TDC Yamaha wr125

PalmoSweet

Medlem
Gick med
15 Mar 2021
Hoj
Yamaha wr125 2013
Tja, fick nyss bra hjälp med en fråga andgående drev. Nu har det komit upp en ny osäkerhet där jag bara vill få bekräftat att jag tänker rätt. Ska byta till 180cc på min wr (första gången jg skruver med en 4 takts motor) Och kan läsa mig till i manualen att man ska sätta motorn i "top dead center" som jag såklart förstår. Min wr har endast en kamaxel och har märknigar på båda svänghjul, sväng kåpan som ska lina up med varandra och seda såklart på kam drevet. Men min fråga är nu då. Ska dessa två markering vara "linade" samtidigt eller ska man först dra så markeringarna stämmer vid svänghjulet för att sedan vrida så den stämmer på markering på kamdrevet? Har en bild från manualen. Förstår att jag låter som en nybörjare och det för at jag är det också. Tack för svar :)

Bifogat

• wssdasdasd.PNG
    wssdasdasd.PNG
    72.2 KB · Visningar: 23
Läs det tills du förstår vad där står. Det enda som kan vara svårt för en beginner hur man uppnår TDC för kompressionsfasen. Man har 50% chans att göra fel och då är ventilerna lite halvöppna vid TDC. Du får gärna hänvisa till den manual du använder dig av.

Läs det tills du förstår vad där står. Det enda som kan vara svårt för en beginner hur man uppnår TDC för kompressionsfasen. Man har 50% chans att göra fel och då är ventilerna lite halvöppna vid TDC. Du får gärna hänvisa till den manual du använder dig av.
Hej, tack jag andvönder mig av denna https://kupdf.net/queue/yamaha-wr12...f?queue_id=-1&x=1615828969&z=OTQuMjM0LjQ5LjIx
Skulle inte länken funka kan man bara söka på Yamaha wr125 service manual så får man fram en från kupdf. Den jag andvönder. Vad menar du med att det kan bli 50% fel?

Hej, tack jag andvönder mig av denna https://kupdf.net/queue/yamaha-wr12...f?queue_id=-1&x=1615828969&z=OTQuMjM0LjQ5LjIx
Skulle inte länken funka kan man bara söka på Yamaha wr125 service manual så får man fram en från kupdf. Den jag andvönder. Vad menar du med att det kan bli 50% fel?
Menar du att om man är lindad på svänghjulets men att sedan är inte märkningarna rätt på kamdrevet och att man då ska dra runt 360° till för att se om det löste problemet eftersom den behlver gå runt 2 gånger för att få en hel stroke?

En 4-taktare tänder vartannat varv. Vid ena TDC (kompressionsfasen) är ventilerna helt stängda medans det vid det andra TDC (in/ut fasen) är de smått öppna.

Det som kan förvilla är att de anger "notchen/strecket" som både A och I. Hade man skrivit enbart "notch" hade det blivit enklare att tyda. Det som är absolut skitviktigt är att du VET att ventilerna inte slår i kolven (dra runt motorn manuellt utan tändstift minst fyra varv) förrän du provar att starta den. kamkedjesträckaren är också lika viktig. Sätt dig in i hur den verkligen är tänkt att fungera.

En 4-taktare tänder vartannat varv. Vid ena TDC (kompressionsfasen) är ventilerna helt stängda medans det vid det andra TDC (in/ut fasen) är de smått öppna.

Det som kan förvilla är att de anger "notchen/strecket" som både A och I. Hade man skrivit enbart "notch" hade det blivit enklare att tyda. Det som är absolut skitviktigt är att du VET att ventilerna inte slår i kolven (dra runt motorn manuellt utan tändstift minst fyra varv) förrän du provar att starta den. kamkedjesträckaren är också lika viktig. Sätt dig in i hur den verkligen är tänkt att fungera.
Planen är att jag ska plocka bort allt som behövs innan jag börjar på motorn då ska jag lossa topplocket och sedan lossar jag på dom små skruvarna så jag kommer åt veven och svänghjulets markering. Sen drar jag runt manuellt så att jag får tpc nere vid svänghjulet och sedan kollar jag så d ser rätt ut vid kamdrevet alltså att markeringen är rakt upp mot markeringen på blocket. Sedan monterar jag ner huvudet och tar bort kedja guiden på avgas sidan. Sedan monterar den nya kitet sedan montera tillbaka huvudet sedan se till att det är i tdc vid svänghjulet och sedan montera kamdrevet och sedan dra runt några varv för att se så att allt är som det ska då. Sedan sätta tillbaka allt och strata. Men grundfrågan ska jag först kolla så att markeringen stömmer vid svänghjulet och sedan vid kamdrevet eller ska jag dra runt så att båda markeringarna på svänghjulet och kamdrevet är rätt?

...eller ska jag dra runt...
Ta dig tid att sätta dig in i varför du gör de olika sakerna och i vilken ordning. Vet du inte varför du ska göra en sak, studera hur 4-taktare fungerar så faller sig allt naturligt. Att göra något som någon annan berättar utan att veta exakt varför man gör det leder bara till trasiga saker. Kort sagt, det finns ingen genväg.

Själv har jag tröttnat på sådant här:
dsc00011.jpg

Ta dig tid att sätta dig in i varför du gör de olika sakerna och i vilken ordning. Vet du inte varför du ska göra en sak, studera hur 4-taktare fungerar så faller sig allt naturligt. Att göra något som någon annan berättar utan att veta exakt varför man gör det leder bara till trasiga saker. Kort sagt, det finns ingen genväg.

Själv har jag tröttnat på sådant här:
View attachment 459347
Okej, men hur vet jag då att jag är i tdc med stängda ventiler är nämligen osäker på om jag kan se kammen då jag endast hr en kamaxel och hur ska allt se ut om det är rätt monterat? När jag dragit runt samt att jag monterar kamdrevet rätt?

Ta ur tändstift och vrid runt när ventilerna är stängda skall kolven vara i topp o det känner du enkelt med en smal lång skruvmejsel i genom tändstift hålet.

Ta ur tändstift och vrid runt när ventilerna är stängda skall kolven vara i topp o det känner du enkelt med en smal lång skruvmejsel i genom tändstift hålet.
Okej men hur vet jag lixom att inte ventilerna är halv öppna när kolven är i topp?

Okej ska jag möta med ett bladmått eller kommer jag då se om ventilerna är nedtrycka lite?
När du kommer så långt ser du att allt var så mycket enklare än du trott - dvs du ser hur kamloberna är i förhållande till vipparmarna. Du känner med fingrarna om du har glapp både på insug och avgas samtidigt med kolven längst upp - då är det rätt TDC.

När du kommer så långt ser du att allt var så mycket enklare än du trott - dvs du ser hur kamloberna är i förhållande till vipparmarna. Du känner med fingrarna om du har glapp både på insug och avgas samtidigt med kolven längst upp - då är det rätt TDC.
Tack och sen när jag monterar ska jag sätta mekringarna på svänghjulet för att sen se till att jag har kamaxlen i tdc montera kamdrevet kolla ventilerna så det lite glapp samt se till att "gapet" är samma som innan. Sedan dra runt motorn för han och se så att allt ser rätt ut genom att sätta den i tdc igen? har jag gjort rätt då?

Eftersom vi människor oftast tolkar varandras ord, syftning och meningsbyggnad lite olika är det bara du som till 100 kan svara på om det blev "rätt". Startade hojen och går bra efteråt eller gick den sönder? Spännande, inte sant! :D
A jo känns ju jätte bra, men tack för hjälpen fortsätter att kolla youtiube om hur man bygger om en top end på 4 takt och försöker förstå mer om hur mna ska göra för att allt blir rätt blir mer och mer kunnig för vajrde dag

Jag gjorde ett överslag för ca 12 år sedan och mina misstag över en period på ca 8 år inom dragracing hade då kostat mig runt 600,000 i trasiga prylar helt i onödan. Fast kul var det! :näsblod
Min kamaxeln låser sig när man tar bort drevet så så länge den sätts i tdc i blrjan så är det lungt och allt kommer gå bra :) tack för bra hjälp

Min kamaxeln låser sig när man tar bort drevet så så länge den sätts i tdc i blrjan så är det lungt och allt kommer gå bra :) tack för bra hjälp

För två år sen köpte jag en skuren WR125 motor, köpte ett 180 cc kinakit och satte på, det var väl inga problem men jag har inga som helst minnen av en självlåsade kamaxel:va

För två år sen köpte jag en skuren WR125 motor, köpte ett 180 cc kinakit och satte på, det var väl inga problem men jag har inga som helst minnen av en självlåsade kamaxel:va
nä asså om man tar bult bulten som drevet sitter fast i kamen med så kan man ju lixom inte snurra runt kaxeln så där särkillt enkelt. Men hur vet man att man har rätt timing att man alltså monterat ihop toppen rätt

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!