TDC och ventiljustering...igen

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Ort
Hörby
Hoj
KTM 150 SX 2012
Ska på att ställa ventilerna för första gången på husan och har lite frågor:

TDC är väl när kolven står som högst o även vippan?

Har bara känt med skruvmejsel i tändstifthålet för jag e inte 100 på hur man låser motorn i rätt läge trots läsning i manualen.

Har i tidigare trådar läst att de flesta inte använder bladmått utan skruvar ställskruven i botten o skruvar tillbaks 1/6 el 1/8 beroende på årsmodell men nojig som man är så vill man ändå mäta det. Men jag lyckas inte ens få in 0,1 bladmått o hojen har bara gått max 10 tim, kan det röra sig så mkt bara på de timmarna eller är det i princip omöjligt att få in bladmåttet där även om det är rätt spel?
 
Ska på att ställa ventilerna för första gången på husan och har lite frågor:

TDC är väl när kolven står som högst o även vippan?

Har bara känt med skruvmejsel i tändstifthålet för jag e inte 100 på hur man låser motorn i rätt läge trots läsning i manualen.

Har i tidigare trådar läst att de flesta inte använder bladmått utan skruvar ställskruven i botten o skruvar tillbaks 1/6 el 1/8 beroende på årsmodell men nojig som man är så vill man ändå mäta det. Men jag lyckas inte ens få in 0,1 bladmått o hojen har bara gått max 10 tim, kan det röra sig så mkt bara på de timmarna eller är det i princip omöjligt att få in bladmåttet där även om det är rätt spel?

TDC (ÖD) är mycket riktigt övre dödläge.

Det hittar du inte med en skruvmejsel (ja ok lite grovt kanske) utan bästa sättet är med stopp-plugg för kolven i tändstiftshålet och en gradskiva alternativt avläsning på svänghjul/tändplatta/vevaxel (vad som är lättast på din modell). Exakt HUR detta går till har jag beskrivit i mekforumet.

Vippans högsta läge?
I förhållande till vad? Vad menar du med högst?
Menar du då du HAR spel, eller menar du när ventilen har som mest lyft?

Ingendera inträffar iaf i ÖD, även om du förvisso kommer kunna avläsa spelet ifall detta sker på kompressionstakten.
Så ja, ÖD och kompressionstakt så kan du justera ventilspelet.
 
Vid mina första ventiljusteringar hittade jag ÖD mycket fint med en mejsel i hålet men det finns markeringar på svänhjulet du kan följa, du lär märka hur det ska stå om när du känt med mejseln eller om du bara kikar i manualen.
TDC är läget när kolven är i ÖD samt att både utblås och insugs ventilerna är stängda, dvs att det går att vippa/rucka på båda vipporna litegrann, då vet du att du hittat rätt läge.
Gällande bladmåttet kan det vara lite krångligt om man har fel teknik, du trycker lätt till på kulan på justerskruven (vad den nu heter) så att den låser mellanrummet där bladmåttet skulle gått in. Men då är det desto lättare att få in det på andra sidan skruven istället. Svårt att förklara, kanske någon kan illustrera med en bild eller nåt.
 
Tror jag fick rätt på ventiljusteringen, där sitter typ en fastsvetsad bricka på svänghjulet som markering. Lossade sedan låsmuttern på ventilen och skruva in skruven helt & sedan tillbaka 1/6 varv. Mätte sedan med bladmått (ena avgasventilen gjorde jag dock inte för det var för tight med kylaren på) och hojen startade efter en stund första gången i år. Nu ska jag ut o köra:tuttar :tuttar
 
Tror jag fick rätt på ventiljusteringen, där sitter typ en fastsvetsad bricka på svänghjulet som markering. Lossade sedan låsmuttern på ventilen och skruva in skruven helt & sedan tillbaka 1/6 varv. Mätte sedan med bladmått (ena avgasventilen gjorde jag dock inte för det var för tight med kylaren på) och hojen startade efter en stund första gången i år. Nu ska jag ut o köra:tuttar :tuttar

Härligt härligt. :tummenupp fick du till spelet bra när du mätte med bladmåttet av att ha ställt med 1/6 tekniken?
 
Härligt härligt. :tummenupp fick du till spelet bra när du mätte med bladmåttet av att ha ställt med 1/6 tekniken?

Japp det fick jag, kunde dock inte kolla ena avgasventilen pga kylaren men det stämde att köra 1/6 på de andra ventilerna så det ska nog vara rätt där med. Går bra som f..n i alla fall.

Har kört i helgen samt i eftermiddag o fan va härligt det är, är dock lite studsigt på asfalten med crosshjulen men det är ju jävligt kul på grus etc..:yoparty

Slänger in en bild på hojen med crosshjulen på (crosskärmen ska på så fort jag får hem den), visst ja - Akra helsystem är oxå beställt:tuttar :tuttar

Räcker det att gå upp i typ huvudmunstycke 170 o låta lågfart ligga på samma 45 när Akrat ska på?
 

Bifogat

  • husa650_lågupplöst.jpg
    husa650_lågupplöst.jpg
    69.6 KB · Visningar: 46
Last edited:
Räcker det att gå upp i typ huvudmunstycke 170 o låta lågfart ligga på samma 45 när Akrat ska på?

Näst intill omöjligt att svara på, alla maskiner är olika. Du får testa dig fram eller bänka den. :tummenupp
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top