Team Maxat race repport

• Thread starter Thread starter BC
  • Start date Start date

BC

Sporthojsnörd
Gick med
30 Mar 2004
Hoj
Moriwaki
Race rapport Anderstorp final 27/9

Laget innehöll ett ny förvärv i form av Robban Gull 17 år. Robban kommer ifrån minimoto. Han har kört internationellt i 4år bla Metrakit cup Spanska mästerskapet, tyska mästerskapet, Redbull rookie 2007 som går ihop med MotoGP. Svenska Mästare i 125cc 2007 och 2008.
Vi gick upp 07.00 satt på däcksvärmare för grillning.
Vi käkade frukost kl 07.30 havregröt och smörgås. Förarmöte kl 08.00 sa väl inget speciell utom 2 timmars regel. Det innebär att en förare får inte vara ute längre än 2 timmar utan vila
Jag gick ut å kvalade 1.46.9 Gick väl sisådär. Henke drog ut satt en 1.45.9 fick väl ingen rapport hur det kändes av Henke. Sen var det Robban tur och gjorde en kanon tid 1.41.5.
Kvalade in som 9:a. Över förväntan tok glad va vi.
Sen blev byte av bak däck med fälg och framdäcket satte vi på nytt innan kvalet så det behövdes inte byta. Vi lade upp strategin inför för race. Vi kommer att lägga up det att ligga ute 2 timmar var. Med tankstopp vi varje timme bara om vi orkade.
Jag bestämmer att Robban tar starten Henke tar pass 2 och jag tar sista passet.
Vi gick efter kvaltiden som ordning.
Jag ville att Henke skulle gå ut i tredje passet för att oftast är det långsammaste förarna i det. Då får Henke köra om många så att han blir taggad.
Jag tar tankning tillsammans med Pappa Esmyr.
Robban gör sig klar och Henke ville hålla hojen vid starten.
Robban rullar ut på banan för att ställa upp sig för start-
Henke håller hojen Robban ställer upp sig vid muren.
Starten går och Robban springer fram emot hojen. Han slänger sig upp utan start bockar.
Henke släpper hojen och det är ett faktum. Robban och hojen ramlar i backen innan race har startat….puh. Men dom får upp hojen och får i gång hojen. Vi startar sist. Jag tänkte att nu var Robban tok taggad. 26 plats va ju inte va jag hade hoppats på. Första varvet var han uppe på 22:a plats. Sen blir det gul flagg och det gick rysning genom kroppen å shiit Robban har vurpat tänkte jag. .Det var jätte lång minut å se vad som har hänt. Dom först hojarna kommer och Robban dyker upp….såå skönt på en 18 plats. Sen kör Robban som en gud upp sig till 9:e plats. Ligger å kör 1.41 tider ca 40 min sen får han häng på Allt i däck. Sen sätter Robban 1.39.5 tiden. Så är det tankning på gång efter ca 55min.
Robban kommer in ser jävligt glad ut. Frågar om Robban vill köra vidare. Det vill så jätte gärna. Så går han ut på nästa timma går ut som 10:a. Allt flyter på och kör upp sig till 9 plats.
Demoto får Maskin problem och får bryta. och nu ligger vi 8:a. Sen kommer det fram och frågar om vi har koll på 2 timmars regeln. Japp säger jag och ser dom tittar ner i baken och går..hehehe tänker jag för mig själv. Efter 1.55 min tar jag in Robban för tankning och förar byte till Henke. Allt går bra tar Henke går ut som 8:a.Ligger å kör 1.48-49 tider i början lite tungt verkar han ha det. Sen sjunker tiderna sakta men säkert. Han ligger och nöter på 1.45-46 tider det är godkännt. Vi tar in honom för tankning efter ca 55 min. Och Robban hjälper Pappa Esmyr vid tankningen och jag gör mig redo för mitt pass. Jag går ut som 9:a.försöker att ta lite men det känns inte bra. Hojen beter sig konstigt och jag tycket att jag tar i som en gris. Men hojen bara ormar sig och det känns osäkert. Får ett släpp efter 5-6 varv och jag kör bara på 1.46.9. Jag ligger ute i ca 35 min och beslutar att åka in å kolla om det är punka.
Men det var det inte så beslutar att Robban ska åka ut dom sista passen. Han går ut och ligger på 1.43-44 tider och det är godkänt.
Nu börjar det bli lite nervöst för när Robban går ut tappade vi till 11:e plats. Men allt börja flyta på igen. Vi klättrar till 7 plats igen. När det närma sig 55 min hoppades jag att inte Robban skulle visa täcken på tankning. Men när det hade gått 58 min då tog jag in honom för tankning för då visste jag att soppan skulle räcka sista timmen. Men vi tappade till 10 plats igen.
Men då visste jag att dom framför inte hade varit inne för sina sista byten.
Men när det är 8 min kvar visar Robban att han vill tanka. Då blev vi bara kalla i kroppen. Så nästa var var det bara att visa ett han måste dra ner på tempo avsevärt.
Så dom 2 sista varven ligger på 2 min styck å det kändes tok skönt.
Robban går in som 7:e man i mål det kändes skönt.Korden var framme på däcket bak. Så till nästa år får vi regumera däcken. Vi slog många etablerade Team som vi har kämpat för hela säsongen. Vi blev total 4:a i Rookie Endurance Challenge

Vi tackar alla som har stöttat hos hela säsongen
Fiver.Dcore.Daniell på Duells.Dante.Micke mek.Tom Kent Racing

Vi som har varit med är
Rikard Blondell 40år förare
Henrik Simonsson 23år förare
Björn Carlsson 38 år förare och diktatorisk Teamchef
Claes Collbo 42år förare
Robban Gull 17år förare
Henkes Brorsa och polare tankare
Micke Mek
Micke Finne
Annelie Petterson
Jenny
Anneli Johansson
Evelyn Gustavsson
Pappa Esmyr

Vi ser fram emot ett nytt år
Vi kommer att byta namn till Tom Kent Racing

Last edited:
Rolig läsning, Synd att man va tvungen att vara hemma och fixa cykeln inför Albacete annars hade jag gärna hjälpt till med tankningen :tungan
Tack för att lilleman fick prova storcykel ( har varit lite tjat om det) :rolleyes:
// Anders

Rolig läsning, Synd att man va tvungen att vara hemma och fixa cykeln inför Albacete annars hade jag gärna hjälpt till med tankningen :tungan
Tack för att lilleman fick prova storcykel ( har varit lite tjat om det) :rolleyes:
// Anders

Det var riktigt intressant att ligga bakom å se Robbans spårval och hur han provade sig fram lugnt och metodiskt hela tiden. Gentleman e han åxå som vinkade förbi. dock var jag så inne i att kolla in hans körning så jag fick vänta några svängar till. Helt klart en talang och begåvning på 2-hjul.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon