I måndags så testade jag Bridgestone slicksen lite, se hur långt man kan pressa dom, och hur länge dom håller. Körde hela dagen på Gelleråsen igår på däck (soft bak och supersoft fram) som gått 1st 20 min. pass på sviestad innan.
Det första jag upptäckt är att däckens prestanda försämras ganska så linjärt under första 3 passen för att sedan plana ut efter det (då är dom där små "inspektionshålen nästan helt borta).
Men sedan kan man köra ganska länge utan att däcken försämras ytterligare.
Pass 5-7 börjar bli spännande. Fästet bak är blir nu riktigt dåligt och det går på tvären ut ur alla kurvor. Släppen kommer dock väldigt mjukt och är faktiskt lätta att kontrollera.
Roligt!!!!
Men kanske inte så snabbt..
Fram är det dock nästan lika bra som i början så det går fortfarande att köra rätt fort i kurvorna...
Pass 8-9 börjar det kännas oroligt fram oxå, och nu släpper det väldigt ofta fram också. Det känns rätt obehagligt faktiskt...
I slutet på pass 9 när jag lägger långa sladdar i min favoritkurva (högerknicken innan "ejes") börjar jag känna lite vibrationer i bakdäcket, känns som det är obalanserat och jag börjar fundera på om jag tappat däcksvikter eller nåt...
När jag kommer in i depån kollar jag på bakdäcket, och det ser ut såhär: (kolla bilderna)
Det är en stor bit gummi (kanske 3x4cm) som helt enkelt lossnat från däcket, och i hålet ser jag corden... Ooooops...
Slutsats:
Bridgestones SOFT är mjukare, och har mycket kortare livslängd än Metzeler/Pirelli's SOFT.
Det går faktiskt att köra mycket längre än man tror på däcken. Och jag tror även att det är nyttigt att någon gång köra på riktigt dåliga däck. Jag kände i alla fall att jag lärde mig väldigt mycket. Dels så lär man sig att inte skita i byxan när det väl släpper (eftersom det släpper ofta, men mjukt), och dels känner jag att jag faktiskt utveklade min körstil en hel del.
I och med att jag helt enkelt inte kunde ge på gas ut ur kurvorna så kompenserade jag (kanske omevetet) genom att hålla en högre kurvhastighet. Vilket resulterade i att jag på dom sista passen körde samma tider som jag gjorde i början när däcken var fräscha..
Alltså känns det som att jag kan köra mycket fortare när jag har sjyssta gummin på, om jag bara kör som jag gjorde på dom kassa däcken, men också ger på gas ut ur kurvorna....
Klart lärorikt!!!!
Det första jag upptäckt är att däckens prestanda försämras ganska så linjärt under första 3 passen för att sedan plana ut efter det (då är dom där små "inspektionshålen nästan helt borta).
Men sedan kan man köra ganska länge utan att däcken försämras ytterligare.
Pass 5-7 börjar bli spännande. Fästet bak är blir nu riktigt dåligt och det går på tvären ut ur alla kurvor. Släppen kommer dock väldigt mjukt och är faktiskt lätta att kontrollera.
Roligt!!!!


Fram är det dock nästan lika bra som i början så det går fortfarande att köra rätt fort i kurvorna...
Pass 8-9 börjar det kännas oroligt fram oxå, och nu släpper det väldigt ofta fram också. Det känns rätt obehagligt faktiskt...
I slutet på pass 9 när jag lägger långa sladdar i min favoritkurva (högerknicken innan "ejes") börjar jag känna lite vibrationer i bakdäcket, känns som det är obalanserat och jag börjar fundera på om jag tappat däcksvikter eller nåt...
När jag kommer in i depån kollar jag på bakdäcket, och det ser ut såhär: (kolla bilderna)
Det är en stor bit gummi (kanske 3x4cm) som helt enkelt lossnat från däcket, och i hålet ser jag corden... Ooooops...

Slutsats:
Bridgestones SOFT är mjukare, och har mycket kortare livslängd än Metzeler/Pirelli's SOFT.
Det går faktiskt att köra mycket längre än man tror på däcken. Och jag tror även att det är nyttigt att någon gång köra på riktigt dåliga däck. Jag kände i alla fall att jag lärde mig väldigt mycket. Dels så lär man sig att inte skita i byxan när det väl släpper (eftersom det släpper ofta, men mjukt), och dels känner jag att jag faktiskt utveklade min körstil en hel del.
I och med att jag helt enkelt inte kunde ge på gas ut ur kurvorna så kompenserade jag (kanske omevetet) genom att hålla en högre kurvhastighet. Vilket resulterade i att jag på dom sista passen körde samma tider som jag gjorde i början när däcken var fräscha..
Alltså känns det som att jag kan köra mycket fortare när jag har sjyssta gummin på, om jag bara kör som jag gjorde på dom kassa däcken, men också ger på gas ut ur kurvorna....
Klart lärorikt!!!!
