Teknikfråga - Hur mycket kyler denna "anläggning" ?

• Thread starter Thread starter s9d8as0vjk
  • Start date Start date

s9d8as0vjk

Guest
Det finns ju många smartskallar här inne så någon kanske kan svara på detta.

Jag har ett 720-liters akvarium som håller ca 23 grader om det står i rumstemperatur. Det vore kanon om man kunde kyla ner vattnet genom att utnyttja utomhustemperaturen. Det jag gjort nu är att placera en 30-litershink fylld med vatten utomhus och sedan dragit en slinga av 20 meter (varav ca 10 meter används för avkylning) trädgårdsslang från akvariumet och ner för avkylning i hinken och sedan tillbaka till akvariumet. Pumpen ska i teorin klara av 2400 liter i timmen men tror att det kanske ligger på hälften iom längden på slangen.

Några funderingar:
- Hur stor betydelse har storleken på "Kylkärlet" ? Har en 200-liters tunna på G.
- Hur många grader kan jag räkna med att sänka tempen med ? Om vi tar utomhustemperaturerna +5, -5 & -15 grader som räkneexempel.
- Kanske man ska förlänga själva kylslingen ?
- Isolera "returslangen" från kylkärlet ?

Att köpa en färdigtillverkad kylanläggning är uteslutet pga av priset. Kostar ca 8000:- för att få ner tempen 5 grader.

Jaja, det kan låta som overkill att ens räkna på det ... men det kan ju bli en liten kul räkneuppgift för den som tycker sånt är skoj. :mattias Jag känner att mina mattekunskaper faller långt innan denna uträkning är klar.

Den som kommer närmast slutresultatet får bli veckans ljushuvud. :tomten

Mr B skrev:
Det finns ju många smartskallar här inne så någon kanske kan svara på detta.

Jag har ett 720-liters akvarium som håller ca 23 grader om det står i rumstemperatur. Det vore kanon om man kunde kyla ner vattnet genom att utnyttja utomhustemperaturen. Det jag gjort nu är att placera en 30-litershink fylld med vatten utomhus och sedan dragit en slinga av 20 meter (varav ca 10 meter används för avkylning) trädgårdsslang från akvariumet och ner för avkylning i hinken och sedan tillbaka till akvariumet. Pumpen ska i teorin klara av 2400 liter i timmen men tror att det kanske ligger på hälften iom längden på slangen.

Några funderingar:
- Hur stor betydelse har storleken på "Kylkärlet" ? Har en 200-liters tunna på G.
- Hur många grader kan jag räkna med att sänka tempen med ? Om vi tar utomhustemperaturerna +5, -5 & -15 grader som räkneexempel.
- Kanske man ska förlänga själva kylslingen ?
- Isolera "returslangen" från kylkärlet ?

Att köpa en färdigtillverkad kylanläggning är uteslutet pga av priset. Kostar ca 8000:- för att få ner tempen 5 grader.

Jaja, det kan låta som overkill att ens räkna på det ... men det kan ju bli en liten kul räkneuppgift för den som tycker sånt är skoj. :mattias Jag känner att mina mattekunskaper faller långt innan denna uträkning är klar.

Den som kommer närmast slutresultatet får bli veckans ljushuvud. :tomten

Jadu en hink är ingen bra värmeväxlare. Ställ ut en hink med 23gradigt vatten utomhus och mät tiden det tar för säg 10L att sjunka till utomhustempen +5grader (att sjunka till utomhustempen skulle ta för lång tid). Nu kan man räkna ut en ungefärlig effektavgivelse från hinken. Det lär inte bli så mkt.

Ett enkelt överslag är detta som visar vad du kan förvänta dig. Går helt enkelt på att ta en 10L 5gradigt vatten och blanda med 710L 23gradigt.

Vad blir den nya temperaturen?

Svar: cirka 22,8grader.

Inge vidare eller?

Dessutom blir det värme ifrån pumpen.

Byt ut hinken mot ett vattenelement som du hittar på tippen eller något.

Mja, riktigt så enkelt kan man ju inte räkna. Utbytet mot kallare vatten sker ju hela tiden ... och temperaturen kommer ju sänkas gradvis ända tills konstruktionens gräns nås.

Idén med att byta ut hinken/tunnan mot ett element är inte så dum men vet inte om firrarna tål vattnet som kommer ut ur elementet. Lär ju bli förorenat i långa loppet.

Mr B skrev:
Mja, riktigt så enkelt kan man ju inte räkna. Utbytet mot kallare vatten sker ju hela tiden ... och temperaturen kommer ju sänkas gradvis ända tills konstruktionens gräns nås. QUOTE]

Jovisst är det förenklat. Jag tror iaf inte att det rör sig om speciellt mkt. Tänk också på att du värmer ju 720L så fort tempen i baljan är mindre än rumstempen.

Energibalans helt enkelt, som du nämner. Om du inte värmde akvariet innifrån så skulle du till slut få utomhustemp på vattnet.

ah17 skrev:
Mr B skrev:
Mja, riktigt så enkelt kan man ju inte räkna. Utbytet mot kallare vatten sker ju hela tiden ... och temperaturen kommer ju sänkas gradvis ända tills konstruktionens gräns nås. QUOTE]

Jovisst är det förenklat. Jag tror iaf inte att det rör sig om speciellt mkt. Tänk också på att du värmer ju 720L så fort tempen i baljan är mindre än rumstempen.

Ja eller så kyler akvariet rummet.

Om kylvattnet på något sätt får kontakt med jorden (dra ned slangen eller via en metallbit) en bit under marknivån så borde den jorden ha en konstant kall temperatur både på vinter och sommar. Isolera ordentligt på vägen dit.
Eftersom både rumstemperatur och yttertemperatur varierar måste kylningen regleras, antagligen via antal liter vatten som kyls per timme.
Grattis! Konstigaste tråden på länge! :klappar

JoJoman skrev:
Vaför ska du kyla ner vattnet? Har du pingviner som husdjur?
Kallvattenfirrar kanske?
Eller som min fd. granne som hade ~30grader i vattnet på somrarna då det var skitvarmt i hans lägenhet.
Han slängde i isbitar i vattnet.
Kanske funkar för dig med?

ah17 skrev:

Energibalans helt enkelt, som du nämner. Om du inte värmde akvariet innifrån så skulle du till slut få utomhustemp på vattnet.

Att isolera de sidorna av akvariumet som man inte tittar igenom bör ju hjälpa till att hålla kylan.

General E skrev:
Eftersom både rumstemperatur och yttertemperatur varierar måste kylningen regleras, antagligen via antal liter vatten som kyls per timme.
Grattis! Konstigaste tråden på länge!

Ja någon måste ju skriva skumma trådar ... ;)

Temperaturen i akvariumet kan man ganska enkelt styra med en doppvärmare om nu inte rumstemperaturen reglerar vattentemperaturen till en lagom nivå.

JoJoman skrev:
Vaför ska du kyla ner vattnet? Har du pingviner som husdjur?

Jag har svenska firrar och kräftor i akvariumet och dom vill helst ha lite kallare på vintern. Dom klarar sig i rumstemp men det är förmodligen bättre med lite avkylt vatten.

sEiKo skrev:
Eller som min fd. granne som hade ~30grader i vattnet på somrarna då det var skitvarmt i hans lägenhet.
Han slängde i isbitar i vattnet.
Kanske funkar för dig med?

Mååånga isbitar blir det ... men visst kan man justera tempen temporärt med is eller kallvatten. Men snabba temperaturskiftningar är sämre än att ha varmt permanent.

Har hittat en klar flaskhals i konstruktionen iallafall. 30-litershinken är för liten för att lyckas kyla ner tillräckligt nu när det är lite varmare ute. Vattnet i hinken håller 22 grader trots att det är 8 grader ute ... 200-literstunnan borde fungera bättre och när det nu blir kallare ute så borde konstruktionen fungera bättre.

Tempen i vattnet då ? Den har gått från 23,5 grader till ca 22 så visst fungerar det men väldigt sakta och ganska ineffektivt just nu. Lite längre kylslinga, kallare utomhus, större tunna borde göra susen.

Satsa på en bil eller mc-kylare. Det finns sånna i princip gratis och en sån ger bättre verkan än någon hink. Jag har en sne sådan liggandes om du undrar.

Edit: Var fick jag 90l/h ifrån? Skitsamma, det verkar vara bra tryck i pumpen iallfall.

Last edited:
Öh, nu snackar vi termodynamik här va. Till att börja med behöver vi slangens intre tvärsnittsarea. När man vet hur länge vattnet stannar i "hinken" är det lätt att räkna ut vilken temperatur det får. Då förutsätts emellertid att vattnet i hinken inte värms upp av vattnet i slangen (vilket det iofs gör). En tunna vore bättre, för då bli slangens värmebidrag mindre.

Frågar mig bara om det inte blir tvärtom...... Vattnet i hinken får samma temp som vattnet i slangen. 1200 liter/h vettu. Det är ju en del.

Undrar om du inte kan laborera med pumphastigheten istället. Sänk den så att vattnet verkligen hinner lbi avkylt innan det går tillbaka till akvariet.

Last edited:
Inte för att det är till mycket hjälp, men: E=c*m*dT

E = energiåtgång
c = specifik värmekapacitet, 4.19 för vatten
m = massa, och 1L vatten är ju ca 1kg
dT = delta T = temeraturskillnad.

Såg att det var helt irrelevant :tomten

Esquire skrev:
Inte för att det är till mycket hjälp, men: E=c*m*dT

E = energiåtgång
c = specifik värmekapacitet, 4.19 för vatten
m = massa, och 1L vatten är ju ca 1kg
dT = delta T = temeraturskillnad.

Såg att det var helt irrelevant :tomten

Well, med det där kan du beräkna hur mycket energi det krävs för att höja temperaturen hos vatten ett visst antal grader. Fungerar även omvänt - hur mycket energi varmt vatten avger när det svalnar...

Om du kör utan täckglas, och sätter en datafläkt som blåser uppe vid ytan så sänker man också tempen några grader, men då måste du fylla på vatten som dunstar också...får bygga en automatisk vattenpåfyllna då.

I princip så skulle du då behöva göra mindre vattenbyten då.

Har själv en tunna på 200l bakom hörnsoffan, därifrån pumpas det upp till tanken med en nivåreglerare i karet. Plus en cirkulationspump som ser till att det kommer lite syre i vattnet i vattentunnan så att det inte surnar.

Men jag har saltvatten i mitt 720l och då åker man automatiskt på att ha så.
Det dunstar cirka 3-4l per dag i mitt kar.

På sommaren då det är över 30grader funkar det, sänker säkert 5 grader på det sättet. Men att sänka på från 23-18 på det sättet funkar nog inte.

Last edited:
Är det inte rätt viktigt att isolera akvariet? Jag tänker på vad det kostar att värma upp ett hus, och installerar man en värmeväxlare om pumpar in åttagradigt vatten i ett akvarie borde ju det vara som att ha fönstret öppet dygnet runt...

Halogen skrev:
Är det inte rätt viktigt att isolera akvariet? Jag tänker på vad det kostar att värma upp ett hus, och installerar man en värmeväxlare om pumpar in åttagradigt vatten i ett akvarie borde ju det vara som att ha fönstret öppet dygnet runt...

Man får ju frisk luft iaf :3freak

Varför inte ett separat kylsystem, som inte pumpar runt akvarievattnet? Ha en bilkylare ute, och sänk ner en slinga av ett antal meter metallrör eller liknande i akvariet. Pumpa runt kylvatten i de två, och du har ett fint effektivt kylsystem som inte pumpar runt allt akvarievattnet och eventuellt förorenar det.

Lägg ner iden med att ta kylningen utanför huset Pga att du kommer kyla ner "rummet"
Ta istället o bygg om ett kylskop eller en frys..
Så får du värme från anläggningen i rummet och kylning i akvariet...

Starstriker skrev:
Öh, nu snackar vi termodynamik här va. Till att börja med behöver vi slangens intre tvärsnittsarea. När man vet hur länge vattnet stannar i "hinken" är det lätt att räkna ut vilken temperatur det får. Då förutsätts emellertid att vattnet i hinken inte värms upp av vattnet i slangen (vilket det iofs gör). En tunna vore bättre, för då bli slangens värmebidrag mindre.

Frågar mig bara om det inte blir tvärtom...... Vattnet i hinken får samma temp som vattnet i slangen. 1200 liter/h vettu. Det är ju en del.

Undrar om du inte kan laborera med pumphastigheten istället. Sänk den så att vattnet verkligen hinner lbi avkylt innan det går tillbaka till akvariet.

Nja

Hur är det med fluxet?

Värmeavgivningen från vattnet är tex en funktion av temperaturskillnaden.

Jag skulle vilja säga att det hela är en diffekvation med en hel del konstanter som just nu inte är kända.

Jag har svaret! du sänker tempen inne! Hur mycket behöver du få ner känns som en rättså vettig fråga. Är det frågan om ner till 19-20 grader så det kan du ju klara och sänka tempen inne. Är det mer så kika vidare efter fiffiga kyllösningar.

(fixa ett gammalt, men fungerande kylskåp och ha kylningn i det, och det värmer samtidigt huset.)

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Back