Tellsticktråden

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Jag funderar på att bygga ut ett Tellsticksystem hemma.

Jag tänkte börja i liten skala och koppla in de brytare jag har hemma (15st kanske) tillsammans med Switch King i servern hemma och i min och min frus Androidenheter. Senare tänkte jag koppla på brytare man sätter i väggen för att styra vissa taklampor osv. En rörelsedetektor i hallen uppe kopplad till solens upp och nedgång är önskvärt i framtiden med, det verkar inte finnas några gränser...

Så jag tänkte att vi kan diskutera erfarenheter, problem och andra frågeställningar i denna tråden.

SKMain_se.PNG

ss-0-320-480-160-0-9db0c185873d9495b3c247590601d57bd423036a

Lagt till danna tråd i prenumerationer för det här vill jag se mer av.
Får aldrig arslet ur vagnen att fixa till något här hemma utan kör bara mitt trådlöst med Wavemanprodukter fortfarande :(

Hur funkar det rent praktiskt med brytarna?

helt klockren tråd..:tummenupp

funderat mycket på samma sak men inte fått tummen ur.

Vet att classe olsson säljer telesticks som jag tänkte prova:tummenupp

men hör gärna med folk som testat först..

Lagt till danna tråd i prenumerationer för det här vill jag se mer av.
Får aldrig arslet ur vagnen att fixa till något här hemma utan kör bara mitt trådlöst med Wavemanprodukter fortfarande :(

Hur funkar det rent praktiskt med brytarna?

Man kopplar dels vanliga brytare man sätter i vägguttaget:

gt-214.jpg

Dels mottagare som man sätter bakom ljusknappen. Då funkar både ljusknappen och tellsticksystemet på samma lampa/enhet.

LWMR-210.jpg

Dessa fungerar dock inte i trappkontakter. Då får man handla en väggmonterad sändare som man lägger på samma kanal som den infällda i väggen.

nexa_wst512.jpg

Sen kan man ju koppla så att en rörelsevakt (som är helt trådlös) tänder utvalda kanaler under mörker (som servern följer solens upp och nedgång)

LMDT-609.jpg

Det finns egentligen inga gränser för vad systemet kan. Kul!

Man kopplar dels vanliga brytare man sätter i vägguttaget:

gt-214.jpg

Dels mottagare som man sätter bakom ljusknappen. Då funkar både ljusknappen och tellsticksystemet på samma lampa/enhet.

LWMR-210.jpg

Dessa fungerar dock inte i trappkontakter. Då får man handla en väggmonterad sändare som man lägger på samma kanal som den infällda i väggen.

nexa_wst512.jpg

Sen kan man ju koppla så att en rörelsevakt (som är helt trådlös) tänder utvalda kanaler under mörker (som servern följer solens upp och nedgång)

LMDT-609.jpg

Det finns egentligen inga gränser för vad systemet kan. Kul!

kan man använda Nexa brytare till tellstick systemet ?

Sånna har jag massor av hemma som jag styr belysningen med en fjärrkontroll

kan man använda Nexa brytare till tellstick systemet ?

Sånna har jag massor av hemma som jag styr belysningen med en fjärrkontroll

Alla grejer som bygger på 433MHz-bandet.

ex 3 för 99 på rusta funkar finfint!

Edit: Det bygger på det. Jag vill framförallt ha timerfunktion för fönster (när man ej är hemma) och göra mobilen till fjärrkontroll.

Alla grejer som bygger på 433MHz-bandet.

ex 3 för 99 på rusta funkar finfint!

Edit: Det bygger på det. Jag vill framförallt ha timerfunktion för fönster (när man ej är hemma) och göra mobilen till fjärrkontroll.

så kort och gott behöver jag då bara tellstick och mjukvara till datorn..:tummenupp

finnemang..tack för infon :tummenupp

detta ska dras igång me desamma..

Japp. Kosta på dig ett par kontakter till bakom kontakter med så kan du styra riktigt roliga saker.

dom nexa donen kostar ju inte måga kronor..

så man kan ju köpa upp sig på ett par helt klart.

undrar om det finns andra don som inte bygger så mycket utåt ?

Nexa bygger en hel del och bakom kaffebryggaren är det ont om plats..

Har länge funderat på att slänga ihop något liknande men det har alltid fallit på att jag gjort mig av med allt vad stationära datorer heter... men funderar starkt på att skaffa nåt skrot och ställa nånstans bara för detta.
Med webserver och fast IP eller DynDNS kan man även fjärrstyra det över internet och då t.ex. ladda kaffebryggaren (om man inte redan har en med timer) eller starta bastun osv osv.

Fan, nu vill man bygga lite ju. :gnissla

Aha, ok! Jag kör ju som sagt redan Waveman och då är ju allt styrbart då dessa kör på 433MHz.
Trådlöst hem är ju ett måste och detta verkar ju vara en billig lösning kontra de jag har kollat på som dessutom inte är godkända av PTS.
Det finns ju även moduler som går att lägga i kopplingsdosor eller ovanpå innertak och liknande, jag tror faktiskt att Wavemans stödjer trappkoppling.

Jag ser framför mig; förortspranks med 433mhz sändare. Mohoohaahaa!
Är inte signalerna "kodade"?
Vet att man på de enklare modellerna av NEXA kan ställa ett par olika koder på fjärrkontrollen men via datorn borde man kunna styra upp säkerheten ännu mer, eller?

Bra tråd Jens :tummenupp

(Pinsamt lite jag vet om sånt här trots att jag äger ett företag i branchen: www.housecontrol.se :D )

Med 67miljoner kodkombinationer så blir det nog inte så enkelt... ;)

Det är bara dom självlärande som har så många kombinationer. Dom äldre med fasta kanaler har 4x4=16 kombinationer.

Jag hade i lägenheten jag bodde i förr en granne som hade ställt sina grejer på samma kanal som jag. Jag hade dimmer och kom hem allt som oftast med lampor som gick upp och ner i styrka. Sen kom jag på vad som var fel..

Jag tycker det smartaste är att kunna använda mobilen och att kunna sätta tider i systemet. Att det självt håller koll på när solen går upp och ner är ju superbra!

Är inte signalerna "kodade"?
Vet att man på de enklare modellerna av NEXA kan ställa ett par olika koder på fjärrkontrollen men via datorn borde man kunna styra upp säkerheten ännu mer, eller?

Bra tråd Jens :tummenupp

(Pinsamt lite jag vet om sånt här trots att jag äger ett företag i branchen: www.housecontrol.se :D )

Man kan bygga en svepsändare som sänder alla koder i ett svep.

Ska ni köpa, så köp Nexas, tillförlitligheten på Julas/Ö&B/Rustas egna trådlösa är sisådär, det är inte alltid dom tänder på första försöket och det gör väl inte så mycket när man håller i fjärrkontrollen, men om man ska lita på att kaffet är klart/motorvärmaren har startat automagiskt av datorn så kan det ju vara bra om det inte klickar allt för ofta.

Det är bara dom självlärande som har så många kombinationer. Dom äldre med fasta kanaler har 4x4=16 kombinationer.

Jag hade i lägenheten jag bodde i förr en granne som hade ställt sina grejer på samma kanal som jag. Jag hade dimmer och kom hem allt som oftast med lampor som gick upp och ner i styrka. Sen kom jag på vad som var fel..

Jag tycker det smartaste är att kunna använda mobilen och att kunna sätta tider i systemet. Att det självt håller koll på när solen går upp och ner är ju superbra!

I vår förrförra lya så slocknade/tändes taklampan i vardagsrummet nästan varje vardag mellan 15-16 under någon månads tid. Jag förstod ingenting men en dag så hörde jag en trimmad moppe flyga förbi vårt hus nere på gatan samtidigt som taklampan slocknade. Då gick det upp ett ljus. Några dagar senare var jag också hemma och upplevde samma sak igen när moppen åkte förbi :D
Så jag ändrade bara kanal på just den så var det grönt sen, frågan är vad som störde. Antagligen någon värsting-tändspole eller dylikt på den moppen :Bugar

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT