Textiljacka och skinnbyxor?

krian

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650 S 2007
Hej!

Har kört i 2-delat skinnställ i flera år men köpte i höstas en allvädersjacka av märket Bering. Har kört med den och byxorna till stället under våren och upplevde det som himla positivt att man kunde köra länge i 5 plusgrader utan att frysa som jag hade gjort med bara skinnstället på.
Nu till min fråga.
Vad anser ni om kombinationen allvädersjacka och skinnbyxor jämfört med 2-delat skinnställ vid ev. omkullkörning? Min tanke är att det kanske inte är så bra då jackan kan hasa upp till hakan och plötsligt kanar man med bar överkropp.
 
Personligen kör jag enbart med allvädersställ, men med en kombinerad allväders/skinn på byxdelen. Funkar klockrent. Men vad man gillar är ju en smakfråga.

Tycker allvädersställ är minst lika bra som skinnställ. Undantaget är att allvädersställ har en tendens att "vrida" sig mer än vad skinnställ gör, med större risk för brännskador vid kas.
Förutsättningen självklart att du jämför med liknande ställ mot varandra. Inte 1000-kronors allvädersställ mot 10.000-kronors skinnställ.
 
Personligen kör jag enbart med allvädersställ, men med en kombinerad allväders/skinn på byxdelen. Funkar klockrent. Men vad man gillar är ju en smakfråga.

Tycker allvädersställ är minst lika bra som skinnställ. Undantaget är att allvädersställ har en tendens att "vrida" sig mer än vad skinnställ gör, med större risk för brännskador vid kas.
Förutsättningen självklart att du jämför med liknande ställ mot varandra. Inte 1000-kronors allvädersställ mot 10.000-kronors skinnställ.

Jackan jag köpte har just den tendensen att skydden vrider sig ganska lätt så en skyddsväst eller likn. får nog införskaffas om jag ska köra med den jämnt.

Allvädersställ har väl inte, vad jag vet, möjlighet till att kopplas ihop på nåt större hållbart sätt utan mest för att slippa vinddrag. Med tanke på att alla allvädersställ är sydda på det sättet så kanske jag överdriver med att jackan skulle kunna hasa upp vid en vurpa.
Jag snöar alltid in lite på vad som är säkrast när det gäller kläder och skydd.
Att kunna köra 17 mil en tidig morgon i 5 plus grader med bara underställ under var iaf en positiv överraskning. :-)
 
Du kan inte ta jackan till en skräddare som syr på en flärp så man kan koppla ihop med byxorna då? Lindstrands/Halvarsson har iaf. en sån grej som man kan sy in i andra byxor/jackor av andra tillverkare så dom lirar med deras märke. :)
 
Jag kör i princip alltid med skinnbrallor (framhäver paketet och bakdelen på ett positivt sätt:hihi)
Men när det är under 15-16 grader kör jag med allvädersjackan, dom går inte koppla ihop men det egentliga tricket är att inte köra omkull :D
 
På Assen förra året såg jag mängder med britter som åkte i skinn/textilcombo. Jag hade nog gjort som föreslaget och försökt fixa något som åtminstone hjälpligt höll ihop plaggen.
Sent from my RM-821_eu_euro1_349 using Board Express
 
Jodå det finns allvädersställ som har hel dragkedja tom.
När tjejen köpte sin jacka fick hon dessutom med en kort dragkedja att sy på eventuella byxor.
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top