låter mycket märkligt och tror stenhårt på att helicoilen inte har monterats på rätt sätt. Även bulten som skruvas ner i gängan bör ha en mycket kritisk granskning och troligtvis bytas ut.

*sönderskruvad skit är inget personligt mot dig, ett påhopp på Yamaha som märke eller en pungspark på den lättskruvade räserskaran. En skruv som skruvas ur och i x antal gånger slits.

Det märkliga är ju just hur det gick till....och att 4 gängor av 6 bara gav sig samtidigt. De har liksom inte vridits sönder heller utan de har tryckts "ur spår", precis som om de var för små, vilket stöder teorin om fel tillvägagångsätt vid helicoilning.

Fan det blir problem detta...har inte plats med ännu en insatsgänga...

Är det inte pinnbultar som sitter i cyllen och sedan muttrar som håller toppen?
Om så är fallet så ska pinnbutarn inte loss när du tar av toppen.

Det låter ju sketskumt, men även om det är ovanligt kan helicoilar släppa.
Men det där måste gjorts rejält fel.
Det ska väl gå att svetsa och göra nya gängor i alu'n, men att göra om helicoilarna borde fanken vara smidigast.

oFFkeFF skrev:
Det låter ju sketskumt, men även om det är ovanligt kan helicoilar släppa.
Men det där måste gjorts rejält fel.
Det ska väl gå att svetsa och göra nya gängor i alu'n, men att göra om helicoilarna borde fanken vara smidigast.

Problemet är ju att det är svårt att göra hålen mindre. Om helicoilen förgängats med för stort borr och gängtapp (vilket jag misstänker) så är det ju kört att kunna göra om helicoilen.

Givetvis så har jag inte kommit undan med endast det....
Eftersom vattnet forsade in direkt på den fetvarma spalten i avgasporten så har svetsen börjat ge sig.....det har bildats ett par knappnålsstora hål i den.

Jävla mongon som har lagat den cylindern...

Chris Ash skrev:
....
Eftersom vattnet forsade in direkt på den fetvarma spalten i avgasporten så har svetsen börjat ge sig.....det har bildats ett par knappnålsstora hål i den.

Jävla mongon som har lagat den cylindern...

Det med knappnålsstora hål måste inte vara hela världen. Det kan helt enkelt vara porer som kikar fram.

Det är inte så att du lider av förbannelsen som en polare till mig har?
Han kan absolut inte dra en skruv lagom, utan det blir antingen alldeles för löst eller alldeles för hårt.

sEiKo skrev:
Det är inte så att du lider av förbannelsen som en polare till mig har?
Han kan absolut inte dra en skruv lagom, utan det blir antingen alldeles för löst eller alldeles för hårt.

Alltså...det var inte jag som drog av gängorna. De gav sig efter ett par minuters varmkörning.

Chris Ash skrev:
Alltså...det var inte jag som drog av gängorna. De gav sig efter ett par minuters varmkörning.

Släng skiten åt helvete...och köp dig en trampcyckel :)

Jag vet f*n inget om motor mek, men kan man inte fylla igen ( svetsa ) hålen och göra nya hål som man sedan gängar om :va , har ingen aning - men lite brainstorm är aldrig fel.

Lycka till

Sälj hojen och köp raceversionen istället!

TZ = Orginalversion
TZR = Raceversionen
:D

Last edited by a moderator:
Ok....en liten fortsättning på berättelsen om den hemska förbannelsen.

Tog ut cylindern till min tekniske expert och där kontaterades det att helicoilen inte var felaktigt monterad men att som han uttryckte det.
"Helicoil är ett jävla skit som jag försöker undvika så gott det går".Jag var tydligen inte den ende som kommit lipande med helicoilsallad. Som tur är verkar det vara så mycket kvar av gängorna att de kan fräschas till och en riktig insatsgänga kan sättas dit, en sån ala bussning och inte bara en tråd som helicoil.

Som Chrille påpekade var också topplocksbultarna paj efter att jag skruvat ur dem, så det får bli en packe nya såna också.

Vad gäller porerna ovanför avgasspalten verkar det vara ett lite halvtaskigt svetsjobb men troligen ingen fara på taket till att börja med iaf.

Håller nu tummarna för att detta ska hålla..... :)

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra