Test och rengöring av injektorer?

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Hoj
HRC Duchunter
För att göra en lång historia kort så upptäckte jag i slutet av sommaren att hojen gick sämre och sämre ju hårdare och längre jag körde den. Ju mer gas jag gav, ju sämre gick den. Som "tur" är kraschade jag i slutet av säsongen och körde inte mer under hösten.
Tur? :va Jo, för det jag upptäckte var att hojen fick på tok för lite bensin och det kunde ha orsakat n katastrof med brända ventiler, hål i kolvar och annat otrevligt om jag fortsatt köra. Efter att ha testat flödet och upptäckt att detta motsvarade 25% av det som är normalt för min hoj rev jag tankarmaturen.
Jag visste att föregående ägare kört mycket bana, och att det då funnits skum i tanken var inget jag funderade på tills jag fann den svarta, gryniga gegga som fullständigt satt igen alla filter i pumpen. Dessa är nu rengjorda och trycket testat med fullgott resultat enligt servicemanualen. Återstår nu resten av systemet, och då främst injektorerna. Eftersom cykeln gått med extremt mycket gunk i soppan kan man ju misstänka att en del av detta även nått så långt att injektorerna fått sin beskärda del av smuts.

Så, nu till min fråga: Bör jag kolla injektorerna, och i så fall; Var hittar jag en firma, gärna i Stockholm, som kan kontrollera och eventuellt rengöra mina injektorer?

Jupp tankskum är uppfinningen från helvetet....

Först och främst koppla upp spridarna och låt de spruta, hur ser spridarbilden ut? Är den någorlunda jämn?

Är den inte det så är det ultraljudsbad och ny provtryckning som gäller. Pallar du åka till uppsala så rekommenderar jag racerepairs....

Jupp tankskum är uppfinningen från helvetet....

Först och främst koppla upp spridarna och låt de spruta, hur ser spridarbilden ut? Är den någorlunda jämn?

Är den inte det så är det ultraljudsbad och ny provtryckning som gäller. Pallar du åka till uppsala så rekommenderar jag racerepairs....

Tur att jag skall dit med en annan cykel och bänka under våren då. Det blir att ta med injektorerna tror jag! :tummenupp
Tack för svaret!

Jag har inte hört talas om att Patrik gör spridarrengöring/mätning, men jag kan fel.

En som definitivt gör det är iallafall:

Motortjänst Kenneth Andersson
Timmermansvägen 4
132 38 Saltsjö-Boo
Sweden
Tel/Fax:+46-8-7152974
Email: motortjanst.k@telia.com
http://www.motortjanst.com/

Hittade denna artikel i ämnet. Den behndlar förvisso ett fläskigt jänkejärn men det är ju fotfarande spridarrengöring i fokus. Ganska intressant. De kör med ultraljudstvätt och verkar lägga spänning över injektorerna för att hålla dem öppna i badet. Dunken med den blå etiketten väcker nyfikenhet. Vad var det nu Dr Bike sade att han använde, fotogen blandat med avfettning, eller? Det sköna med dessa seriösa undersökningar är att de bänkar före så att man får resultatet svart på vitt och inte i en post-rumpdyno som alltid ger glädjesiffor. I detta fall gav rengöringen verkligen resultat.

http://www.vetteweb.com/tech/vemp_0802_c4_corvette_fuel_injectors/index.html

Det sköna med dessa seriösa undersökningar är att de bänkar före så att man får resultatet svart på vitt och inte i en post-rumpdyno som alltid ger glädjesiffor. I detta fall gav rengöringen verkligen resultat.

http://www.vetteweb.com/tech/vemp_0802_c4_corvette_fuel_injectors/index.html

Rengjorda och gärna kalibrerade injektorer är viktigt för att få ut max effekt. När man kör i dynobänk och sticker in en lambdasond i avgassystemet är ju detta vanligast efter kollektorn dvs vi vet inte hur det ser ut på enskilda cylindrar så 2st kan gå snålt och tappa effekt trots att medelvärdet ser bra ut.....

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!