Termostat med krets vid stängt läge

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650
Jag söker ett termostat som har två utsläpp, ett i stängt läge som jag tänkte koppla direkt till vattenpumpen och ett i öppet läge som går till kylaren. Lösningen är tänkt till en cross med insprutning som det skall köras isbana med. Det närmaste jag kommit är original till KTM 950 men den har lite udda diameter på slangkopplingar. Ett annat alternativ är en Thermo Buddy men den är rätt dyr. Har någon ett tips på en hyfsad billig lösning som matchar mina krav.

borra hål i fatet bara så rinner det igenom vid stängt läge också.

eller vad var det du va ute efter?

ja fattar inte. varför ska man ha en sån? :va
De flesta termostatsystem på bil- och hojmotorer är trevägs. Det säkerstället konstantflöde och härigenom en mindre temperaturgradient i motorn (mindre temperaturskillnad mellan in- och utlopp ur motorn). Härigenom får termostaten även en temperatur som bättre motsvarar den i motorn.

Det började med att jag läste att många crossar men insprutning går för kallt på isbana (hög fart = mkt kylning). Det kompenserar insprutningen med att chokea konstant vilket kan leda till bensin i oljan. Samtidigt ger ett enkelt termostat viss lösning men kan (enligt vissa) slita mer på pumpen. Detta var det bästa ur två världar och originalslangarna skall ändå bytas ut till förmån för pimping till våren.

p.s
Tack Jörgen för tipset. Nu vart det en modell från Polaris istället. 130:- på ebay

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti